در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران مصوب شد موافقت با پیشنهاد زمان برداشت و صادرات مرکبات مازندران و بهره‌گیری از ظرفیت بانک صادرات در بهبود فضای کسب و کار

در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران مصوب شد

موافقت با پیشنهاد زمان برداشت و صادرات مرکبات مازندران و بهره‌گیری از ظرفیت بانک صادرات در بهبود فضای کسب و کار

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با دو پیشنهاد بخش خصوصی مبنی بر برداشت مرکبات از یکم آبان و صادرات از ۱۵ آبان ماه و همچنین بهره گیری از ظرفیت همکاری و پشتیبانی بانک صادرات در جهت بهبود فضای کسب و کار در استان، موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست احمد حسین‌زادگان استاندار، عبداله مهاجر دارابی دبیر شورا و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران و مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران بنگاه ها و فعالان اقتصادی مازندران با بررسی پیشنهادات اتاق در خصوص زمان برداشت و صادرات مرکبات و ارائه تسهیلات بانک صادرات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، برگزار شد.

باتوجه به وجود ۱۱۴ هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران که سالانه به طور میانگین ۵/۲ میلیون تن میوه با کیفیت بالا را روانه بازار می کنند که بخش مهمی از آن را پرتقال تامسون و صادراتی تشکیل می دهد، جهت بازارپسندی و پاسخگویی به مطالبات خریداران و مصرف کنندگان خارجی در کشورهای هدف، لازم است که استانداردهای لازم رعایت شود تا نام پرتقال مازندران همچنان در بازارهای داخل و فرامرزی بدرخشد.

در این جلسه که تولیدکنندگان، سورتینگ داران و صادرکنندگان مرکبات نیز حضور داشتند،
اشاره ای به جلسات کمیسیون ها و شورای فرعی گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق شد.

نتیجه این بحث و بررسی ها به پیشنهاد بخش خصوصی درباره زمان برداشت و صادرات انجامید که مقرر شد امسال از یکم آبان ماه برداشت مرکبات و از ابتدای آذرماه نیز صادرات آن آغاز شود.

 

 

 

باغداران به قیمت فعلی مرکبات راضی نباشند

استاندار مازندران نیز زمان پیشنهادی اتاق برای برداشت و صادرات پرتقال در سال‌جاری را مناسب دانست و درباره رنگ آوری، سبززدایی و واکس میوه، اظهار داشت: سبززدایی و واکس میوه برابر استانداردها پذیرفتنی است، رنگ آوری را گرچه نمی توانیم به‌طور کلی نفی کنیم و این صنعت را زیر سؤال ببریم اما نیاز به مدیریت دارد.

احمد حسین‌زادگان ادامه داد: ایراد کار در جایی است که هنوز قند پرتقال به حد استاندارد نرسیده، چیده و با رنگ آوری و کیفیت پایین وارد بازار داخلی و صادرات شود.

وی درباره قیمت پرتقال اعلام کرد که باغداران نباید به قیمت ۷ هزار تومان راضی باشند چون گرچه حجم فروش بالا رفته اما قدرت پول کاهش یافته و قیمت ۷ هزار تومان سال گذشته باید به ۱۴ هزار تومان در سال‌جاری برسد

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود از نقش تبلیغات و رسانه در صادرات گفت و اظهار کرد که برخی از مصاحبه ها درست نبوده و کل صادرات را زیر سؤال می برد.

استاندار مازندران بیان کرد که تیترها و خبرها باید به وضعیت تولید و اقتصاد استان کمک کند.

 

نظرات متفاوت درباره زمان برداشت مرکبات

برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان با ممنوعیت برداشت پرتقال در زودتر از زمان اعلام شده مخالف بودند و دلیل آن را به سبب وجود برخی انواع زودرس و پیش‌رس پرتقال عنوان کردند که ۹۰ درصد آن ها مانند “نوبل” صادراتی است و از نیمه دوم مهرماه باید برداشت شود.

یکی دیگر از تولیدکنندگان، برداشت مرکبات را منوط به نظر پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری دانست و گفت: نسبت قند به اسید در پرتقال باید حداقل ۶ الی ۷ باشد تا برداشت شود اما در شهریورماه عده ای پرتقال را با قند کمتر از ۵ برداشت کردند.

عزیزاله شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه چیدن پرتقال در مهرماه پذیرفته شده نیست، موافقت خود را با زمان پیشنهادی اتاق اعلام کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز استانداردهای علمی پژوهشی در حوزه مرکبات را مبنا قرار داد و سبززدایی، رنگ آوری و واکس میوه را براساس شاخص‌های موجود بلامانع دانست.

 مدیریت بازار مرکبات و نقش واسطه ها

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به برگزاری سه جلسه در خصوص صادرات و برداشت مرکبات با دعوت از مسوولین مربوطه در اتاق، بیان کرد: در سال گذشته مدیریت و همت خوبی از سوی مسوولان استان برای صادرات کیوی داشتیم، امسال برای صادرات پرتقال نیز همان مدیریت باید صورت بگیرد که برند مازندران همچنان در بازارهای هدف بدرخشد.

عبداله مهاجر دارابی گفت: نظرات مختلف بررسی، و مقرر شد که برداشت از یکم آبان‌ماه و صادرات از آ۱۵ آبان ماه باشد.

وی ادامه داد: درباره واکس میوه، رنگ آوری و سبززدایی نیز آنچه را که کارشناسان و استانداردها مشخص کرده است مورد نظر است، تنها روی رنگ آوری بحث داشتیم که اگر کشور هدف تقاضا داشته باشد باید به صورت کتبی اعلام کند تا صادرات صورت بگیرد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اعلام اینکه پرتقال مازندران در حال حاضر و روی درخت نیز با قیمت ۵ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در حال خریداری است، افزود: واسطه هایی هستند که محصول را در داخل باغ خریداری می کنند، این نوع فروش باید مدیریت شود تا واسطه ها خواسته یا ناخواسته به صادرات و برند مرکبات مازندران خسارت نزنند.

 

 بارنامه پرتقال پیش از ۱۵ آبان صادر نشود

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به برداشت و صادرات زودهنگام نارنگی، با طرح این سؤال که اکنون نارنگی چینی ۱۵۰ روبل فروخته می شود و چرا نارنگی مازندران باید ۶۰ تا ۷۰ روبل به فروش برسد، افزود: ما وقتی می توانیم نارنگی را ۵۰ هزار تومان بفروشیم چرا با ارائه محصول در زمان نامناسب، ۲۰ هزار تومان بفروشیم؟

علی تقی پور بیان کرد: سبززدایی مرکبات در صورتی پذیرفته است که قند آن به حد نصاب برسد و درباره رنگ آوری نیز تأکید داریم که نباید صورت بگیرد.

وی پیشنهاد داد: به شرکتهای حمل و نقل اعلام شود که بارنامه پرتقال صادر نکنند، بازدید میدانی از میادین و گمرکات جهت مدیریت بازار مرکبات صورت بگیرد.

حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با زمان پیشنهادی اتاق مازندران برای برداشت و صادرات مرکبات موافقت کرد و تحقق اهداف صادراتی را منوط به همکاری مشترک زنجیره تولید و عرضه دانست.

 

 همکاری بانک صادرات در بهبود فضای کسب و کار

بند دوم جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران به گزارش مدیر شعب بانک صادرات استان درباره طرحهای تسهیلاتی طراوت، طراوت ۲ و ۳، تبسم و صبا سپهر اختصاص داشت.

وحید نصیری به مزایا و اهداف طرحها، و گروه هایی که می توانند در این طرح‌های اعتباری قرار بگیرند اشاره و بیان کرد: بانک صادرات در طرح‌های توسعه ای و کمک به تولید و صادرات، حتی در بحث برنج نیز ورود پیدا کرده و فعالان این بخش می توانند از خدمات ویژه برای تولید، خرید تجهیزات، تسهیلات و صادرات برنج استفاده کنند.

 

حق‌شناسی استانداری و اتاق بازرگانی مازندران از مدیریت بانک صادرات استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و رییس اتاق بازرگانی مازندران از مدیر شعب بانک صادرات استان که در پی مدیریت خوب ایشان، با تأمین منابع مالی مورد نیاز به بهبود فضای کسب و کار در مازندران کمک شده است، قدردانی و اظهار کرد: این نوع اقدامات به سایر بانک ها تسری یابد و در شورای هماهنگی بانکهای استان مطرح شود.

حسن خیریانپور با بیان اینکه از ظرفیت بانک ها در جهت بهبود فضای کسب و کار، و تولید باید استفاده کنیم، افزود: عمده تسهیلات باید به سمت بخشهای تولیدی سوق پیدا کند، به طور ویژه نیز طرح های خوب بانک صادرات اطلاع رسانی شود.

عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز به عنوان رییس بخش خصوصی استان از اینکه بانک صادرات در کنار تولید قرار گرفت و برای حل مشکلات آن راهکار داده است قدردانی و حق‌شناسی کرد.

در این جلسه براساس دو بند ارائه شده، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با پیشنهادات اتاق درباره آغاز زمان برداشت مرکبات امسال از ۱۵ آبان‌ماه و صادرات از آذرماه، همچنین بهره گیری از ظرفیت طرح‌های توسعه ای، حمایتی و پشتیبانی بانک صادرات جهت همکاری و یا حل مشکلات واحد‌های تولیدی، تجار، و سرمایه گذاران بخش های مختلف کسب و کار، موافقت کرد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *