در نشست بازرگانان مازندران با سرکنسولگری ایران در آکتائو- قزاقستان عنوان شد نگاه دولت و بخش خصوصی به ظرفیت اقتصادی در حوزه خزر باید مبتنی بر “ارتباط پایدار تجاری” باشد.

در نشست بازرگانان مازندران با سرکنسولگری ایران در آکتائو- قزاقستان عنوان شد
نگاه دولت و بخش خصوصی به ظرفیت اقتصادی در حوزه خزر باید مبتنی بر “ارتباط پایدار تجاری” باشد.
دستیابی به نتیجه مناسب در تعاملات تجاری نیازمند زیرساخت است، یکی از زیرساختهایی که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که ابتدا باید نگاه بخش خصوصی و دولتی به ظرفیتهای پیرامونی تغییر کند، باید از یک دیدگاه صرف درآمدی و پولی به یک “ارتباط پایدار تجاری” تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نشست هم اندیشی با مدیران بنگاه ها و فعالان اقتصادی با حبیب اله ملکوتی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو جمهوری قزاقستان به منظور بررسی موانع پیش روی صادرات به قزاقستان در محل سالن کنفرانس اتاق بازرگانی مازندران برگزارشد.
در این نشست، ابتدا عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران به بیان توانمندیهای تجار و بازرگانان استان در بخش های مختلف ازجمله صنعت و کشاورزی با فعالان اقتصادی قزاقستان پرداخت و یکی از موارد مهمی که می تواند این ارتباط را رونق دهد و مشکلات و موانع را از سر راه بردارد؛ حضور فعال و مقتدرانه رایزنان اقتصادی عنوان کرد.
وی حضور ملکوتی فر را در آکتائو قزاقستان بیشتر به این دلیل که خود نیز مازندران و قابلیتهای آن را به خوبی می شناسد؛ یک فرصت ارزشمند دانست که می تواند به تسهیل روابط فی مابین مازندران و استانهای قزاقستان کمک کند.
رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به وجود موانعی که سبب رنجش فعالان اقتصادی می شود، گفت: حتی شرکت معروف کاله گاهی برای صادرات با مشکلاتی مواجه می شود؛ این در حالیست که شرکتهای مختلف ترکیه ای و سرمایه گذاران آنها بدون کمترین مانع در حال تعامل تجاری با قزاقستان هستند.
این مسوول خواستار نگاه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به ارتباط ایران با کشورهای حاشیه خزر شد و اینکه ما رقیب قدرتمندی مانند ترکیه داریم که اگر دولت ما نیز همانند دولت ترکیه بستر لازم را برای تجار و بازرگانان کشور فراهم کند و اراده خود را به کار بگیرد، اقتصاد ایران رشد قابل توجهی خواهد یافت.
مهاجر دارابی اظهار امیدواری کرد که با سیاست های جدید در دولت سیزدهم بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم به این جهت که در شرایط فعلی با تورم، کاهش ارزش ریال، تحریم و تبعات ناشی از شیوع کرونا، اما تولید همچنان ادامه دارد و تجار و بازرگانان ما در شرایط بسیار سخت صادرات را انجام می دهند. بخش خصوصی مشکلاتی دارد که گره بخش مهمی از آنها به دست دولت باز می شود.
وی همچنین خواستار کیفیت بخشی به ناوگان حمل و نقل دریایی در حوزه خزر شد بدین سبب که فعالان اقتصادی به دلیل نبود زیرساخت مناسبت با زیان های بعضاً قابل توجهی مواجه شدند و اکنون بازرگانان ما باید برای حمل کالای صادراتی خود از طریق ناوگان کشتیرانی خزر ریسک بالایی را بپذیرند.
در ادامه، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان به بیان مشکلات خود پرداختند و راهکارهایی را نیز اعلام کردند. کشت فراسرزمینی، مبادله دانش علمی، تأمین زیرساختهای لازم حمل و نقل، رفع تأخیر در تخلیه و بارگیری کالا، فعالتر شدن رایزنان اقتصادی و بازرگانی، رفع تأخیر و موانع اداری در صدور ویزا، انسجام در قوانین و تدوین دستورالعملهای کاربردی، ازجمله مواردی بود که در این نشست عنوان شد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو – قزاقستان اظهار داشت: ظرفیتهای تجاری و اقتصادی خوبی در قزاقستان برای ایران و مازندران فراهم است. در این مسیر باید دیدگاه خود را نسبت به کشورهای حاشیه خزر به عنوان یک پایگاه استتراتژیک با منافع درازمدت تغییر دهیم؛ دیدگاهی که ما را به “ارتباط پایدار تجاری” با این کشورهای برساند.
روابط تجاری با حوزه خزر جدی گرفته شود
حبیب اله ملکوتی فر با بیان اینکه بخش خصوصی نیز باید قضیه را جدی تر دنبال کند و با هر مشکلی که پیش می آید تسلیم نشود، گفت: این مشکلات حتی برای کشوری مانند ترکیه نیز(البته با شدت کمتری) وجود دارد، بنابراین باید از همه راهها و ظرفیتها برای حل مشکل استفاده کنیم. باید ارتباط تجار ما با طرف های تجاری قزاقستان بیشتر باشد، بخش خصوصی باید بیشتر تلاش کند.
وی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل دریایی ایران، افزود: اما با همین ناوگان رفت و آمدهای زیادی به بندر آکتائو توسط ۲۵ کشتی دولتی و خصوصی انجام می گیرد و حتی برای یک روز نیز رفت و آمدها متوقف نشده است.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو – قزاقستان عنوان کرد: برای رفع برخی مشکلات باید از کشور ثالث برای حل و فصل دعاوی استفاده کنیم، و بخش خصوصی(اتاق بازرگانی و دولت) این ظرفیت را باید مد نظر قرار بدهند.
ملکوتی فر با بیان این اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که “تجارت پاک” را دنبال می کند، از بازرگانان خواست که این مهم را مورد توجه قرار دهند به این دلیل که صادرات یک فعالیت فراسرزمینی و هویت و اصالت کشور ماست.
وی با اعلام اینکه متأسفانه گاهی مشکلاتی ناشی از قاچاق را داریم که وقت و هزینه مادی و معنوی زیادی را برای ما به دنبال دارد، ادامه داد: مواردی را در سال گذشته و امسال داشتیم که واقعا توان زیادی را از ما گرفت، سعی کردیم نگذاریم حتی یک هموطن راهی زندان شود، خوشبختانه در استان منگستائو قزاقستان حتی یک زندانی ایرانی نداریم، وظیفه ما این است که هر فردی که شناسنامه ایرانی دارد از او حمایت کنیم.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آکتائو – قزاقستان درباره خط پروازی مستقیم به آکتائو نیز اظهار داشت که مازندران و گلستان به دنبال خط مستقیم پروازی به آکتائو هستند اما گیلان تمایلی نشان نداد. در حال حاضر این پرواز را نداریم اما با توجه به مطالبات دو طرف تجاری و ظرفیتهایی که وجود دارد، پیگیری ها را دنبال می کنیم تا تجار ما بتوانند بهتر به فعالیتهای اقتصادی خود بپردازند.
ملکوتی فر در پایان با بیان اینکه در اروپا زمانی که می خواهید برای کشورتان یک فرصت فرهنگی، اقتصادی و شغلی ایجاد کنید باید ماهها هزینه و تلاش کنید اما ما باتوجه به ظرفیتهای تجاری در کشورهای حاشیه خزر به راحتی می توانیم در کمترین زمان به نتیجه برسیم، شاید موضوع اصلی در این است که باید دیدگاه دولت و بخش خصوصی نسبت به تجارت در منطقه خزر تغییر کند؛ تا زمان که تجارت در حوزه خزر جدی گرفته نشود و زیرساختها تأمین نشود، علیرغم همه فرصتها و توانمندیها تا رسیدن به نتیجه، راه زیادی داریم./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *