در نشست هم‌اندیشی کمیسیون کشاورزی اتاق تأکید شد صرفه‌جویی ۴ هزار میلیارد تومانی با مصرف خوراک آماده/ محصولات باغی مازندران «برندسازی» شود

در نشست هم‌اندیشی کمیسیون کشاورزی اتاق تأکید شد

صرفه‌جویی ۴ هزار میلیارد تومانی با مصرف خوراک آماده/ محصولات باغی مازندران «برندسازی» شود

برندسازی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی، بالابودن قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکننده و صرفه جویی ۴ هزار میلیارد تومانی با مصرف خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در کشور، ازجمله مواردی است که امروز در نشست هم اندیشی کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بر آنها تأکید شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست هم‌اندیشی کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در سال ۹۹، صبح امروز به ریاست امیر میران آملی و با حضور مدیران عامل اتحادیه های باغداران، تأمین نیاز کارخانجات خورام دام، طیور و آبزیان و اتحادیه مرغداران استان آببرگزار شد.

در این نشست، ابتدا مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اظهار داشت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان عدم نقدینگی است و مرغداران ناگزیرند برای فروش محصولات خود، به واسطه ها متوسل شوند.

عطاءاله حسن زاده، دیگر مشکل تولیدکنندگان مرغ را عدم ساماندهی تشکل ها دانست و افزود: اکنون اتحادیه ای که در صنعت طیور باید حرفی برای گفتن داشته باشد مازندران است و این امر، متضمن ساماندهی تشکل ها و یکی شدن تقاضاها و درخواست هاست.

وی با ابراز نگرانی از بحث عدم امنیت تغذیه طیور و کمبود دان، بیان کرد: در این شرایط، نیاز است تا مصرف بهینه شود و بهینه شدن آن در گرو استفاده از خوراک آماده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران بار دیگر تأکید کرد که فعالیت ها باید در قالب تشکل واحد باشد تا قدرت چانه زنی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و کشور و سایر مراجع پیگیر، بیشتر شود.

 

* صرفه جویی ۴ هزار میلیارد تومانی با مصرف خوراک آماده

مدیرعامل اتحادیه تأمین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و رییس کارگروه توسعه کمی و کیفی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران گفت: در بحث خوراک دام، از سال گذشته به عنوان یک تشکل ورود پیدا کردیم اما نیاز به حمایت بخش دولتی داریم که این ورود با موفقیت و در راستای رضایت جامعه هدف باشد.

علی کیهانی افزود: در تخصیص ارز و طی مراحل واردات باید تسهیل شود زیرا اکنون بارگیری ها در بنادر به کندی انجام می شود و محصولات ما(خوراک دام، طیور و آبزیان) در بنادر دپو شده است.

وی خواستار در اختیار قراردادن فرصت مدیریت بر محصولات وارداتی اتحادیه تأمین نیاز کارخانجات خوراک دام، توسط تشکلها شد و گفت: ماهانه حداقل ۶۰۰ هزار تن ذرت و ۳۵۰ هزار تن سویا باید در کشور توزیع شود و تشکل ها بهتر می توانند از عهده مدیریت این کالاها برآیند.

کیهانی همانند مدیرعامل اتحادیه مرغداران معتقد است که استفاده از خوراک آماده بسیار به صرفه تر از خوراک فله ای و خام است، و سالانه با استفاده از مصرف خوراک آماده، ۴ هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: استفاده از خوراک آماده دام، طیور و آبزیان، کمک به خطوط تولید ۵۵ کارخانه استان است. و از طرفی مصرف خوراک آماده، در دوره نخست پرورش مرغ تأثیرگذار است.

رییس کارگروه توسعه کمی و کیفی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران همچنین با اشاره به بهانه برخی از مرغداران مبنی بر عدم کیفیت مناسب محصول کارخانجات استان بیان کرد: کارخانجات به خوبی می دانند که در شرایط فعلی، تولید محصولات فاقد کیفیت یک تهدید برای آنها محسوب می شود، از سوی دیگر سازمان دامپزشکی بر تولید کارخانجات خوراک دام و طیور نظارت دارد و بالغ بر ۵۵ واحد کارخانه فعال، سرمایه گذاری زیر ۵۰ میلیارد تومان داشته اندکه هرگونه اهمال، سبب هدررفت سرمایه های آنها می شود.

این مسئول گفت: ستاد ملی ترویج خوراک آماده دام، طیور و آبزیان تشکیل شده است و به دنبال تشکیل ستاد استانی هستیم.

* محصولات باغی مازندران فاقد برند است

رییس کارگروه توسعه محصولات باغی کمیسیون کشاورزی اتاق و مدیرعامل اتحادیه باغداران و مازندران بیان کرد: این استان در تولید محصولات باغی در منطقه حرفی برای گفتن دارد و ذائقه کشورهای خریدار مانند روسیه و عراق با محصولات باغی مازندران آشناست.

شعبانی بیان کرد: تولید ۷۰ درصد پرتقال و نارنگی و ۶۰ درصد کیوی کشور در مازندران است؛ اما هنوز فاقد برند هستیم و این در حالی‌ست که صادرات هم داریم و «برند» برای همه دنیا مهم است.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: امسال صادرات پرتقال و نارنگی مازندران خوب بوده اما همچنان بحث واسطه ها و حضور مستقیم تجار کشورهای خریدار را در استان داریم که به اقتصاد استان ضربه می زند، به عنوان مثال تاجر روس به راحتی با باغدار معامله می کند و محصول او را سر باغ با قیمت بسیار نازل می خرد.

* قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکننده بسیار بالاست

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران در جمعبندی نشست، اظهار داشت: رسیدگی به مشکل مرغداران استان تنها نباید معطوف به این استان باشد و تهران به عنوان استانی که بیشترین خرید مرغ از مازندران را دارد و معمولاً مرغ گرم تقاضا می کند، باید در زمانی که با مشکل کاهش خرید مواجه هستیم، به کمک بیاید.

امیر میران آملی با بیان اینکه علیرغم زیان واردشده به مرغداران به ویژه با شیوع ویروس کرونا، اما قیمت مرغ تغییر خاصی نداشته است، تصریح کرد: قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکننده بسیار بالاست و براساس ذرت ۱۳۵۰ تومانی محاسبه شده است، در حالی که اکنون قیمت ذرت ۱۷۵۰ تومان است و قرار بود ۱۵۰۰ تومان باشد که هنوز مصوب نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کشور بر عدم خام فروشی تأکید شده است، افزود: مصرف خوراک آماده در بخش کشاورزی بسیار به صرفه تر است و این موضوع نیاز به آگاهی بیشتر و تمکین مرغداران دارد.

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق مازندران ادامه داد: براساس تحقیق انجام شده، دورریز یا پرت محصول از طریق خوراک آماده حدود ۲۳ ، و به روش سنتی و غیرآماده، حداقل ۲۵ درصد است.

میران آملی همچنین با اشاره به پابرجا بودن برخی محدودیت ها توسط سامانه بازارگاه، اظهار داشت: یکی از محدودیتها این است که واردکننده محصول اجازه فروش ندارد و از طرفی سامانه بازارگاه برای این بود که نقدینگی دست تولیدکننده باشد نه مرغدار، امنیت مالی هم بالاست و مرغدار اگر محصول می خواهد باید وارد سامانه شود و به او گفته می شود که سرمایه در گردش از این طریق باشد اما متاسفانه عملی نشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *