در کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق مازندران عنوان شد سود تلفیقی بانک توسعه صادرات کاهش یابد/ واحدهای کوچک تولیدی تسهیلات می‌گیرند

در کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق مازندران عنوان شد

سود تلفیقی بانک توسعه صادرات کاهش یابد/ واحدهای کوچک تولیدی تسهیلات می‌گیرند

رئیس اتاق مازندران در این جلسه  از رئیس بانک توسعه صادرات استان درخواست هایی داشت؛ ازجمله اینکه سود تلفیقی ۱۴.۵ درصدی صادرات در شرایط فعلی کاهش یابد، و واحدهای تولیدی کوچک از تسهیلات این بانک بهره‌مند شوند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، رئیس اتاق مازندران در این نشست ابتدا شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش، درگذشت جمعی از تشییع کنندگان شهدای حادثه ۱۳ دی در کرمان و درگذشت سرنشینان هواپیمای مسافربری بوئینگ که به مقصد اوکراین در حال پرواز بود را تسلیت گفت و اقدام تلافی جویانه سپاه پاسداران در هدف گرفتن پایگاههای نظامی آمریکا در عراق را به مردم ایران تبریک گفت.

عبداله مهاجر دارابی افزود: آنچه مرضی رضای خداست را خواستاریم و هر چه آرامش بیشتری حکمفرما باشد؛ تولیدکنندگان هم بهتر به مشکلات خود رسیدگی می کنند زیرا آرامش لازمه پیشرفت در هر جامعه ای است.

وی در ادامه با تبریک انتصاب “یعقوب علی انیسی” به عنوان رئیس جدید بانک توسعه صادرات مازندران اظهار داشت: ایشان نگاه خوبی به صادرات دارند، صادرکنندگان نیز امروز گلایه های خود را در مسیر دریافت تسهیلات عنوان کردند، برخی هم نیاز به تسهیلات نداشتند اما درخواست هایی برای تبدیل پول و بازگشت سرمایه دارند که نیاز به راهنمایی بانک دارند.

رئیس اتاق مازندران گفت: در مازندران واحدهای کوچکی هم داریم که صادرات خوبی دارند لذا از بانک توسعه صادرات تقاضا داریم که نگاه تسهیلاتی مناسبی را برای ارتقای فعالیت های این واحدها در نظر بگیرد.

مهاجر دارابی با اشاره به سود تلفیقی ۱۴.۵ درصدی بانک توسه صادرات، خواستار کاهش سود این بانک برای صادرکنندگان شد و اعلام کرد: درباره این موضوع باید نشست جداگانه ای با رئیس بانک برگزار و در صورت لزوم در شورای گفتگو مطرح شود.

 

فرآورده های لبنی در صدر کالاهای صادراتی مازندران

علی احسانی مشاورعالی اتاق مازندران با اعلام اینکه در ۹ ماهه سال جاری بر پایه گزارش اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران، عملکرد بخش صادرات بیش از ۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است، اظهار داشت: این میزان با تغییرات منفی ۴۲ درصد همراه بوده اما از لحاظ وزنی ۴۸ درصد مثبت است. البته بخشی از صادرات استان که از مبادی خروجی سایر استان ها صادرشده است در این گزارش نیامده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان کالاهای صادراتی در بخش فرآورده های لبنی بوده و پس از آن انواع شربت‌ها و بستنی و پلاستیک را داشتیم که عمده کشورهای هدف نیز عراق، روسیه، قزاقستان و افغانستان بوده اند.

احسانی بیان کرد: میزان واردات از لحاظ رقمی ۳۲ درصد و از لحاظ وزنی نیز ۱۴ درصد رشد داشته است که میزان رقمی آن بیش از ۸۲۶ میلیون دلار بوده است.

مشاور اتاق مازندران عمده کالاهای وارداتی را شامل جو دامی و ذرت دامی و روغن اعلام کرد که از این میزان، ۲۳ درصد را واردات روغن تشکیل می دهد.

شایان ذکر است که این کالاها از بندر امیرآباد برای مصرف کشور وارد شده است.

 

 استقبال از اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچکتر

رئیس بانک توسعه صادرات شعبه ساری با بیان اینکه در ۹ ماهه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد و امسال در مدت مشابه ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی مازندران تأمین شده است، اظهار داشت: براساس رصدی که انجام دادیم ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد تأمین مالی صادراتی استان برای واحدهای فعال است.

یعقوب علی انیسی افزود: ۷۰ میلیون یورو تسهیلات برای فولاد ایرانیان در بندر امیرآباد و ۲۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی جهت خرید ماشین آلات نیز در اختیار کاله آمل قرار گرفته است.

وی، مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در استان را ۲ تا ۳ برابر منابع مالی تأمین شده عنوان کرد.

انیسی همچنین با یادآوری اینکه نرخ سود بانکی را شورای پول و اعتبار تعیین می کند، اظهار داشت: این بانک با نرخ سود تلفیقی ۱۴.۵ درصد (منابع بانک ۱۸ درصد و صندوق توسعه ملی ۱۱ درصد) تسهیلات پرداخت می کند. ضمناً وثیقه های بانکی بسیار شفاف است و یک ریال به ۱۸ درصد سود، اضافه نمی شود.

رئیس بانک توسعه صادرات شعبه ساری(تنها شعبه این بانک در استان) گفت: پاسخ به تعهدات ارزی قانون خاصی دارد و متولی آن بانک مرکزی است. بانک ها ارز را با نرخ تقریبی بازار خریداری
می کنند، موارد ارزی از طریق صرافی ها امکانپذیر است.

این مسئول درباره درخواست اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بیان کرد: برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچکتر محدودیتی نداریم و از مراجعه آنها استقبال
می کنیم.

انیسی در پایان به معرفی بانک توسعه صادرات پرداخت و به صادرکنندگان گفت: تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک، صندوق ملی توسعه ملی، بازار سرمایه با همکاری شرکت تأمین سرمایه آرمان و تأمین مالی از طریق شرکتهای دانش بنیان با بهره گیری از ظرفیت شرکت های تابعه بانک تأمین می شود و سقف تسهیلات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

 

در این نشست، صادرکنندگان حاضر، به بیان مسائل مربوط به تسهیلات ارزی و ریالی پرداختند، یکی از صادرکنندگان که سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار صادرات دارد، درخواست تسهیلات بالای ۴ میلیارد تومان را داشت و اعلام کرد که بانک می تواند با ساز و کارهای خود، نیازهای مالی واحدهای تولیدی را برطرف کند.

وی بیشترین رقیب صادرات ایران را ترکیه دانست زیرا کالاهای مشابه ایران را ارزانتر ارائه

می کند و سودهای بانکی آن ها به صادرکنندگان نیز بسیار کمتر از سود تلفیقی ۱۴.۵ درصد است و از سوی دیگر، آن ها بروکراسی اداری بسیار کمی دارند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان، صادرات به روسیه را بسیار آسان دانست اما از اینکه کالای او برای ورود به کشوری مانند الجزایر باید گاهاً تا ۲ ماه در راه باشد، گلایه مند بود.

او ادامه داد: علاوه بر آن، در شرایط کنونی ضمن اینکه برگشت پول بسیار سخت است، تولیدکننده نیز مجبور می شود کالا را با واسطه به کشور مقصد برساند و در این میان، هزینه هایی بر او تحمیل گردد.

دیگر صادرکننده مازندرانی خواستار اعمال قوانینی شد که صادرکننده را در پیچ و خم های اداری سرگردان نکند. مثلاً قانون سخت تأمین اجتماعی یکی از مشکلات است.

این صادرکننده خواستار اعطای تسهیلات به واحدهای کوچک صادراتی شد و اعلام کرد: طرح رتبه بندی بانک توسعه تجارت اجرایی نشده است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان، تعهدات ارزی را ضربه سختی به شرکت ها در شرایط فعلی عنوان کرد.

صادرکننده دیگری نیز قوانین لحظه ای را یکی از مشکلات بخش صادرات عنوان و بیان کرد: باید نقش حمایتی بانک توسعه صادرات را در عمل ببینیم، زیرا این بانک حتی در وثیقه های بانکی نیز شرایط سختی را اتخاذ کرده است و سیاست های انقباضی دارد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *