رئیس اتاق بازرگانی مازندران: ” بخش معدن مظلوم واقع شده است “

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

بخش معدن مظلوم واقع شده است

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تأکید بر لزوم حمایت از بخش معادن گفت: متأسفانه این بخش مظلوم واقع‌شده است درحالی‌که فرصت اشتغال‌زایی زیادی دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر در دوازدهمین جلسه کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق به منظور بررسی مشکلات بخش معدن اتاق در سالن کنفرانس اتاق ، افزود: بخشی از مشکلات معدن در حوزه جنگل و منابع طبیعی بود و بخش دیگری از دغدغه‌ها مربوط به حوزه محیط‌زیست بوده است.

وی ادامه داد: بخش معدن در استان مظلوم بوده این درحالی‌که است که فرصت اشتغال‌زایی زیادی دارد و با توجه به آن می‌توان اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

وی بابیان اینکه اولین چیزی که برای حوزه معدن مهم است محیط‌زیست است، گفت: محیط‌زیست هم برای ما و هم برای آیندگان حائز اهمیت است و باید به آن توجه اساسی شود.

مهاجر بر لزوم تعریف مکانیزمی برای حل مشکلات فراروی معدن تأکید کرد و گفت: محیط‌زیست باید تدبیر اساسی برای حل مسائل به خرج دهند و کمیته‌ای مناسب و مرتبط تشکیل شود و برای ارائه تسهیلات به معدن کاران نیز باید در شورای گفتگو راهکار و ارائه طریق شود تا از این بخش حمایت‌های لازم صورت گیرد.

 

:

معادن مازندران « کوه فروشی» می کنند

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران هم در این نشست، بابیان اینکه معادن استان به فراروی توجهی ندارند گفت: در استان معدن نداریم بلکه کوه فروشی می کنیم.

ناصر مهردادی ظهر بر لزوم تجهیز معادن به فناوری‌های پیشرفته در بخش معدن، حفظ و حراست از محیط‌زیست را امری لازم بیان کرد و گفت: در استان مازندران شرایط بی‌نظیری را شاهد هستیم و تمامی مناطق چهارگانه زیست‌محیطی در استان وجود دارد.

وی بابیان اینکه آیندگان نیز حق حیات دارند، تصریح کرد: بالای ۹۵ درصد از استعلام‌هایی که از محیط‌زیست می‌شود پاسخ مثبت داده می‌شود و اگر ۳۰ درصد این استعلام‌ها عملیاتی شود مازندران می‌تواند در کشور پیشرو باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اظهار اینکه چرا رودخانه‌های ما زلال نیست، گفت: سنگ‌شکن‌ها و معادن در بسیاری از مناطق سبب می‌شود تا رودخانه‌ها زلال نباشد و هدف این است که رودخانه‌ها عاری از آلودگی و زلال باشند و باید بخش‌های مختلف در این زمینه همکاری داشته باشند.

مهردادی بابیان اینکه محیط‌زیست دنبال سیاسی نیست، یادآور شد: هدف محیط‌زیست این است که مسائل فراروی آن رفع شود و تمایل نداریم تا واحدی را تعطیل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اظهار اینکه معدن نیز بخشی از مؤلفه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهد، بیان کرد: نظام‌مهندسی معدن بازوی محیط‌زیست است و باید به این دستگاه کمک کند.

وی بر لزوم ساماندهی و رفع مشکلات معادن تأکید کرد و گفت: با فناوری مناسب می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

مهردادی شمار واحدهای معدنی فعال را در هراز ۳۸ واحد اعلام کرد و گفت: اگر این واحدها مجوز زیست‌محیطی داشته باشند از آنان حمایت خواهیم کرد اما اکنون برخی از واحدهای معدنی مجوزهای زیست‌محیطی ندارند و باید نسبت دریافت مجوز اقدام کنند.

 

حسن اسماعیل‌زاده عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت و معدن مازندران نیز در این جلسه، گفت: تخصیص وام‌های کم‌بهره را برای خرید تجهیزات مدرن در بخش معادن لازم است.

وی با اشاره به آلودگی‌هایی که در بخش معدن وجود دارد گفت: باید با متخلفان که منجر به آلودگی محیط‌زیست می‌شوند، برخورد جدی و قاطع صورت گیرد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *