در سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران مشکلات تأمین برق و افزایش بهای انرژی واحدهای صنعتی بررسی شد

در سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران

مشکلات تأمین برق و افزایش بهای انرژی واحدهای صنعتی بررسی شد

واحدهای صنعتی در برخی شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران معطل تأمین برق هستند تا واحد خود را راه‌اندازی کنند، از سوی دیگر افزایش چندبرابری بهای انرژی بویژه برق و گاز، تولیدکنندگان را با خسارات مالی مواجه کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی و دبیر شورا، و با شرکت مدیران و نمایندگان دستگاه های مربوطه برای بررسی دو دستور کار، تشکیل شد.

در این نشست، ریس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به صحبتهای مطرح شده در خصوص افزایش بهای انرژی بویژه برق و گاز که تولید را مختل کرده است و همچنین درباره مشکل تأمین برق شهرک صنعتی محمودآباد، ابتدا به نامه ای که شورای گفتگوی استان به امضای استاندار و خطاب به آقای قالیباف رییس مجلس نوشته و ارسال شد، اشاره ای داشت.

عبداله مهاجر دارابی اظهار داشت: پس از اجرایی شدن قانون جدید هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت انرژی، به فاصله اندکی به مجلس نامه زدیم و گفتیم که معلوم است اشرافیت به بندهای قانونی به دقت انجام نشده و شعار سال همخوانی ندارد؛ اگر این قانون اجرا نشود یک مشکل است و اگر اجرا کنند مشکلی دیگر که صنایع را با چالش مواجه می کند.

وی با تأکید بر اینکه ایراد قانونی در این بخش وجود دارد، افزود: مجلس می گوید ۳۰ درصد افزایش بهای انرژی داشتیم اما در واقع ۵۰۰ درصد است، بخش خصوصی می گوید اگر دولت در بند قانونی دست برد باید برخورد شود و اگر قانون است باید این بند قانونی تا زمان اصلاح، مسکوت بماند.

دبیر شورای گفتگوی مازندران با بیان اینکه قانون جدی در نهایت با افزایش قیمت تمام شده محصولات، فشار مضاعفی را بر مردم وارد می کند، گفت: آن چیزی که قرار است اضافه شود واقع از جیب مردم است. این عددها و رقم ها یکی دو ماه دیگر باز هم افزایش می یابد و وضعیتی که پیش خواهد آمد، به سختی قابل جمع است.

مهاجر دارابی همچنین به دیگر دستور کار جلسه با عنوان بررسی وضعیت برق شهرک صنعتی شهدای محمودآباد و واگذاری انشعاب برق به واحدهای صنعتی معرفی شده، تصریح کرد: بسیاری از کارگاهها به خاطر نبود برق مورد نیاز مشکل دارند. بخشی از کار مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و برخی دیگر مربوط به شرکت توانیر و شهرکهاست.

احراز رتبه نخست کشور در۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ توسط شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران

رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: طبق ارزیابی مشترک انجام شده توسط اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران در شاخصهای مختلف عملکرد ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ا اتاق های مازندران و اصفهان در میان اتاق های کشور رتبه نخست کشور را در شورای گفتگو مشترکا کسب کردند. ‎

عبداله مهاجر دارابی افزود: شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با توجه به ماهیت عملکردی و جایگاه قانونی خود ازجمله ماده ۷۵ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده ۱۱ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور یکی از مکانیزمهایی هستند که میتواند به هم افزایی و فهم مشترک دولت وبخش خصوصی در زمینه اصلاح فرآیندهاو رفع موانع حوزه تولید و سرمایه گذاری به منظور نیل به توسعه اقتصادی کشور کمک نمایند.

قانون جدید هدفمندی یارانه ها به صلاح بخش تولید نیست

بهمن احمدی یکی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه شورای گفتگو نیز با ابراز گلایه مندی نسبت به افزایش قیمت برق و گاز واحدهای صنعتی و تولیدی اعلام کرد که این قانون به صلاح بخش تولید نیست.

وی اعلام کرد: ما واقعا توان و امکان فروش جنس را با این وضعیت نداریم و نمی توانیم قانون را اجرا کنیم زیرا سود ما در برابر ۶ برابر شدن قیمت گاز منفی است و داریم ضرر می کنیم.

این حق بخش تولید است که اعتباری برای تأمین برق لحاظ شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به مشکل تامین برق شهرک صنعتی محمودآباد گفت: ضرورت تأمین برق پایدار بر کسی پوشیده نیست. تعدادی از واحدهای تولیدی آماده بهره برداری به همین دلیل متوقف شدند.

حسن خیریانپور اظهار داشت: بسیاری از پروژه های استانی داشتیم و داریم که در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، برای آنها اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است و اینقدر حق تولید هست که اگر مناقشه ای در مواد ۸۱ و ۵۴ قانون الحاق مربوط به وزارتخانه های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشته باشد، باز هم اعتباری تأمین شود که بخش تولید راه بیفتد.

وی با اشاره به بحث های عنوان شده، درباره افزایش بهای انرژی و خسارات مالی که متوجه واحدهای تولیدی است و با توجه به اینکه موضوع، ملی است، عنوان کرد که شورای گفتگوی استان به ریاست استاندار محترم حتما پیگیر این موضوع در سطوح بالاست.

معاون اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه بخشی از مشکل تامین برق واحدهای صنعتی جنبه ملی دارد و سالانه شرکت شهرکهای صنعتی باید جمعبندی از خدمات زیربنایی داشته باشد و به سازمان مربوطه گزارش بدهد، افزود: باید یک جمعبندی کاملی از خدمات زیربنایی و مطالبات و ضروریات شرکت شهرکهای صنعتی استان را به تهران ارسال کنیم.

خیریانپور همچنین دستور داد که از سر جمع اعتبارات استانی و باتوجه به پروژه های شناوری که داریم،  یک جمعبندی صورت بگیرد تا بتوانیم در کنار پیگیریهای ملی، مشکل واحدهای صنعتی که نیاز به تأمین برق دارند را برطرف کنیم./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *