در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران عنوان شد توجه به الزامات و انتخاب مقصد صادرات پیش از تولید محصول

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران عنوان شد

توجه به الزامات و انتخاب مقصد صادرات پیش از تولید محصول

استراتژی توسعه صادرات همانند نقشه راه برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت است، در این استراتژی الزامات و انتخاب مقصد صادرات پیش از تولید، توجه به کشت قراردادی، و همچنین زمان آغاز و پایان محصول صادراتی مشخص می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران در بیست و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق به ریاست امیر میران آملی با موضوع ” استراتژی توسعه صادرات محصولات کشاورزی” با دعوت از فعالان بخش خصوصی برای بیان نظرات و دیدگاه‌هایی که به تدوین نقشه راه در توسعه تجارت کمک می کند، برگزار شد.

میران آملی با اشاره به شرایط فعلی منطقه و جنگ بین روسیه و اوکراین، اظهار داشت: اوکراین یکی از کشورهای صادرکننده نهاده های دام و طیور به ایران است و ما نگران واردات این محصول در ماههای آینده هستیم ؛ به طوریکه با همین اوضاع، سه ماه دیگر صادرات ذرت دچار مشکل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع جلسه، بیان مزیت‌های استان مازندران در بخش کشاورزی پرداخت و از اقدامات دولت و بخش خصوصی در این زمینه گفت.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: اینکه چه حرکتهایی در سالهای گذشته در استان مازندران شکل گرفت و چه کمکهایی را متولیان امر در حوزه زیرساختها و صادرات مرکبات، کیوی، برنج و دیگر اقلام انجام داده اند، باید بگوییم زیرساخت‌هایی که امروز داریم مرهون خدمات ۱۰ سال گذشته بخش خصوصی و دولتی است.

این مسوول معتقد است؛ گرچه امروز چیزی برای صادرات کم و کسر نداریم، اما مشکل اساسی، عدم آشنایی تولیدکننده برای تولیدات صادرات محور است.

میران آملی تصریح کرد: وقتی یک حجم بالایی از تولید صورت می گیرد؛ این تنها به تولیدکننده بر نمی گردد بلکه همه متولیان باید دست به کار شوند و به تولیدکننده کمک کنند.

وی ادامه داد: در کشوری که مشکل آب، کود و واردات داریم اما تولید را با همه مشقات به مرحله صادرات می رسانیم و آنگاه نمی توانیم صادر کنیم؛ دولت باید پای کار بیاید و گره گشایی کند تا مشکلات برطرف شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه استراتژی صادرات کشاورزی، یک نقشه راه عملیاتی است، افزود: وقتی فعالیتهای ما در چارچوب مشخص و حساب شده و دقیق باشد، می توانیم به توسعه صادرات و توسعه تجاری امیدوار باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان سخنگو و دبیر شورای گفتگو می تواند پیشنهادات خوبی ارائه بدهد تا برای سال پیش رو مشکلات فعلی را کاهش بدهیم، از فعالان اقتصادی خواست تا پیشنهادات و راهکارهای اساسی خود را در رابطه با استراتژی صادرات بخش کشاورزی بازگو کنند تا مورد بررسی قرار بگیرند.

ضعف در چرخه پایانی تولید

در این جلسه، به موضوع مهم بازاریابی و فروش که چرخه پایانی و تکمیلی تولید است اشاره و از ضعف در این مرحله گفته شد. لذا از مراکز تحقیقاتی و ترویجی خواسته شد که کشاورزان را بیشتر بر علوم روز مسلط کنند تا دانسته های خود را اجرایی و عملیاتی کنند ضمن آنکه ابتدا باید این اطمینان و اعتماد برای آنها حاصل شود که نکات ترویجی و علمی حتما برای آنها بهتر است.

همچنین اعلام شد که قرارداد بین کشاورزان و شرکت های پشتیبان به نحوی باشد که کشاورزان ضرر نکنند.

توجه به الزامات کشورهای هدف صادراتی

در “بازاریابی” نکته‌ای که بیشتر مورد تاکید قرار داشت؛ بسته بندی مناسب و عرضه محصول در بازار داخلی و خارجی با یک برند معتبر و ساماندهی شده بود. با این توضیح که از اتحادیه سورتینگ داران خواسته شده تا برنامه ریزی مناسبی برای بسته بندی مناسب محصولات و توزیع آنها با یک برند مشترک و به نام تشکل داشته باشند.

توجه به کیفیت محصول  و بازار هدف صادراتی و اینکه متقاضی چه خواسته ای دارد، دیگر موردی بود که فعالان اقتصادی بر آن تاکید داشتند و گفتند: سازمان حفظ نباتات باید تمام شرایط  و الزامات کشورهای هدف را اجرایی کند تا سبب اخطاریه یا برگشت محصولات نشود.

انتخاب کشور مقصد صادراتی پیش از کاشت محصول و توجه به “کشت قراردادی”

همچنین تاکید شد که در سال آینده شیوه نامه ردیابی محصولات صادراتی از محل تولید تا گمرک انجام بگیرد؛ تولیدکننده باید قبل از فصل کاشت، کشورهای مقصد را انتخاب کند یعنی تولید باید برنامه محور باشد و تولیدکننده باید آخرین شرایط قرنطینه واردات این کشورها را بداند. در صورتی که شرایط  برای صادرات باشد آنگاه باید در سامانه ثبت نام و کد قرنطینه دریافت کند ضمن آنکه از این طریق تولیدکننده و مصرف کننده به یکدیگر وصل می شوند و نقش دلال ها کمرنگ شود.

” کشت قراردادی” و “محصولات ارگانیک” به عنوان دو موضوع بسیار مهم و اساسی مطرح و عنوان شد که کشت قراردادی جایگزین الگوی کشت شده است که یک تولیدکننده و یک متقاضی دارد. بنابراین، آنچه متقاضی میخواهد باید تولید شود.

مجهز شدن اتحادیه‌ها به علم روز

جهت صادرات به‌روز باید از شتاب‌دهنده ها استفاده شود که به صورت عرف در حوزه استانی یا کشور تحت عنوان اتحادیه از آنها یاد می شود و این مجموعه های باید به دانش و علم مجهز شوند.

مشخص‌شدن آغاز و پایان صادرات محصول

از دیگر نکات مهمی که از سوی فعالان اقتصادی مرتبط با موضوع جلسه عنوان شد این بود که در استراتژی صادرات محصولات کشاورزی که باید تدوین و در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار بگیرد حتما باید آغاز و پایان صادرات محصول مثلا کیوی و پرتقال، مجهز شدن سردخانه ها به تکنولوژی روز، استاندارد مواد نگهدارنده، استاندارد بسته بندی، و … اشاره شود.

در این بخش تصریح شد که برخی بازرگانان پرتقال و کیوی ترش‌مزه و نارس را صادر می کنند که بازار ایران را به لحاظ صادرات زیر سوال می برد و یا مدت‌زمان نگهداشت این محصولات در انبار بیشتر از سقف استاندارد بوده به طوری که گاهی کیوی زمانی صادر می شود که نزدیک به له‌شدن است و ارسال آن به بازار هدف، باز هم به نفع صادرات ما نخواهد بود.

نصب کد QR روی محصول

مسوولان فنی باید به معنای واقعی دارای دانش فنی باشند و استفاده از مسوولان تجربی فنی کافی نیست؛ دانش باید جایی به کارگیری شود. سهم‌بری تولید از دانش باید مشخص باشد؛ در مازندران ۱۴ محصول در رتبه اول داریم اما اگر دنیایی از ظرفیت را داشته باشیم اما نتوانیم از آنها استفاده کنیم، فایده ای ندارد.

موضوع دیگری که در استراتژی صادرات بر آن تاکید شد؛ نصب کد QR روی محصول است، اهمیت این کد آن است که تمام شناسنامه و اطلاعات فنی محصول مشخص می شود.

همکاری با برندهای معتبر صادراتی

در این جلسه عنوان شد که بازرگانان باید شبکه بازار، تجارت و صادرات را به وجود بیاورند. اگر می توانند، برند داشته باشند و اگر ندارند با یک برند مشخص مانند “روماک”همکاری کنند تا محصول صادراتی آنها دارای نام و نشان تجاری شناسنامه‌دار، و دارای ساختار، استاندارد باشد. /

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *