در سمینار برنامه ریزی استراتژیک عنوان شد؛ ” اقتصاد با طرح های دانش بنیان رقابت پذیر می شود “

در سمینار برنامه ریزی استراتژیک عنوان شد؛

اقتصاد با طرح های دانش بنیان رقابت پذیر می شود

 

بهره‌گیری از طرح‌های دانش‌بنیان علاوه بر شکوفایی، بخش اقتصادی را رقابت پذیر می‌کند.

در حال حاضر ۷۰شرکت دانش‌بنیان و فناور در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران مشغول فعالیت هستند و توسعه واحدهای فناوری به رشد اقتصادی استان کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، در سمینار مدیران یک (برنامه ریزی استراتژیک) با حضور مدیران دستگاههای اجرایی، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی راهکارهای و چالشهای فراروی بررسی شد. بهره‌گیری از علم کنار صنعت، لزوم شناسایی طرح‌های دانش‌بنیان، تشکیل کمیسیون فناوری و اطلاعات اتاق بازرگانی، تدوین برنامه عملیاتی و سند چشم‌انداز از مؤلفه‌های برنامه استراتژیک برای توسعه واحدهای دانش‌بنیان مطرح شد.

رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن مازندران با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار میلیارد تومان اعتبار بخش فناوری در کشور بوده است، گفت: از این میزان فقط ۱۷۰میلیارد تومان جذب و بخش اعظمی از این اعتباربه خزانه دولت برگشت داده شد.

عبدا.. مهاجر پ در سمینار مدیران یک (برنامه ریزی استراتژیک) با حضور مدیران دستگاه های اجرایی، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی افزود: هر استانی قابلیت بیشتری در جذب اعتبار فناوری را داشته باشد، قطعاً موفقیت‌های بیشتری در بخش تولید کسب خواهد کرد.

 

علم و صنعت سبب رقابت پذیری اقتصاد می شوند

 

وی با بیان اینکه به جد دنبال طرح‌های دانش‌بنیان هستیم، اظهار داشت: بودن علم در کنار صنعت رقابت پذیری را در بخش اقتصادی کشور بهتر خواهد کرد.

مهاجر با اشاره به اینکه امروز نباید به دنبال اقدامات گذشته باشیم، تصریح کرد: قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف باید شناسایی و پیگیری آن توسط اتاق بازرگانی انجام شود.

وی بیان کرد: شناسایی اوضاع بخش اقتصادی و استفاده از علم و فناوری وضعیت تولید استان را به مراتب بهتر خواهد کرد.

همچنین رئیس کمیسیون تخصصی تحقیقات، خدمات فنی و مهندسی و فناوری و اطلاعات اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه برای نخستین بار این کمیسیون تخصصی توسط این اتاق در کشور شکل گرفت، اذعان داشت: شاید در ابتدا تشکیل این کمیسیون برای رفع مشکلات و چالش‌ها در مسیر تولید بوده است.

سید باقر اصفهانی با بیان اینکه امروز ثروت از منظر تکنولوژی، بهره وری و دانش فنی ایجاد می‌شود، گفت: هنوز کشور به باور تکنولوژی و تحقیقات اعتقاد پیدا نکرده است.

وی بحث مدیریت در تکنولوژی را مهم خواند، اظهارداشت: در حال حاضر بسیاری از مسائل در عرصه رقابت جهانی در کشور رعایت نمی‌شود و با توجه به رکود و مشکلات اقتصادی در       ۸سال گذشته هنوز در رقابت شرایط مساعدی داریم.

اصفهانی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی بدنبال صدور اوراق ارزی جهانی است، افزود: کشور به یک جزیره تبدیل شده و ارتباط با جهان قطع شد که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید در حال ورود به عرصه جهانی هستیم.

وی با اعلام اینکه دولت گذشته از علم اقتصاد غافل بوده است، تصریح کرد: بی‌برنامگی دولت گذشته در امر اقتصاد کشور را ۴۰سال به عقب کشاند و تولید ناخالص ملی را به منفی هفت رسانده بود.

اصفهانی وظیفه دولت را ساختارسازی، بودجه، و کنترل عنوان کرد و افزود: کارفرمایان در مقابل خانه کارگر خیلی ضعیف هستند درحالی که تنها ۳۰درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها بوده و بخش اعظمی از آن مربوط به کم کاری صورت گرفته در کشور بوده است.

 

۱۰برنامه استراتژیک حوزه مدیریت

 

همچنین رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران با بیان اینکه در بحث مدیریت ۱۰برنامه باید عملیاتی شود، گفت: چشم‌انداز، مأموریت، اهداف، استراتژی‌ها، سیاست‌ها و خط مشی‌ها، قوانین و مقررات، رویه‌ها، روش‌ها، برنامه اجرایی در زمان بندی و بودجه ۱۰برنامه استراتژیک در حوزه مدیریت است.

حسنعلی آقاجانی با اشاره به اینکه مدیران استانی باید مهارت‌های اداراکی خود را مهار کنند، اظهارداشت: هر مدیر باید توانایی دیدن کل استان را داشته و از بخشی نگری پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه ویترین کار در هر سازمانی شعار آرمانی است، افزود: هنوز برای استان چشم‌انداز مناسبی تعریف نشده و متاسفانه سند چشم‌انداز توسعه استان پشت درب‌های بسته صورت گرفته است و برای داشتن استان توسعه یافته استراتژیک‌ها و اهداف آن مشخص باشد.

تهیه نشدن سند چشم‌انداز مناسب برای توسعه مازندران و بی‌برنامگی سال های قبل در حوزه اقتصاد سبب شده تا بهره‌گیری چندانی از اقتصاد دانش‌بنیان صورت نگیرد، درحالی‌که به تأکید کارشناسان مدیریت و بهره‌گیری از دانش در حوزه اقتصاد برای رفع مشکلات کارگشا خواهد بود. /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *