در کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران عنوان شد باغداران حق ندارند میوه نارس را برداشت کنند/ رقبای قدرتمندی در صادرات مرکبات داریم

در کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران عنوان شد
باغداران حق ندارند میوه نارس را برداشت کنند/ رقبای قدرتمندی در صادرات مرکبات داریم
کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران با محوریت بخش باغداری و مرکبات بر نکاتی چون عدم برداشت میوه نارس، توجه به رقبای قدرتمند حوزه کشاورزی، به روز شدن بخش صادرات، حذف مالیات و به حداقل رساندن تعرفه های گمرکی، اختصاص برند و همچنین توجه به آموزش و تحقیقات برای تولید محصولات کیفی تر تاکید داشت.
به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی مازندران، چهارمین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی به ریاست امیر میران آملی در اتاق برگزار شد.
عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق مازندران با حضور در کمیسیون با بیان اینکه اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی با تمام توان از این بخش دفاع می کند، افزود: اما قطعاً هیچ کشوری بدون همراهی دستگاه های اجرایی نمی تواند نتیجه بگیرد و دولت نیز گفته است باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم، این اعتماد به سود هر دو طرف است.
وی با اشاره به بحث اوراسیا و هدف گذاری های صادراتی از این طریق بیان کرد: ۸ سال منتظر بودیم تا ایران به عضویت اتحادیه اوراسیا درآید اما به دولت اعلام کردیم که نکند ۸ سال هم منتظر اجرایی شدن آن باشیم!
رئیس اتاق مازندران با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان، میوه های نارس را برداشت می کنند، تصریح کرد: حق نداریم میوه نارس را برداشت و به نام کشورمان صادر کنیم. ممکن است یک صادرکننده ای برای اینکه زودتر به سود خود برسد چنین کاری بکند اما هزاران تن صادرات میوه را با چالش مواجه می کند و اعتبار برند کشورمان را زیر سوال می برد.
این مسئول گفت: بسیاری از کارتهای بازرگانی را به دلیل همین بی نظمی ها باطل کردیم، تبعات آن را می پذیریم و تعارفی هم نداریم؛ کارت بازرگانی نباید ابزار باشد.

کشاورزی ظرفیت استراتژیک برای مازندران است
محمد چلنگری نایب رئیس اتاق نیز با حضور در کمیسیون با بیان اینکه تولید و صادرات از مهمترین و کلیدی ترین مسائلی است که امروز کشور ما دنبال می کند، سرای تجاری ولگاگراد را یک فرصت دانست که صادرکنندگان باید به آن توجه کافی داشته باشند زیرا این استان در جنوب روسیه و در نقطه ای مرکزی قرار دارد که می توان از طریق آن به سایر استانهای روسیه و حتی اروپا دسترسی داشت.
وی با بیان اینکه کشاورزی مهمترین پتانسیل و یک ظرفیت استراتژیک برای مازندران است، گفت: باید با همت تولیدکنندگان و صادرکنندگان این استان و کشور، به حجم صادرات غیرنفتی ۱۸۰ میلیارد دلاری دست پیدا کنیم و این امر با همت و پیگیری، دست یافتنی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اظهار داشت: مشکلات موجود در بخش صادرات در همه کشورها وجود دارد و هر کدام راهکارهای خاص خود را دارند. ما هم باید از ظرفیت اتاق، شورای گفتگو و ظرفیتی که با ایجاد سرای تجاری داریم، این مشکلات را رفع کنیم.

باید صادرات را به روزتر و توانمندتر کنیم
امیر میران آملی رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران با بیان اینکه باغداری می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد، اظهار داشت: بسیاری از مسئولانی که در کمیسیون ها و کارگروه ها و شورای گفتگو حاضر می شوند به درخواست های بخش تولید و رفع مشکلات تمکین می کنند و پای کار هستند.
وی افزود: مازندران در تولید مرکبات، مرغ، ماهیان سردابی و برنج و لبنیات توانمند است. ما ظرفیت بسیار بزرگی چون بندر امیرآباد را داریم. باید صادرات خود را برابر با بازارهای هدف به روز تر و توانمندتر کنیم و امیدواریم که فراز و نشیب ها را به سلامت طی کنیم و به نتیجه برسیم.
میران آملی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، اظهار امیدواری کرد که این مسیر برای صادرکنندگان راه همواری باشد که سختی ها و مشکلات بخش صادرات کاهش یابد.

بخش کشاورزی نباید مالیات بدهد
سید اسماعیل یزدان پناه رییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی و نایب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ضریب خودکفایی در کشورهای پیشرفته تنها آمار و ارقام نیست و باید به آنها توجه کنیم، اعلام کرد: ضریب خودکفایی آمریکا ۱۱، فرانسه ۸ و چین ۲ است یعنی چند برابر جمعیت خود تولیدات کشاوری دارند و این امنیت غذایی و توسعه پایدار را برای آن ها رقم زده است.
وی با اعلام این مطلب افزود: کشاورزی در ایران فصلی است؛ یک زمانی گوجه فرنگی در سر زمین می پوسد و خریدار ندارد و زمانی قیمت آن به عرش می رسد، صادرات به تولید پایدار کمک می کند و الفبای صادرات هم تعامل با بازارهای فروش است.
یزدان پناه تأکید کرد که باید دولت به بخش کشاورزی بهای بیشتری بدهد، این بخش نباید مالیات بدهد و تعرفه های سنگین گمرکی نباید بر آن وضع شود. زیرا کشاورزی اگر نباشد واقعا چیزی برای گفتن نخواهیم داشت.

کشاورزی بهترین فضای کسب و کار را دارد
علی احسانی مشاور عالی اتاق بازرگانی مازندران نیز کشاورزی را پیشران توسعه برای مازندران عنوان و خاطرنشان کرد: کشاورزی ارزش افزوده ایجاد می کند، نه مواد اولیه می خواهد و نه کالاهای واسطه ای، بلکه بهترین فضای کسب و کار را دارد که باید از آن استفاده ببریم.
وی افزود: یکی از مسائلی که باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم، بحث تولید محصول ارگانیک است و باید حتما به این سمت برویم. کیفی سازی مرکبات نیز بسیار مهم است.
احسانی بحث حمل و نقل را از دیگر موضوعاتی دانست که در بخش صادرات بسیار حیاتی است و نیاز است تا براساس استانداردها حرکت کنیم. تسهیل در این بخش صورت بگیرد و صادرکنندگان مشکلاتی برای حمل و نقل نداشته باشند.

مصر و ترکیه رقیبان اصلی مازندران در بخش مرکبات
احمدزاده یکی از سورتیگ داران مازندران با اشاره به اینکه پرتقال مازندران در اوزان مختلف مشتریان مختلفی نیز دارد، بیان کرد: اگرچه رغبت چندانی نسبت به خرید پرتقال های درشت در مازندران وجود ندارد اما مشتریانی از عراق، هند، روسیه، آذربایجان و گرجستان و ارمنستان داریم که مشتریان پرتقالهایی با وزن ۱۸۰ تا بیشتر از ۳۵۰ گرم هستند.
وی افزود: ما رقبایی چون مصر و ترکیه داریم که مشتریان ، بازارها و شرکتهای قدرتمندی دارند، بنابراین در این بازار پرمدعی نیاز به مشوق داریم، حمل و نقل می تواند بدون تعرفه گمرکی باشد تا صادرات به معنای واقعی جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کند.
این فعال اقتصادی گفت: ۱۰ تا ۱۵ واحد سورتینگ بزرگ و مهم در استان داریم اما نیاز است تا همه به‌روز و نزدیک به استاندار جهانی باشند.
وی با اشاره به وارد کردن پالت از آستارا بیان کرد: این کار مسبب کرایه حمل و نقل است و امیدواریم در خود مازندران تامین و از هزینه های سربار جلوگیری شود.

انتصاب رئیس کارگروه توسعه محصولات باغی اتاق مازندران
در این جلسه، مقرر شد که خدمات حمایتی صادراتی بخش کشاورزی را اداره کل صنعت، معدن و تجارت پیگیری کند، زنجیره ارزش را اداره کل جهاد کشاورزی، بحث آموزش را مرکز تحقیقات و در پژوهش مربوط به بخش مرکبات نیز از مرکز تحقیقات مرکبات رامسر و مسائل زیستی نیز از سوی دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران پیگیری شود.
در پایان جلسه محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران در حکمی از سوی عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق به سمت رییس کارگروه توسعه محصولات باغی کمیسیون مشورتی امور کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران منصوب شد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *