در ارتباط مجازی بررسی روابط تجاری استانهای شمالی ایران با اسپانیا عنوان شد حجم پایین صادرات ایران به اسپانیا، تأکید بر دانش فنی و تمرکز بر کالاهای ناشناخته با قدرت صادراتی بالا

در ارتباط مجازی بررسی روابط تجاری استانهای شمالی ایران با اسپانیا عنوان شد

حجم پایین صادرات ایران به اسپانیا، تأکید بر دانش فنی و تمرکز بر کالاهای ناشناخته با قدرت صادراتی بالا

ایران از امن‌ترین کشورهای دنیا در حوزه تجارت است، این را اسپانیا هم خوب می داند اما حجم فعلی صادرات ایران به اسپانیا بسیار پایین است، سرمایه گذاران معتقدند که در این شرایط باید بر دانش فنی تأکید کرد و بر روی کالاهایی که در دنیا ناشناخته اند اما قدرت صادراتی بالایی در ایران دارند باید تمرکز کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، وبینار آموزشی”بررسی روابط اقتصادی ایران و اسپانیا با تاکید بر استانهای شمالی” با حضور تعدادی از مسوولان و شرکت های فعال برگزار شد، در این نشست آنلاین، نمونه هایی از موقعیت های صادراتی شرکتهای مستقر در استانهای شمالی جهت ورود به بازار اسپانیا و اروپا ارائه شده است.

حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا با اشاره به ظرفیتهای دو کشور و همکاریهای دو جانبه ای که می توانند در تبادلات تجاری داشته باشند، از عزم سفارت ایران در اسپانیا جهت گسترش تعاملات گفت و اظهار امیدواری کرد که با بهتر شدن اوضاع فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط مناسب، علاوه بر ادامه دیدارها و نشست های مجازی، ارتباط نزدیک از طریق سفر و بازدیدهای دوسویه اتفاق بیفتد.

سفیر ایران در اسپانیا با اشاره به توانمندی والنسیا در تولید پرتقال و نارنگی و همچنین دانش روز در زمینه نهالکاری و صیفی‌جات، اظهار کرد: مازندران نیز قطب تولید مرکبات در کشور است اما می تواند از تکنولوژی و مدیریت سرمایه گذاری اسپانیا برای کاشت، داشت و برداشت مرکبات و بهبود تولیدات کشاورزی استفاده کند.

 مازندران باید صاحب ۱۰ پایانه صادراتی باشد

وی با اشاره به سال جهش تولید، و جهش مد نظر رهبری که چند برابری تولید و کیفیت تولید است، افزود: برای این منظور در بخش صادرات، نیاز به سرمایه‌گذاران بزرگ داریم، یعنی ما در مازندران که وجب به وجب آن را باید برای صادرات برنامه ریزی کنیم، حداقل نیاز به ۲۰ سرمایه گذار بزرگ داریم.
قشقاوی با اشاره به زیبایی های مازندران چون دریای خزر، کوه دماوند، و محیط زیست زیبا، آن را برلیان توصیف کرد که ما باید مثل جواهرفروش و زرگر با این برلیان یعنی استان مازندران و ظرفیتهای آن رفتار کرده، و در حفاظت و فروش محصولات آن دقت، و برای این گوهر ارزشمند، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما در مازندران شخصیت اقتصادی بزرگی چون غلامعلی سلیمانی داریم که در حوزه صادرات در جهان حرفی برای گفتن دارد، گفت: باید از این دست سرمایه گذاران بزرگ داشته باشیم تا صادرات این استان رونق بگیرد و مازندران باید به جایی برسد که حداقل صاحب ۱۰ پایانه صادراتی باشد.

 هیچ مسئولی حق ندارد بخش خصوصی را معطل کند

سفیر ایران در اسپانیا با اشاره به بروکراسی های اداری در کشور که سرمایه گذار باید ۶ ماه تا یکسال معطل یک مجوز باشد، تصریح کرد: به نظر می رسد که باید یک کلینیک اقتصادی دایر کنیم که ببینیم چرا یک مجوز اینهمه در گیر و دار ادارات می ماند، باید ببینیم که گیر آن در کجاست، چرا ادارات، بانکها و سازمان های مسئول باید اینهمه سرمایه گذار را معطل کنند.
وی ادامه داد: اگر تعداد کارشناس کم است باید اضافه شود، مدارک باید دیجیتالی ارسال شود، اگر نقص دارد بگویند که رفع شود، اگر نقص ندارد باید ظرف ۱۰ روز مجوز صادر شود.

قشقاوی تأکید کرد: هیچ مسئولی حق ندارد بخش خصوصی را معطل کند، بخش خصوصی باید در رأس باشد، و لازم است که روند صدور مجوزات کاهش یابد.

سفیر ایران در اسپانیا با بیان اینکه مازندران از نظر ظرفیتهای صادراتی رتبه بالایی دارد، تأکید داشت که باید ببینیم چرا از این فرصت، بهره‌برداری خوبی برای صادرات نشده است.

وی گفت: همت بالایی در اتاق بازرگانی و استانداری و نمایندگی وزارت خارجه در مازندران وجود دارد، از این فرصت برای ارتباط بهتر تجاری و آموزشی با اسپانیا می توانیم استفاده کنیم، کما اینکه اسپانیا پروژه ای را در بخش گلخانه‌ای در مازندران احداث کرد و در سایر موارد نیز می توانیم از دانش این کشور استفاده کنیم ضمن اینکه ایران و مازندران نیز در بخش مواد غذایی، صنایع فلزی و … می تواند به اسپانیا صادرات داشته باشد.

 ایران از امن‌ترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری است

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اعلام کرد که ایران از امن‌ترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری است و به سرمایه گذاران اسپانیایی این اطمینان را داد که از تعامل سازنده و صادقانه با ایران نتیجه خوبی خواهند گرفت.

عزت اله اکبری، عنوان داشت که همه استانهای ایران از نظر فرصتها برجسته‌اند، ممکن است فرصتهای سرمایه گذاری و تبادلات در زمینه های مختلف، متفاوت باشد اما هر کدام از استانهای ایران ظرفیت ها و فرصتهای منحصربه‌فرد دارند.

وی در خصوص رعایت الزامات زیست محیطی در راه اندازی کارخانجات و شرکتها، بیان کرد: به سرمایه گذاران اعلام می کنیم که هر کجا قرار است کارخانه بزنند باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت و پیشاپیش استانداردهای خود را اعلام کنند.

 فضای سرمایه گذاری کشورهای طرف قرارداد را در مازندران فراهم می کنیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز با خیر مقدم به حضار، خواستار جدی تر شدن روابط شد و عنوان کردن برخی از مسائل را معطل کننده دانست و گفت: تغییر ساختارها، اصلاح مدیریتها و مجاب کردن به احترام، به حقوق و معیشت مردم مهم است و هر استان و کشوری در تعاملات خود باید این شاخصه ها را در نظر بگیرد.

عبداله مهاجر دارابی با اشاره به پیگیری خوب آقای قشقاوی در سفارت ایران، روابط مازندران با طرف های اسپانیایی را خوب ارزیابی کرد اما تأکید دارد که ظرفیتهای لازم در اسپانیا باید بیشتر فعال شود.

وی افزود: ما در داخل ایران، این آمادگی را داریم تا به هر شکلی که سرمایه گذاران اسپانیایی می خواهند فضا را آماده کنیم، قبلاً هم اعلام کردیم که مصمم هستیم موانع را از سر راه برداریم.
رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به سفرهایی که سالهای گذشته سرمایه گذاران ما به اسپانیا داشتند از عدم حصول نتیجه اظهار نارضایتی کرد و گفت: ما داشته های زیادی آوردیم و سرمایه گذاران اسپانیایی هم آمدند که قصد سرمایه گذاری داشتند اما با تحریم و مسائل دیگر، به کشور خود بازگشتند.

مهاجر دارابی اظهار کرد: البته ما آموزش، تعالیم و آن جایگاه را نداشتیم که به سرمایه گذار کمک کنیم، اما اکنون می گوییم می توانیم و واقعاً بر گفته خود تأکید داریم، آمادگی وجود دارد که حتی در این شرایط بد اقتصادی، در جهت اشتغال، تولید و صادرات، برای کشور و استان قدم برداریم.

محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی نیز در این ارتباط زنده، ضمن خرسندی از پیگیری‌های دو طرف برای حصول نتیجه، از آمادگی این مجمع برای تسهیل در روابط گفت و بر رعایت موازین و قوانین، و پیگیری جدی مواردی که برای ایجاد یک روابط پویا و مستمر از سوی طرفین نیاز است، تأکید کرد.

 همکاری با اسپانیا در حوزه دانش فنی مهیاست

رییس پارک علم و فناوری مازندران نیز از اشتیاق اسپانیا برای همکاری با شرکتهای دانش بنیان ایرانی و مازندران، و همچنین از همکاری بسیار نزدیک ایران با انجمن پارکهای علم و فناوری اسپانیا در بارسلونا گفت.

علی معتمدزادگان اعلام کرد که علاوه بر ظرفیتهای کشاورزی و صنعتی که عنوان شد، در حوزه فناوری اطلاعات، اینترنت اشیاء و موارد دیگری از دانش فنی، در حال ایجاد تعامل با اسپانیا هستیم، قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نیز وبیناری در ارتباط با حوزه فناوری اطلاعات با اسپانیا داشتیم.
وی اظهار کرد: فرصتهای سرمایه‌گذاری زیادی را داریم و این توانایی و اراده وجود دارد که همکاری خوبی را برای تسهیل ارتباطات پارک علم و فناوری ایران و مازندران و اسپانیا، ایجاد کنیم.

نمایندگی وزارت خارجه در مازندران یاری‌رسان فعالان اقتصادی است

امیری رییس دفتر وزارت امور خارجه در مازندران نیز از تلاش این دفتر طی یکی دو سال گذشته

جهت شناساندن ظرفیتهای صادراتی مازندران به کشورهای مختلف گفت.
وی ادامه داد: اقدامات مناسب دفتر نمایندگی وزارت خارجه در مازندران به سبب رایزنی های انجام شده و کمک به مسوولان سیاسی و اقتصادی استان در مسیر ارتباطات و تعاملات تجاری با سایر کشورها باعث شد که این نمایندگی رتبه عالی را در بین سایر دفاتر استانی به دست آورد.
این مسئول بیان کرد: روند همکاری و کمک به مدیران استان برای ایجاد تعاملات سازنده و نتیجه بخش با کشورهای طرف گفتگو و سرمایه گذاری، ادامه دارد.

 ایران محصولات جالبی دارد

مدیرعامل یک شرکت مشاوره بازرگانی در اسپانیا در این ارتباط زنده، اظهار داشت که در سالها و ماه‌های اخیر سفر هیأت های تجاری از اسپانیا به ایران و بالعکس سخت تر شده است اما با حل مشکلات سفر، ارتباطات بهتر خواهد شد.

خوان مانوئل گونزالز” با تأکید بر اینکه ارتباط بهتری باید بین اتاق اسپانیا و ایران و مازندران شکل بگیرد، افزود: آینده این تعاملات را مثبت می دانم و می تواند همکاری های وسیعی بین دو کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ایران محصولات جالب و خوبی دارد، افزود: برخی از محصولات برای اسپانیا جای واردات دارد، در شرایط فعلی شرکت های مختلف ایرانی هستند که از کانال اسپانیا می توانند کارها و صادرات محصولات خود را شروع کنند.

 باید صادرات کالاهای ناشناخته در جهان با قدرت صادراتی در ایران را دنبال کنیم

مدیرعامل شرکت پرسیانول و کارگزار معاونت علم و فناوری ایران در اسپانیا، در سخنانی با ارائه گزارشی از ظرفیت های واردات و صادرات در اسپانیا، بیان کرد: باید به دنبال کالاهای وارداتی این کشور باشیم که در استانهای شمالی تولید می شود، در حال حاضر حجم کالاهای صادراتی ایران به اسپانیا بسیار پایین است.

دامون افکاری معتقد است که باید به دنبال کالاهای جدید و غیرکلاسیک باشیم، استانهای گیلان، گلستان و مازندران صادراتی در بخش کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی، محصولات گلخانه ای، همچنین مواد غذایی، و فلز را به اسپانیا دارند اما بسیار اندک است و باید این حجم افزایش یابد.
وی ادامه داد: یک بخشی که می توانیم خیلی روی آن متمرکز شویم؛ دانش فنی است. ما در استانهای گیلان و گلستان و مازندران ۱۶۵ شرکت دانش بنیان داریم که هر کدام محصولات مهمی را عرضه می کنند، این ظرفیت را باید بیش از گذشته برای صادرات در نظر بگیریم.

دامون افکاری در پایان تأکید کرد: هدف ما صرفاً روی کالاهایی متمرکز است که در دنیا شناخته شده نیست اما در ایران تولید می شود و قدرت صادرات آن را داریم.

در پایان این وبینار آموزشی که افرادی از شرکت های مختلف استان های شمالی حضور داشتند، تداوم چنین برنامه هایی را با توجه به شرایط موجود، خواستار شدند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *