رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق مازندران نأکیدکرد ضرورت توجه دولت به کسب و کارهای متضرر در کرونا

رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق مازندران نأکیدکرد

ضرورت توجه دولت به کسب و کارهای متضرر در کرونا

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران بر ضرورت توجه بیشتر دولت به کسب و کارهای متضرر در کرونا و تناسب اعطای تسهیلات با نوع فعالیت آن ها، تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق با موضوع بررسی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا با حضور نمایندگان اصناف مختلف در سالن جلسات اتاق برگزار شد.

در این نشست، ابتدا نمایندگان رسته های مختلف شغلی به بیان مشکلات و موانعی که با شیوع ویروس کرونا به طور ویژه در اسفند ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ در کسب و کارهای آنها ایجاد شده است و تاکنون ادامه دارد، اشاره و مطالبات خود را از دولت جهت جبران حداقل بخشی از خسارتها و حمایت از فعالان اقتصادی و بازار، اعلام کردند.

واردات بی رویه، فرصت تولید را از تولیدکنندگان می گیرد

سید اسماعیل یزدان پناه رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه واحدهای کسب و کار زیادی در این استان از تبعات شیوع کروناویروس خسارت دیدند، افزود: امیدواریم با همکاری و یکدلی اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، استانداری و بانک های مازندران، شرایط خوبی را برای رونق کسب و کار در استان ایجاد کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه تنها ۳ درصد از تسهیلات دولت به متقاضیان محقق شده است، از سازمانهای مربوطه و نهادهای مالی تقاضا کرد که در اسرع وقت با کمترین هزینه و پیچیدگی، مشکلات را از سر راه بردارند.

وی با بیان اینکه ساختار پیچیده ای در پرداخت تسهیلات بانکی حاکم است و تسهیلات در نظر گرفته نیز عمدتاً تناسبی با خسارتهای حاصل از کرونا ندارد، از عدم تحقق وعده های دولت در پرداخت وامها به متقاضیان و همچنین وجود قوانین دست و پاگیر در شرایط فعلی گفت.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: قوانین دست و پاگیر حتی در شرایط عادی هم مشکل آفرین است چه برسد در زمانی که دچار بحران هستیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط فعلی، واردات بی رویه کالاها، فرصت تولید را از تولیدکنندگان می گیرد، گفت: ۸۵ میلیون ایرانی مشتری محصولات تولیدی فعالان اقتصادی هستند، با واردات بی رویه این فرصت می سوزد و خسارت زیادی را بر کسب و کارهای داخلی تحمیل می کند.

وی ادامه داد: همچنان که می بایست نگاه ما به صادرات باشد و اصولی کار کنیم، در واردات هم باید یک اصولی حاکم باشد تا تولیدکننده داخلی متضرر نشود.

یزدان پناه ضمن قدردانی از زحمات استاندار و رئیس اتاق بازرگانی مازندران که تلاش های میدانی و شبانه روزی برای رفع مشکلات دارند، از زحمات مدافعان سلامت نیز در این برهه از زمان سپاسگزاری و اظهار امیدواری کرد که مطالب عنوان شده توسط نمایندگان اصناف و رسته های شغلی، در قالب بسته پیشنهادی وارد شورای عالی گفتگوی دولت و بخش خصوصی شود.

روند پرداخت وام کرونایی تسهیل شود

مشاور اتاق بازرگانی مازندران نیز در سخنانی با اشاره به قوانین و دستورالعمل هایی که در زمینه اعطای تسهیلات به کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا وجود دارد، خواستار تسهیل در روند پرداخت ها شد.

علی احسانی بیان کرد: موضوعات بیمه ای، مالیاتی، استمهال و تمدید تسهیلات از مواردی است که در کسب و کارها باید مورد توجه قرار بگیرد، اکنون شرایطی است که سرمایه در گردش کفاف نمی دهد، دستگاههای مالیاتی و بانکی باید فعالان اقتصادی را حمایت کنند.

۵ هزار و ۱۳۶ واحد کشاورزی مازندران خسارت دیدند

باتوجه به اینکه بخش مهمی از فعالیتهای استان مازندران در حوزه کشاورزی است، واحدهای شیلاتی، لبنیات، گوشت و مرغ و …. خسارتهای زیادی را متحمل شدند.

به گفته حسین نگهدار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران، ۵ هزار و ۱۳۶ واحد در بخش های مختلف کشاورزی به میزان ۵۶۵ میلیارد تومان خسارت دیدند که عمدتاً در بخش محصولات گلخانه ای، مزارع مرغ مادر، مزارع مرغ گوشتی، مشاغل خانگی، صنایع تبدیلی، زنبورداری و دامپروری است.

حسین نگهدار بیان کرد: ۲۰۹ مزرعه پرورش ماهیان شامل ۱۷۹ مزرعه ماهیان سردآبی و ۳۰ مزرعه ماهیان گرمآبی در استان مازندران به میزان ۸ میلیارد تومان خسارت دیدند.

وی همچنین گفت: تا امروز، ۶۶ متقاضی دریافت تسهیلات که در سامانه کارا ثبت نام کردند به بانکهای عامل معرفی شدند، که این تعداد ۱.۲ درصد از متقاضیان را شامل می شود.

مهلت تشکیل پرونده جهت دریافت وام کرونا تا پایان تیرماه است

نماینده دفتر اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به رسته های خسارت دیده از کرونا و تسهیلاتی که می توانند دریافت کنند، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شیوه نامه پرداخت تسهیلات که از ۱۰ به ۱۴ رسته رسانده و قابلیت افزایش نیز دارد را به ستاد ملی کرونا ارائه داده و تصویب شده است.

عبداله ذبیحی بیان کرد: اصلاحیه شیوه نامه را نیز بانک مرکزی در ۱۲ تیرماه به بانکها اعلام کرده است که براساس آن متقاضیان می توانند تا پایان تیرماه تشکیل پرونده دهند، مهلت پرداخت تسهیلات توسط مؤسسه یا بانک عامل تا پایان مردادماه، زمان تنفس تا پایان آبانماه و بازپرداخت آن نیز ۲۴ ماهه است.

تنها ۳ درصد متقاضیان وام کرونا، تسهیلات دریافت کردند

نایب رییس اتاق اصناف مازندران با اشاره به موارد مطرح شده، گفت: رسته هایی که در نظر گرفته شده، کارشناسی شده نیست و تسهیلاتی را که بانکها اعلام کردند نیز تاکنون تنها ۳ درصد عملیاتی شده است.

عباس رمدانی بیان کرد: بخش عمده ای از کسب و کارهای خسارت دیده، در بخش کشاورزی است که توجهی به آنها نشده است.

وی ادامه داد: متقاضیان تسهیلات دچار سردرگمی هستند و نحوه دریافت وام تفاوتی با زمانهای دیگر ندارد، اینها در شرایطی است که خسارت دیدگان با مشکلات تأمین اجتماعی و مالیاتی هم روبرو هستند.

نایب رییس اتاق اصناف مازندران از رئیس کمیسیون بازرگانی خواست که در جلسه آینده پیرامون پیگیری این موضوع، از مسوولان و شرکتهای خدماتی نیز دعوت کند تا مشکلات حل و فصل شود.

سهم فعالان اقتصادی بخش سلامت از تسهیلات کرونایی لحاظ شود

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه کووید۱۹ کل دنیا و نظام اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: انتظار این است که پروتکل ها را جدی بگیریم و در انجام آنها تلاش کنیم تا صنعت، تجارت و بازرگانی را در کنار سلامت داشته باشیم.

محمدحسن ابدی با اشاره به اینکه بخش سلامت هم در دوران کرونا دچار مشکلاتی شده است، اظهار داشت: به طور ویژه آزمایشگاه داران که هزینه های میلیاردی برای کسب و کار خود داشتند، اکنون با مشکل مواجه‌اند.

وی خواستار توجه به میزان سهم‌وری کسب و کارهای حوزه سلامت از تسهیلات ستاد ملی کرونا شد.

بخشودگی جرائم، افزایش نظارتها بر بازار، تسهیل روند دریافت وامها، استمهال، افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات، همکاری ادارات تأمین اجتماعی، مالیات و همکاری مؤسسات مالی و اعتباری و بانکها با خسارت دیدگان کرونا در زمینه پرداخت معوقات و تسهیلات جدید، افزایش رسته های آسیب دیده از کرونا و تمدید تسهیلات سرمایه در گردش از مواردی بود که در این جلسه توسط مدیران رسته های مختلف شغلی عنوان شد/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *