در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان تصمیم‌گیری شد؛ مخالفت فعالان صنعت طیور مازندران با سامانه توزیع مرغ از طریق پست

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان تصمیم‌گیری شد؛

مخالفت فعالان صنعت طیور مازندران با سامانه توزیع مرغ از طریق پست

فعالان صنعت طیور مازندران مخالفت خود را به دلیل تجربیاتی که از مدیریت نامناسب بر سامانه های توزیع قبلی مانند بازارگاه و جامع تجارت داشتند، نسبت به سامانه جدید توزیع از طریق پست اعلام کردند و خواستار اصلاح ایرادات سامانه جامع تجارت شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، پیرو دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار کشور، شانزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران به پیشنهاد انجمن همیاری کشتارگاه های صنعت طیور مازندران در خصوص بررسی مسائل و مشکلاتی که ناشی از انعقاد قراراد با پست جمهوری اسلامی ایران در راستای توزیع مرغ های کشتارشده ایجاد می‌شود، به ریاست امیر میران آملی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق برگزار شد.

وی با تبریک هفته دولت و آرزوی سلامتی برای مردم ایران در این روزهای کرونایی و شرایط سخت اقتصادی، اظهار کرد: چند وقتی است که بازار مرغ و توزیع مرغ در کشور داغ شده و آنچه مسلم است اینکه براساس برنامه ریزی هایی که در وزارتخانه صمت و نابسامانی های گذشته در صنعت طیور صورت گرفت؛ این وضعیت پیش بینی شده بود که در بازار مرغ به نوساناتی دچار بشویم.

وی با تأکید بر اینکه در تولید مرغ مشکلی نداریم اما در نظام توزیع چالش هایی وجود دارد که در حال پیگیری است، افزود: خوشبختانه در استان مازندران آن چیزی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد، مورد تایید است. اما کسی که می خواهد خارج از سرویس و به صورت قطعه بندی در فروشگاههایی که مورد بحث ما نیستند توزیع کند یا بفروشد، مسائل خاص خود دارد.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه بخش مهمی از تامین مرغ تهران از مازندران است، گفت: تأمین مرغ به خوبی صورت می گیرد اما مشکلات نظام توزیع همچنان ادامه دارد که مسوولان نظارتی باید دقت بیشتری داشته باشند.

این مسوول با بیان اینکه به دلایل مختلفی نگذاشتند که قیمت مرغ و جوجه یکروزه واقعی باشد، اظهار داشت: اکنون نیز در چرخه تولید باید یک قیمتی لحاظ شود اما ۱۰ ماه است که در بحث قیمت گذاری مجدد به نتیجه نرسیدیم؛ هر چند معتقدیم که قیمت در کف بازار مشخص می شود و تولیدکننده در انتخاب قیمت نهایی نقشی ندارد.

وی با اشاره به دستور جلسه که بنا به درخواست انجمن همیاری کشتارگاههای صنعت طیور مازندران در بحث ورود شرکت پست به صنعت طیور در خصوص نظارت بر توزیع مرغ کشور، گفت: تجربه های زیادی را با راه اندازی سامانه بازارگاه و سامانه جامع تجارت در بخش کشاورزی داریم که هر کدام مشکلات خاص خود را داشت و با انحرافاتی در نظام توزیع مواجه بودیم.

میران آملی ادامه داد: البته این موضوع مسلم است که راه اندازی سامانه جدید توزیع که از سوی وزارت صمت و سازمان تنظیم بازار به سازمان پست سپرده شده است اهدافی را دنبال می کند اما به راستی این سامانه برای چیست و قرار است چه خدماتی را ارائه دهد که سامانه های قبلی نتوانستند.

وی بیان کرد: در بخشی از این قرارداد آمده است که پست جمهوری اسلامی ایران متعهد است بستر الکترونیک لازم برخط را در اختیار فعالان توزیع مرغ بگذارد.و همچنین پست موظف است حسب نیاز اداره کل صمت نسبت به ارسال اطلاعات عمل کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران گفت: سامانه ای که انبارها و مغازه ها را کد گذاری و پروانه های جدید را ارائه داد، دامپزشکی هم کد رهگیری مشخص کرده و آن همه هزینه ها و تلاشها صورت گرفت، حال چرا سامانه جدید روی کار آمده است و چرا نظارتها با همان سامانه ها صورت نمی گیرد.

این مسوول بیان کرد: فعالان صنعت طیور مازندران با سامانه جدید توسط پست مخالف هستند چرا که ما تجربه سامانه بازارگاه را داریم، و این سامانه مانند بازارگاه مشکلاتی را برای صنعت مرغ ایجاد می کند.

میران آملی عنوان کرد که این موضوع را در ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی می کنیم. انجمن همیاری ها باید مشخصات همه کشتارگاههای استان را در سامانه جامع تجارت وارد کند چون این یک سامانه قانونی است. سامانه دامپزشکی نیز باید مسیر طرح تخلیه را از “ماشین‌شمار” ، به “مرغ‌شمار” تغییر دهد.

 

مخالفت فعالان صنعت طیور با سامانه توزیع پست

در این جلسه فعالان صنعت طیور نیز مخالفت خود را نسبت به دستورالعمل دولت مبنی بر نظارت بر توزیع مرغ از سوی سازمان پست و راه اندازی سامانه جدید اعلام و اظهار کردند که اگر دولت میخواهد نظارتی بر توزیع داشته باشد باید از طریق سامانه جامع تجارت انجام دهد و چرا کارها در این سامانه سامان داده نمی شود.

آنها عنوان کردند که سود سالانه کشتارگاههای مازندران ممکن است یک میلیارد تومان باشد اما طبق این دستورالعمل باید سالانه ۲ میلیارد تومان به سامانه جدید اختصاص دهند و این پول از سبد خانوار خارج می شود که به افزایش قیمت مرغ می انجامد.

فعالان صنعت طیور از اینکه دولت با راه اندازی سامانه های جدید و تحمیل مبالغ بالا، تولیدکنندگان را وارد چالش جدیدی می کنند که در نهایت به زیان مصرف کننده است، مخالفت خود را با سامانه پست اعلام کردند و از دولت خواستند که بگذارند صنعت طیور به کار اصلی خود یعنی تولیدِ بدون دغدغه و در نظر گرفتن منافع مصرف کننده، ادامه دهند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *