در دهمین نشست شورای گفتگو مازندران با حضور استاندار عنوان شد؛ افزایش دو برابری صادرات پرتقال و ضرورت تاسیس کنسرسیوم سورتینگ‌داران در مازندران

در دهمین نشست شورای گفتگو مازندران با حضور استاندار عنوان شد؛

افزایش دو برابری صادرات پرتقال و ضرورت تاسیس کنسرسیوم سورتینگ‌داران در مازندران

افزایش دو برابری صادرات پرتقال در مهر و آبان امسال نسبت به مشابه سال گذشته و اینکه مازندران سالانه افزون بر دو میلیون تن مرکبات تولید می کند و هاب ذخیره و تأمین مرکبات شب عید محسوب می شود، نیاز است تا کنسرسیوم سورتینگ داران در این استان تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، دهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست سید محمود حسینی پور استاندار و دبیری عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی مازندران با سه دستور کار در خصوص امهال بدهی های واحدهای صنعتی و تولیدی، گلایه مندی فعالان معدنی(شن و ماسه) به افزایش چندین برابری آب‌بها و همچنین گلایه مندی تولیدکنندگان، سورتینگ داران و صادرکنندگان مرکبات، دنبال شد.

پیشنهاد اصلاحی برای آیین نامه ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه امهال بدهی های واحدهای صنعتی که قبلا در کمیسیون تخصصی اتاق استان بررسی شد و بانک عامل نیز موافقت داشتند، در این نشست عنوان شد و فعالان اقتصادی خواستار اعمال این درخواست و مصوبه شدند که مقرر شد به زودی انجام بگیرد.

افزایش ۴۳۴ درصدی تعرفه آب بهای واحدهای شن و ماسه نیز مورد توجه قرار گرفت و پیشنهادات مختلفی ازجمله بازچرخانی آب خروجی یا نصب کنتور بر آب ورودی مطرح شد که بنا به درخواست رییس و با موافقت دبیر این نشست، مقرر شد تا نشست مشترکی بین دستگاهای مربوطه ازجمله آب منطقه ای،آب و فاضلاب، محیط زیست و بخش خصوصی برگزار شود تا به یک تصمیم مشترک که بتواند هزینه های آب مصرفی در واحدهای معدنی را کاهش دهد، به شورای گفتگو اعلام شود.

همچنین در خصوص دغدغه جدی این روزهای بخش کشاورزی یعنی صادرات مرکبات و کیوی بحث و تبادل نظرهای زیادی صورت گرفت؛ و چند تن از فعالان این بخش درباره مشکلات سورتینگ داران، باغداران و صادرکنندگان به ویژه در بخش ارائه تسهیلات، سرمایه در گردش و تعرفه گمرکی و صادراتی صحبت کردند.

 ضرورت تأسیس کنسرسیوم سورتینگ‌داران در مازندران

استاندار مازندران با بیان اینکه برنج، کیوی و مرکبات سه محصول استراتژیک تولیدی و صادراتی استان هستند، اظهار داشت: باید ببینیم متناسب با این ظرفیت ها چه کردیم که اکنون هیچ آهنگ منطبق بر نظم و انظباط دیده نمی شود در حالی که بسیاری از مشکلات عنوان شده باید در دل اتحادیه ها و پیش از آغاز برداشت و صادرات مرکبات و کیوی حل می شد.

سید محمود حسینی پور با تأکید بر اینکه از همان ابتدای حضورم در استان اعلام کرده بودم که به دلیل ظرفیت بالای تولید مرکبات در استان، سورتینگ ها نیاز به کنسرسیوم دارند، افزود: دولت ابلاغ کرد که ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای کیوی و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مرکبات در اختیار فعالان اصلی این بخش قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بانک عامل باید تسهیلگری کند، بیان کرد: در شرایطی نیستیم که هر دستگاه و سازمانی بخواهد ساز مخالف بزند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه “برنامه مشخصی برای مرکبات نداریم”، ادامه داد: استانهایی که پسته یا انار دارند؛ با برنامه ریزی و ساز و کار درست در حال صادرات این محصولات هستند؛ در مازندران هم ضرورت دارد که در مرکبات به همین شکل عمل کنیم.

 

 

 

اختصاص ۲۰ غرفه در میدان میوه و تره بار تهران به محصولات باغی مازندران

حسینی پور با بیان اینکه در میادین میوه و تره بار تهران، ۲۰ غرفه برای فروش مرکبات و کیوی مازندران در نظر گرفتیم، اظهار داشت: این کار هم برای ذخیره سازی میوه شب عید، و هم برای فروش نظام‌مند محصولات حائز اهمیت است.

وی همچنین به بحث “بد فروشی” مرکبات و کیوی اشاره و تصریح کرد: این موضوع آسیب بسیار اساسی برای محصولات است و نه تنها در مرکبات که در تمامی کالاها دیده می شود و در استان ما مرسوم است.

استاندار مازندران با بیان اینکه خلأ مدیریت از تولید تا صادرات محصولات را در استان داریم، تاکید کرد: این مدیریت باید اصلاح شود تا از تمامی ظرفیت های باغات مرکبات و کیوی و سایر محصولات برای صادرات کیفی استفاده کنیم.

صادرات ۳۶ هزار تن پرتقال مازندران در مهر و آبان

در ادامه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به دغدغه صادرات مرکبات و کیوی در استان اظهار داشت: یکی از ظرفیتهای اصلی بخش کشاورزی در مازندران “پرتقال” است؛ چون ظرفیت بالایی داریم و در تولید نیز از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فراتر رفته است.

عبداله مهاجر دارابی بیان کرد: اوج برداشت از آذرماه است و اکنون دچار آسیب شدیم، حجم خروجی به نسبت مهر و آبان سال گذشته دو برابر شده است و تاکنون ۳۶ هزار تن پرتقال از کشور خارج شد که در واقع تنها برای مازندران است.

وی با اشاره به اینکه اکنون برخی از خریداران از درب انبارها مرکبات استان را خریداری می کنند، افزود: گواهی قرنطینه در استان برای ۲۰ هزار تن صادر شده و ما می توانستیم این عدد را به رقم بالاتری برسانیم و ۳۶ هزار تن می توانست ۷۰ هزار تن صادرات باشد اگر کارها به شکل مرسوم صورت نمی گرفت.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران بیان کرد: اگر بانکها تسهیلات را به سورتینگ داران پرداخت کنند، شوک و جرقه ای برای ارتقای شرایط بازار ایجاد می شود.

مهاجر دارابی با اشاره به شرایطی که در ترکیه اتفاق افتاد و همچنین خریداران متعددی که از کشورهای مختلف به مازندران ورود پیدا کردند ، افزود: باید منتظر روزهای خوب هم باشیم؛ کشاورزان باید قدری تامل کنند تا شرایط بهتری را ببینند.

ضرورت بازچرخانی آب در معادن شن و ماسه

نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در این نشست اظهار داشت: “آب” و مشکلات مربوط به تامین آن دغدغه همه است و افزایش چندین برابری هزینه مصرفی برای بخش خصوصی نیز مشکل است.

منصور علی زارعی گفت: بازچرخانی آب باید شکل بگیرد و میزان ورودی آب مصرفی در معادن شن و ماسه هم باید از طریق کنتور یا به هر گونه دیگر مشخص شود تا یک ساماندهی و نظمی در این بخش صورت بگیرد.

وی با اعتقاد به اینکه ناهماهنگی هایی در این زمینه وجود دارد و آنها را انکار نمی کنیم، افزود: به عنوان نمونه در استان ۱۷ هزار هکتارآببندان داریم که ظرفیت آنها ۳۰۰ میلیون مترمکعب است در صورتی که باید بیش از یک میلیارد مترمکعب باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی با کمبود آب مواجه هستیم، نباید شرایط آببندان های استان اینگونه باشد، باید به هر طریقی که شده این ظرفیتها و منابع آبی را پُر کنیم.

وی در خصوص صادرات مرکبات هم اعلام کرد: ظرفیت تولید مرکبات در استان بسیار بالاست، یک بخشی نیاز به تسهیلات و زیرساخت است که باید دولت کمک کند و مجلس هم پای کار است اما بخش خصوصی هم باید به عنوان میدان دار این بخش تلاش کند تا حق باغدار و تولیدکننده، سورتینگ دار و صادرکننده ضایع نشود.

در دهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، تعدادی از فعالان اقتصادی استان به بیان مشکلات خود پرداختند.

رفع تعهدات ارزی، ارائه تسهیلات به سورتینگ داران و تسهیل در دریافت، واقعی کردن قیمت خرید مرکبات از باغدار، آمادگی پایانه روماک به منظور خرید مرکبات تا ۵۰ هزار تن، نظارت بر نحوه فروش و انتقال مرکبات، ایجاد گردش مالی برای بازرگانان، متکی نبودن به بازار هند و رها کردن این بازار در شرایطی که آنها بهانه های زیادی را مطرح می کنند، حذف مافیا در صادرات مرکبات و کیوی، و رفع مشکلات گمرکی با آذربایجان، ازجمله مهمترین مسائلی بود که در این مبحث عنوان شد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *