در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عنوان شد مشکل ۱۰ ساله‌ی حمل و نقل بین‌المللی در مازندران و وجود شرکت‌های کاغذی!

در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عنوان شد

مشکل ۱۰ ساله‌ی حمل و نقل بین‌المللی در مازندران و وجود شرکت‌های کاغذی!

علیرغم اینکه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور در محصولات استراتژیک مرکبات، کیوی، مرغ و برنج را مازندران تأمین می کند اما ۱۰ سال است که مشکلات حمل و نقل بین المللی در این استان بخصوص نبود ماشینهای یخچال دار، بر روند صادرات سایه افکنده و این در حالیست که شرکتهای کاغذی در استان، بدون ماشین، مجوز می گیرند.

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با دستور کار بررسی وضعیت فعلی تردد ماشین های برگشتی خارجی در حوزه حمل و نقل بین الملل و همچنین ارائه پیشنهاداتی جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان، به ریاست احمد حسین زادگان استاندار مازندران در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

عدم بهره مندی مازندران از شرکت های حمل و نقل بین المللی” یکی از مشکلاتی است که صادرات این استان را با چالش مواجه کرده است و شاید در حال حاضر چاره ای جز أین نیست که از ماشین های برگشتی خارجی به ویژه کامیون و کانتینرهای یخچال دار استفاده شود زیرا هزینه حمل کالا از این طریق کمتر از هزینه کرایه ماشینهای داخلی است که کالاهای صادراتی را جابجا می کنند.
گفته می شود هزینه حمل و نقل از طریق ماشین های یخچال دار داخلی به ازای هر سرویس، ۵ هزار و ۵۰۰ الی ۶۵۰ دلار است در حالیکه با استفاده از ماشین های برگشتی خارجی، به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار می رسد که این مبلغ برای صادرکننده به صرفه است.

علی نصیری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان مازندران می گوید: خرید یک ماشین یخچال دار، حداقل ۳ میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون که مجوز شرکت بین المللی حمل و نقل برای ۵ متقاضی در مازندران صادر شده است، به دلیل افزایش قیمت ماشین های استاندارد به خصوص یخچال دار، این شرکت ها بدون ماشین هستند.
وی اعلام آمادگی کرد که اگر تجار، ۱۵ روز مانده به صادرات، اداره کل راهداری را در جریان بگذارند، این اداره کل می تواند ماشین یخچال دار را تأمین کند.

استاندار مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت: به نظر می رسد در این استان ماشین یخچال دار جهت حمل و نقل بین المللی نداریم و اگر هم داشته باشیم قیمت اعلامی به تاجر و صادرکننده، از نرخ ماشین برگشتی خارجی خیلی بیشتر است و فعلا با همین روش، کارمان را راه می اندازیم.

شرکتهای حمل و نقل بین المللی در مازندران تعیین تکلیف شوند

احمد حسین زادگان با اشاره به اظهارات معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان مبنی بر اینکه مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی صادر شده است اما بدون ماشین هستند، آنها را شرکت های کاغذی توصیف کرد و گفت: شرکت هایی که مجوز گرفتند باید فعال باشند، اولویت صدور مجوز برای آنهایی باشد که یا ماشین دارند و یا می توانند تأمین کنند.

وی با بیان اینکه بحث اوراسیا و صندوق ضمانت صادرات بسیار مهم است، افزود: باید از این فرصتها استفاده و بخش صادرات را تقویت کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه مرکبات، کیوی و برنج، محصولات استراتژیک استان است، از معاون اقتصادی خود خواست جلسه مربوط به صادرات و مسائل مربوطه دیگر در بخش مرکبات را از همین روزها استارت بزند تا در فصل برداشت و سورتینگ و صادرات، کمترین مشکل را داشته باشیم.
حسین زادگان همچنین اعلام کرد که وضعیت ناوگان حمل و نقل بین المللی در حوزه صادرات به ویژه ماشین های یخچال دار در استان مشخص، و شرکت های موجود تعیین تکلیف شوند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از محصولات استان از طریق مبادی غیراصولی صادر می شوند و نامی از مازندران نیست، رفع مشکلات حمل و نقل را عامل مهمی در جهت جلوگیری از این اتفاقات عنوان کرد.

 * نبود ناوگان حمل و نقل بین المللی در مازندران، مشکل بیش از  ۱۰ ساله است 

عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق مازندران گفت: مشکلات حمل و نقل بین المللی در حوزه صادرات، بیش از ۱۰ سال است که مطرح می شود اما علیرغم برگزاری دهها جلسه، به نتیجه ای نرسیدیم.
وی افزود: صادرکنندگان ما بالاجبار هزینه های بالایی را متحمل می شوند تا کالا به کشور مقصد برسد و بازار صادرات از رونق و رقابت نیفتد، صادرات در حالی انجام می گیرد که ماشین استاندارد برای حمل و نقل کالا بویژه کامیون یا کانتینر یخچال دار در استان نداریم، دو برابر قیمت تعرفه را به نسبت ماشین های برگشتی خارجی پرداخت می کنیم تا کالای ما سالم تحویل داده شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: حمل و نقل بخشی از مشکلات صادرات است اما ابزار لازم برای رفع آن در دست دولت قرار دارد. صادرکننده باوجود مشکلاتی که با آن دست به گریبان است فعالیت می کند و طبیعی است که باید به دنبال سود باشد. اما نیازمند بازار مطمئن و امن است که دولت باید به کمک بیاید.

مهاجر دارابی خواستار حل مشکلات حوزه حمل و نقل بین المللی و فعالیت شرکتهای معتبر و دارای تجهیزات استاندار بخصوص کامیون و کانتینرهای یخچال دار شد و همچنین تأکید کرد که باید تعرفه های ماشین های داخلی نظارت و قیمت به صرفه ای تعیین شود که صادرکنندگان ما به سمت ماشین های برگشتی رغبت نداشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *