در کمیسیون صنعت و معدن اتاق عنوان شد: فقر مهارتی و نیاز کارخانجات استان به نیروهای ماهر

در کمیسیون صنعت و معدن اتاق عنوان شد:

فقر مهارتی و نیاز کارخانجات استان به نیروهای ماهر

 

بسیاری از شرکت ها و کارخانجات نیاز به نیروی کار ماهر دارند اما با تحصیل کرده‌هایی مواجه می شوند که با مدارک بالای آکادمیک تنها دانش تئوری را می دانند و در بخش مهارتی با مشکل مواجه اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مازندران، کمیسیون تخصصی صنعت و معدن به ریاست سید مجید لطیفی و با حضور محمد چلنگری نایب رئیس اتاق و مدیرکل فنی و حرفه ای، همچنین تعدادی از صاحبان کارخانجات در خصوص به کارگیری نیروهای ماهر در شرکت‌ها و کارخانجات تشکیل جلسه داد.

در این نشست، ابتدا نایب ریس اتاق مازندران با اشاره به اهمیت مهارت های فنی و حرفه ای در کشور، آن را از این بابت که به رونق تولید و کاهش بیکاری منجر می شود، دارای ارزش دانست.

وی با بیان اینکه نیروهای تحصیل کرده فنی زیادی را در مازندران داریم، یکی از مشکلات و حلقه مفقوده آنها را نداشتن دانش مهارتی عنوان و خاطرنشان کرد: این افراد با داشتن مهارت علمی نمی توانند جذب کار شوند به همین دلیل لازم دیدیم که نشستی را با فنی و حرفه ای در این خصوص برگزار کنیم تا در جهت مهارت فنی فارغ التحصیلانی که مایل به فعالیت در کارخانجات و شرکتها هستند، اقدام شود.

چلنگری با اعلام اینکه از سوی شرکت ها برای جذب نیروهای مهارتی تقاضاهای زیادی داریم، گفت: بسیاری از تحصیل کرده های رشته های فنی و مهارتی از فضای کارخانه ها هراسان هستند زیرا فقط آموزش تئوری را فراگرفته اند.

نایب ریس اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: تعامل خوبی را با فنی و حرفه ای استان داریم. پیگیری برای آموزش تحصیلکرده های فنی و مهارتی ادامه خواهد یافت. کارخانجات نیز نیروها و رشته های لازم را معرفی کنند تا در خصوص آموزش عملی با کمک کارخانجات اقدام لازم صورت بگیرد.

فرصت کسب و کارهای حلال، سخت ایجاد می شود

رئیس کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته اجازه نمی دهند رقمی بدون حساب و کتاب وارد اشتغال شود، تصریح کرد: هیچ فردی در کشورهای پیشرفته نمی تواند بدون فعالیت شرافتمندانه به درآمد برسد و فعالیت او محل ابهام و سوال است، اما در ایران فرصت کسب و کارهایی که از راه حلال و از راه شرافتمندانه ایجاد می شود بسیار سخت تر از فعالیت های زیرزمینی و بدون مجوز است و بسیاری از افراد به دنبال کارهایی نمی روند که نیاز به کار و تلاش داشته باشد.

سید مجید لطیفی با بیان اینکه من نیز یک تولیدکننده هستم و برای توسعه فعالیت خود نیاز به نیروهای کاربلد دارم، افزود: اما نیروهای کاربلد و دارای دانش مهارتی لازم را نیافتم.

وی اعلام آمادگی کرد که ظرفیت های شرکت خود را در اختیار علاقمندان قرار می دهد تا دانش مهارتی خود را افزایش دهند و وارد بازار کار شوند.

 

آمادگی استانداری مازندران برای همکاری با شرکت های دانش بنیان و فنی و حرفه ای

ذبیحی کارشناس اقتصادی استانداری مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سهم شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور نیم درصد است و تا یکی دو سال آینده باید به ۱۰ درصد برسد، اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان باید بیشتر از گذشته دیده شوند و دولت نیز در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد که سامانه های تولید برخط و آنلاین را در این زمینه داشته باشد و شرکتهای دانش بنیان به کمک دولت بیایند و دولت نیز چالش های این شرکت ها را برطرف کند.

وی ادامه داد: امروزه ما نیاز به دانش فنی ومهارتی داریم. زیرا هم اشتغال های جدید روی کار می آیند و هم با افزایش جمعیت و علوم و فنون جدید وارد بازارهای رقابتی شدیم که کیفیت و توجه به ذائقه و مطالبه مخاطب، حرف اول را می زند.

ذبیحی اظهار داشت: استانداری مازندران آمادگی دارد هر اقدامی که برای کیفی سازی و افزایش دانش مهارتی براساس بازار کار لازم است را با همکاری دستگاه های مربوطه ازجمله فنی و حرفه ای انجام بدهد و چالش های موجود را رفع کند.

۴۷ تا ۵۰ درصد شغل های امروز رو به فرسودگی می روند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران نیز با اشاره به فقر مهارتی در نیروهای تحصیل کرده اظهار امیدواری کرد که خانواده ها نیز به این مهم توجه داشته باشند و بدانند که فرزندان آن ها در شرایط امروز جامعه باید یک دانش مهارتی را بیاموزند.

سید حسین درویشی بیان کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه ها آنطور که باید پاسخ گوی واحدهای صنعتی نیستند و تحصیل کرده هایی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری را داریم که تنها دانش تئوری دارند و در عمل فاقد مهارت هستند به همین دلیل طرح “ایران مهارت” در دبیرستان ها و راه اندازی مراکز آموزشی مهارتی در دانشگاه ها را در حال حاضر در ۸ مرکز از جمله دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه مازندران و غرب استان را داریم.

وی با اعلام اینکه ۴۰ تا ۴۵ درصد از جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند، گفت: حتی خانه صنعت را در دانشگاه ها راه اندازی کردیم و در جهت ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تلاش کردیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با تأکید بر اینکه آموزش باید براساس نیاز شغلی باشد، اظهار داشت: ۴۷ تا ۵۰ درصد مشاغل امروز رو به فرسودگی می رود و رشته های جدیدی روی کار می آیند که باید از هم اکنون به دنبال برنامه ریزی برای آن باشیم.

وی اعلام کرد: در مازندران ۲۲۵ مربی دولتی، ۱۳۵۰ مربی آزاد در بیش از حدود ۱۰۰۰ آموزشگاه آزاد و دولتی و بیش از ۱۰۰۰ کارگاه آموزشی مشغول فعالیت هستند.

در این جلسه تعدادی از صاحبان شرکت ها و کارخانجات مهم استان درباره نیاز خود به نیروهای مهارتی صحبت کردند و همه آنها بر این باور بودند که نزدیک به تمام تحصیل کرده هایی که وارد کار عملی می شوند با مشکل مواجه هستند و نمی توانند مطابق با خواسته کارفرمایان فعالیت داشته باشند. در این جلسه مقرر شد؛ مشخص شود که چه تعداد واحد صنعتی فعال به معنای واقعی در استان داریم، خوشه های مربوط به آن مشخص شود، شرکت ها اعلام کنند که چه تعداد نیرو در شاخه های مختلف نیاز دارند تا فنی و حرفه ای از طریق ظرفیت های آموزشی، کارگاهی و مربی گری نسبت به آموزش آن ها اقدام کند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *