در اتاق بازرگانی مازندران تأکید شد: هم صدایی اتاق بازرگانی و سازمان صمت برای رفع مشکلات بخش خصوصی

در اتاق بازرگانی مازندران تأکید شد:

هم صدایی اتاق بازرگانی و سازمان صمت برای رفع مشکلات بخش خصوصی

 

با برگزاری نشست بررسی مشکلات اقتصادی بخش خصوصی در راستای ارتقای صادرات با حضور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در اتاق بر همصدایی اتاق بازرگانی و سازمان صمت برای رفع مشکلات بخش خصوصی استان تأکیدشد.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست از تهیه برنامه ۲۰۰ صفحه ای برای توسعه صادرات در استان خبر داد.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه باید برای حل مشکلات صادرات دولت و بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرند، اظهار داشت: جایگاه مازندران با توجه به تنوع محصولات در وضعیت حوبی از نظر صادرات قرار ندارد.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه صادرات در استان تاکید کرد و گفت: سال گذشته برنامه ۲۰۰ صفحه ای برای توسعه صادرات در استان تهیه و تنظیم شده است.

مهاجر با اظهار اینکه در برنامه ششم توسعه میزان صادرات استان باید به سه میلیارد دلار برسد خواستار بیان راهکارهایی برای رسیدن به این اهداف شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: صادر کننده برای کسب سود خود نیاز به صادرات دارد و باید موانع پیش رو را برداشت و هر دستگاهی باید به وظیفه خود عمل کند.

وی با بیان اینکه کالاهای استان از طریق دیگر استان ها صادر می شود خواستار شناسایی گره های صادراتی در استان شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در شرایط فعلی میزان صادرات کالاهای غیر نفتی استان با احتساب کالاهای تولیدی استان که از گمرک سایر استان ها صادر شده سالانه به حدود یک میلیارد دلار می رسد .

مهاجر دارابی افزود: به طور نمونه در سال گذشته ۱۱۵ هزار تن کیوی تولیدی مازندران به خارج کشور صادر شد که صرفا سه درصد از این صادرات از گمرکات این استان و بقیه از سایر گمرکات کشور از جمله استان های همجوار بود در حالی که ارزش ارزی آن برای استان لحاظ نشده است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی باید حجم صادرات مازندران تا پایان برنامه ششم توسعه به سه میلیارد دلار برسد و با برداشتن برخی از موانع صادراتی از جمله قوانین لحظه ای و تصمیم خلق الساعه این برنامه قابل تحقق است.

در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از مازندران به خارج از کشور صادر شد که بیش از ۶۰ درصد از این حجم صادرات مربوط به یکی از واحدهای بزرگ لبنی و مابقی مربوط به سایر بخش های اقتصادی و تولیدی است.

 

انتظار صادرات ۲ میلیارد دلاری 

رئیس سازمان صمت مازندران نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین برنامه ها و محورهای وزارت صمت، توسعه صادرات به ویژه به ۱۵ کشور همسایه است.

حسینعلی قوانلو با اعلام این مطلب افزود: حجم واردات از کشورهای همسایه بیش از هزار میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این میزان کمتر از یک درصد است.

وی خواهان شناسایی جایگاه صادرات مازندران شد و گفت: برای نیل به جایگاه اصلی خود باید تلاش کنیم زیرا تولید ناخالص ملی وثروت استان در سال قبل ۴۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳.۴ درصد از سهم ملی است.

قوانلو میزان صادرات استان در سال قبل را ۴۴ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: به نسبت سهم تولید ناخالص ملی باید صادرات را توسعه دهیم و اگر ۳.۴ درصد صادرات کشور در استان محقق شود میزان صادرات استان باید به ۱.۵ میلیارد برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یکی از مهمترین برنامه ها و محورهای وزارت صمت، توسعه صادرات به ویژه به ۱۵ کشور همسایه است.

قوانلو گفت: حجم واردات از کشورهای همسایه بیش از هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این میزان کمتر از یک درصد است.

وی خواهان شناسایی جایگاه صادرات مازندران شد و گفت: برای نیل به جایگاه اصلی خود باید تلاش کنیم زیرا تولید ناخالص ملی وثروت استان در سال قبل ۴۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳.۴ درصد از سهم ملی است.

وی میزان صادرات استان در سال قبل را ۴۴ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: به نسبت سهم تولید ناخالص ملی باید صادرات را توسعه دهیم و اگر ۳.۴ درصد صادرات کشور در استان محقق شود میزان صادرات استان باید به ۱.۵ میلیارد برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *