رئیس اتاق بازرگانی مازندران درخواست کرد ضرورت افزایش توسعه تجارت با قزاقستان از طریق تسریع در صدور روادید و ایجاد خط پروازی مستقیم

رئیس اتاق بازرگانی مازندران درخواست کرد

ضرورت افزایش توسعه تجارت با قزاقستان از طریق تسریع در صدور روادید و ایجاد خط پروازی مستقیم

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به سخت گیری های قزاقستان در زمینه صدور روادید برای بازرگانان ایرانی، از وزیر توسعه تجارت این کشور خواست تا برای افزایش سطح تجارت فعالان اقتصادی، رویه فعلی را به مسیر تسهیل روادید هدایت کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در همایش تجاری با حضور هیأت تجاری جمهوری قزاقستان که در اتاق ایران برگزار شد، اظهار داشت: قزاقستان به عنوان یک کشور هدف تجاری برای جمهوری اسلامی ایران و مخصوصا برای مازندران محسوب می‌شود که به دلیل وجود دریای خزر و ارتباط ما با بندر آکتائو که تنها بندر قزاقستان است این اهمیت دوچندان است.

وی با اشاره به اینکه قزاقستان یکی از کشورهای عمده تولیدکننده غلات منطقه است و بخش قابل توجهی از غلات ما نیز از طریق بندر آکتائو وارد بنادر مازندران می‌شود، این موضوع را یکی از فرصتهای مهم در حوزه تجاری بین دو کشور دانست.

این فعال اقتصادی با عنوان اینکه موانعی در مسیر توسعه تجارت بین ایران و قزاقستان وجود دارد، اظهار داشت: این کشور در صدور ویزا بسیار سخت می گیرد و ما در جلسه به وزیر توسعه تجارت آنها اعلام کردیم که این مورد باید تسریع، و روند صدور ویزا باید کوتاه شود چرا که وضعیت فعلی، خیلی برای توسعه تجارت امیدوار کننده نیست.

نبود خط پروازی مستقیم بین ایران – قزاقستان

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران، یکی دیگر از مشکلات تجاری بین ایران و قزاقستان را نداشتن خط پروازی اعلام و تصریح کرد: هر کشوری که با مقصد تجاری خود خط پروازی دارد معمولا نتایج بهتری را به دست می آورد؛ ما نیز این بخش را سالهای سال دیدیم اما هنوز به توفیق نرسیدیم؛ با آنکه کار به مراحل اجرایی رسید اما موانعی را هم کشور قزاقستان ایجاد کرد و هم آن بخشی را که سفیر ما باید کمک می کرد تا این کار برای توسعه تجارت اتفاق بیفتد، انجام نشد.

این مسوول، سومین درخواست خود که در همایش تجاری ایران و قزاقستان مطرح کرده است را “تهاتر” عنوان و تصریح کرد: باتوجه به تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است، بخشی از موانع تجاری بین دو کشور را می توانیم با تهاتر حل کنیم.

مهاجر دارابی اظهار داشت: اگر دولت قزاقستان هم واقعا کمک کند – چون حوزه اقتصادی آنها برخلاف ما بیشتر دولتی است تا خصوصی – این آمادگی برای تجار ایرانی و قزاقستانی وجود دارد که سطح توسعه تجاری را از طریق تهاتر به عدد قابل توجهی برسانیم.

وی بیان کرد: طرف تجاری ما نیز به این موضوع اعتقاد و باور داشتند و در نهایت اعلام کردند که کمک می کنیم تا مشکلات پیش روی دو کشور برداشته شود و توسعه تجارت را در یک شرایط بهتر مهیا کنیم که برای سال ۱۴۰۱ به عدد قابل توجهی برسیم.

مهمترین ظرفیت‌ها و نیازمندی‌ها قزاقستان

رئیس پارلمان بخشی خصوصی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: اقتصاد قزاقستان تا حد زیادی وابسته به کشاورزی است، بطوریکه بدون فضای کشاورزی، این کشور اقتصاد خود را تحت خطر می داند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه قزاقستان بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در بین جمهوری های تازه استقلال یافته دارد، افزود: این کشور صاحب دومین منبع بزرگ اورانیوم، کروم، روی و سرب است و در تولید منگنز صاحب رتبه سوم، در تولید مس رتبه چهارم، در زغال سنگ و آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته و یازدهمین منبع بزرگ در نفت و گاز طبیعی است. همچنین گاز، زغال سنگ، نیکل و مس از عمده ترین ذخایر کشور قزاقستان محسوب می شوند.

مهاجر دارابی اعلام کرد: سوخت های معدنی، روغن های معدنی و فرآورده های تقطیر آنها، مواد قیری، ماده معدنی، آهن و فولاد، سنگ معدن ، سرباره و خاکستر، مس و مواد آن، و مواد شیمیایی غیرآلی ازجمله محصولات برتر جهت صادرات به کشور قزاقستان هستند.

وی همچنین گفت: ماشین آلات، وسایل مکانیکی، راکتورهای هسته ای، دیگهای بخار، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آنها، ضبط صدا و تولیدکننده صدا ، تلویزیون، تولیداتی از آهن یا فولاد، وسایل نقلیه غیر از وسایل نقلیه راه آهن یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آنها، سوخت های معدنی، روغن های معدنی و فرآورده های تقطیر، از محصولات برتر جهت واردات از کشور قزاقستان به شمار می‌روند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در پایان اظهار داشت: مواد لبنی و گوشتی کاله، سیمان مازندران، لبنی گلا، مازرون فوم قائم، کیسه کاسپین، نئوپان ۲۲ بهمن، پلیمربافت، تاج گستر کیان، لندی طب، لوله اتصالات وحید جهت صادرات کالا به قزاقستان در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ، از اتاق بازرگانی مازندران گواهی مبدأ دریافت کرده اند.

قزاقستان به مرکزیت “آستانه”با جمعیت ۱۸ میلیون و ۷۵۵ هزار نفری، کشوری محصور در خشکی است که در آسیای میانه و اروپای شرقی واقع شده است. /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *