رئیس اتاق بازرگانی مازندران در نشست خبری : « خصولتی ها» دغدغه بخش اقتصادی هستند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در نشست خبری :
« خصولتی ها» دغدغه بخش اقتصادی هستند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، خصولتی ها و واگذاری های غیرکارشناسی شرکت های دولتی را دغدغه مهم بخش اقتصادی بیان کرد.
عبداله مهاجر دارابی در نشستی که به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار با اصحاب رسانه استان داشت، با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی برای رونق تولید و حمایت از بنگاه های اقتصادی اظهار داشت: از نظر اقتصادی شرایط خوبی را نداریم و با این وجود باید برای حمایت از بخش خصوصی و تولید تلاش داشته باشیم.
وی با بیان اینکه با خودتحریمی مواجه هستیم و تحریم های خارجی چندان اثربخش نیست به نقش موثر اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنعت و معدن و اصناف در جامعه اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی است و باید مسائل بخش خصوصی و تولید را مطالبه کنیم.
وی با عنوان اینکه خصولتی ها از مشکلات به شمار می روند گفت: واگذاری برخی شرکت های دولتی و برخوردار و ورشکستی آنان پس از واگذاری نشان می دهد که این مسیر واگذاری ها اشتباه بوده است.
مهاجر به فلسفه شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود: قانون گذار به درستی شورای گفتگو را طراحی کرده است ولی در اجرای مصوبات آن به درستی عمل نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: اینکه مصوبه ای داشته باشیم و اجرا و عمل نشود مطابق قانون نیست و وظیفه اتاق بازرگانی در شورای گفتگو و بهبود فضای کسب و کار به عنوان مشاور دو قوا است.
وی درباره صادرات با اظهار اینکه در این بخش نباید به دنبال متهم باشیم بلکه باید موانع فراروی را رفع کنیم افزود: سرمایه گذار در صادرات در پی سود خواهد بود و این مسئله امری عقلایی است.
مهاجر با بیان اینکه ۸۰ درصد حوزه اقتصادی در اختیار دولت است تصریح کرد: دولت باید از تصدی گری دست بردارد و به بخش خصوصی میدان دهد.
وی در ارتباط با شایعاتی که در باره صدور کارت های جعلی بازرگانی در زمان برگزاری انتخابات از سوی اتاق بازرگانی و سازمان صنعت و معدن و تجارت مازندران مطرح شده بود نیز گفت: اتاق بازرگانی در راستای وظایفی که قانونگذار بر عهده اش گذاشت است برای افرادی که شرایط لازم برای این مورد را داشتند کارت صادر کرده است و حتی نهاد های نظارتی در این باره ورود کرده و بررسی های دقیقی انجام دادند که حتی یک مورد تخلف نیز دیده نشد.
وی با اشاره به اینکه ۸۵۰ کارت بازرگانی فعال و ۳۵۰ کارت عضویت فعال در اتاق بازرگانی داریم ادامه داد: نهاد های نظارتی بخاطر صداقت در کار از اتاق تقدیر کردند.
وی همچنین در ارتباط با موضوعات مطرح شده در برخی از رسانه ها در باره اینکه اتاق بازرگانی محور فعالیت هایش را روی واردات قرار داده است ، این موضوع را تکذیب کرده و تاکید داشت: برخی ها اطلاعات ضعیفی در این باره دارند و متاسفانه بر اساس آمارهای اشتباه مطلب
می نویسند. اتاق بازرگانی همواره رسالتش مخالفت با وارداتی است که به تولید داخلی ضربه
می زند. البته با شرایط بوجود آمده در اقتصاد کشور صادرات ما هم متاثر از این وضعیت خیلی خوب نبوده و تقریبا در همان وضعیت سال گذشته است.
وی ادامه داد: اکنون تولید کنندگان زیادی هستند که آمادگی لازم برای صادرات را دارند و حتی ارتباط ما با کشورهای روسیه و cisخیلی خوب است اما موانعی وجود دارد که باید رفع شود تا صادرات انجام شود که برای این مهم در حال رایزنی هستیم.
مهاجر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رفع مشکلات صادراتی در سایر کشورها، افزود: کشورهای پیشرفته برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات را در اختیار بخش قرار داده‌اند، قوانین و مقررات کشورهای پیشرفته در حوزه صادرات به نفع صادر کننده است و فعالان بخش خصوصی در حوزه توسعه صادرات اختیار قانونی کافی ندارند.
مهاجر ادامه داد: طرح توسعه صادرات ۳میلیارد دلاری را در اختیار استاندار سابق استان قرار دادیم، این بسته در یک صحفه ۲۰۰ صفحه تهیه شده بود و برخی از موانع و چالش‌ها را ذکر کرده بودیم.
وی با اعلام اینکه مازندران ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه حتی بالاتر از کشورهای اروپایی دارد، گفت: از ظرفیت‌های اقتصادی، بخش کشاورزی و خصوصی مازندران به خوبی استفاده مطلوب نمی‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران در پایان گفت: رابطه بخش خصوصی با کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار مناسب است، سال گذشته قزاقستان در خواست ارسال کالا داشت اما بنا به دلائلی این اقدام انجام نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اعلام اینکه دانش سیاست گذاران اقتصادی کشور در حوزه صادرات کافی نیست، گفت: طرح توسعه صادرات ۳میلیارد دلاری را در اختیار استاندار سابق استان قرار دادیم./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *