در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق مازندران عنوان شد: خسارت ۵۰۸ میلیارد تومانی کرونا به آژانس‌های مسافرتی مازندران

در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق مازندران عنوان شد
خسارت ۵۰۸ میلیارد تومانی کرونا به آژانس‌های مسافرتی مازندران
شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بخش تأسیسات گردشگری مازندران دچار خسارتهای جبران ناپذیری شود، تنها به بخش آژانس های مسافرتی با لغو پروازها و قراردادها، ۵۰۸ میلیارد تومان خسارت وارد آمد و تاکنون ۳ آژانس مسافرتی درخواست انحلال داده اند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، چهارمین جلسه کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی استان به ریاست ایوب فلاح نژاد با دستور کار ارائه راه کارهایی جهت فعالیت های گردشگری در پساکرونا باتوجه به شرایط موجود و پروتکل های مشخص شده، با حضور نمایندگانی از استانداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حج و زیارت، فرمانداری و شهرداری و همچنین آژانس های مرتبط با گردشگری داخلی و خارجی و تورلیدرها، برگزار شد.
ابتدا رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه مازندران یکی از استان های گردشگرپذیر است و واحدهای گردشگری نیز برای اسفندماه ۹۸ و نوروز ۹۹ برنامه ریزی هایی داشتند که تحت الشعاع ویروس کرونا دچار بحران های شدید اقتصادی متأثر از این اتفاق در سراسر جهان شده است، لذا باید ببینیم در این شرایط که طیف وسیعی از زنجیره گردشگری به تعطیلی کشیده شده اند، چه اقدامی با از سرگیری فعالیت ها مناسبتر است و راه کارهای درست منطبق با پروتکل بهداشتی را مورد توجه قرار دهیم.
ایوب فلاح نژاد گفت: در مازندران شرایط خاصی را داریم برخی از مناطق و شهرستانها دارای وضعیت سفید، برخی زرد و برخی دیگر هنوز در وضعیت قرمز هستند، که باید منتظر راهکارها و دستورالعمل های بالادستی باشیم که بتوانیم برابر آن در حوزه های مختلف ازجمله گردشگری اقداماتی صورت بدهیم تا هم خطر ابتلا به بیماری نادیده گرفته نشود و هم چرخه صنعت گردشگری فعال شود.
وی با بیان اینکه برای کمک به بخش خصوصی واحدهای اقامتی اعم از مهمانسرا و هتل های دولتی باید این فرصت را به خصوصی ها بدهند تا ابتدا آنها وارد فعالیت شوند، افزود: مسافران نیز نباید اجازه چادرخوابی داشته باشند؛ این کار هم به سلامت آنها و هم به اقتصاد اقامتگاهها کمک می کند.
خسارت ۵۷۰ میلیاردی به بخش گردشگری ناشی از کنسل‌شدن بلیط‌ها، قراردادها و آموزش
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه به طور مستقیم ۱۵ هزار و ۶۰۰ پرسنل در تأسیسات گردشگری استان فعالیت دارند، گفت: سه برابر این تعداد نیز به طور مستقیم فعالند و به طور کلی می توانیم بگوییم دو سوم مردم مازندران از زنجیره گردشگردی بهره مند می شوند.
مهران حسنی با اشاره به خسارت های ناشی از کنسل شدن بلیط ها و قراردادها بین آژانس های هواپیمایی داخلی و خارجی و اقامت و پذیرایی اظهار داشت: از اول اسنفندماه ۹۸ تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹، بیش از ۵۰۸ میلیارد تومان هزینه کنسل شدن موارد مذکور است و مؤسسات آموزشی نیز ۱۱ میلیارد تومان خسارت دیدند.
وی ادامه داد: این عدد می تواند بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یابد، زیرا رقم عنوان شده تنها در بخش کنسلی است، لذا عدد بزرگی در خسارت به گردشگری اتفاق افتاده است، و اینکه چگونه می توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم؛ بخش خصوصی بسیار کمک کننده است.
معاون گردشگری اظهار داشت: در خصوص برگشتی کنسلی های خارجی بویژه ایرلاین ها، مکاتبه ای داشتیم که از کانال وزارت خارجه پیگیری شود.
حسنی با بیان اینکه در بخش راه اندازی تأسیسات گردشگری، تنها یک هتل در مازندران را اجازه فعالیت داده ایم، افزود: هتل بادله میاندورود با رعایت پروتکل های بهداشتی، با پذیرش میهمانان اداری اجازه کار یافت و در یک اتاق تنها یک نفر باید حضور داشته باشد.
وی با اعلام اینکه تاکنون سه آژانس مسافرتی درخواست انحلال دادند و برخی از راهنمایان تورهای گردشگری آسیب جدی دیدند، گفت: اگر وضعیت فعلی در مهر و آبان بود، آسیب کمتری اتفاق می افتاد، درست در اسفندماه که آژانس ها و تورها بلیط ها را فروختند و هتل ها نیز خریدها و رایزنی هایی را داشتند و به بیرون چک دادند، راهنمایان تورها را تعریف کردند، و رستوران ها نیز سردخانه های را پُر کردند، با بحران کرونا مواجه شدیم و اکنون خسارات جبران ناپذیری را داریم.
زندگی مردم غرب مازندران با گردشگری گره خورده است
مشاور عالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه، جهان درگیر موضوع کروناست و در بخش گردشگری مشکلات زیادی همانند سایر بخش های ایجاد شده است، افزود: اما در همین شرایط نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی، برخی کشورهای ایده های خوبی داشتند.
علی احسانی بیان کرد: کمیته گردشگری سازمان جهانی گردشگری سه رویکرد را در کنار ۲۳ گام مهم را برای این منظور در نظر گرفته که شامل “مدیریت بحران با کاهش اثرات”، “ایجاد ابزار تحرک گردشگری” و “برنامه آماده سازی برای فردا” است.
وی با بیان اینکه به طور ویژه در غرب استان مازندران گردشگری با زندگی و شغل و درآمده مردم گره خورده است، گفت: پیشنهاد می شود که یک کمیته تخصصی برگرفته از رویکردها و گام های مهم در حوزه گردشگری(شامل بخش های اقامتی، پذیرایی، دفاتر و راهنمایان راه اندازی) استان تشکیل شود.
در این نشست، نمایندگان بخش خصوصی نیز نکته نظرات خود را بیان کردند، بیشترین نگرانی ها در بخش گردشگری خارجی بود، توجه به توان گردشگران در پساکرونا، جلوگیری از افزایش قیمتها و عدم رونق قیمتهای کاذب، تخصصی کردن تورهای گردشگری، تشکیل یک زنجیره مهم و هماهنگ با یکدیگر بین هتل و رستوران و حمل و نقل که آژانس های گردشگری ضرر نکنند، در اختیار قرار دادن مهمانسراهای جهانگردی به بخش خصوصی حتی به صورت نیم بها، و ارائه تسهیلات کم بهره(۴ تا ۷) درصدی به خسارت دیدگان تأسیسات گردشگری، از جمله این پیشنهادات برای کمک به بخش خصوصی در حوزه گردشگری بوده است. /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *