در اتاق بازرگانی برگزارشد؛ ” نشست هیأت رسانه ای جمهوری آذربایجان و مازندران “

در اتاق بازرگانی برگزارشد؛

نشست هیأت رسانه ای جمهوری آذربایجان و مازندران

 

نشست هیأت رسانه ای جمهوری آذربایجان با اتاق بازرگانی و کارگروه رسانه ای مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، رییس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست گفت: مازندران توانایی ورود به بازارهای جهانی را دارد.

عبداله مهاجر با اعلام این مطلب افزود: مازندران با داشتن توانایی بالقوه توانایی وارد شدن به بازارهای مختلف را دارد می تواند با تکیه بر زمینه های ایجاد شده نقش آفرینی کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، وی اظهاردشت: این استان ۶.۴ درصد از حجم سرمایه گذاری کشور را در حوزه اقتصادی بخود اختصاص داده است و از نظر میزان اشتغال ایجاد شده ۸.۳ درصد از مجوزهای صنعتی کشور را بخود اختصاص داده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: مازندران در زمینه جواز تاسیس رتبه ششم، در زمینه اشتغال ایجاد شده رتبه هفتم کشور را داراست.

مهاجر با اشاره به فعالیت ۲۵ شهرک صنعتی با مساحت هزار و ۶۵۱ هکتار رتبه برتر را داراست و دارای صنایع مطرحی در حوزه خودروسازی است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: مازندران در زمینه معدنی رتبه برتر را دارد و بیشترین سهم واحدهای معدنی استان مربوط به معدن واریزه کوهی و ذغال سنگ است.

وی به کالاهای صادراتی استان اشاره و اضافه کرد: انواع محصولات غذایی، کشاورزی، انواع مواد معدنی، مصنوعات چوبی، مرکبات کیوی، گل و گیاه، روغن نباتی، دستگاه جوش و برش، بیسکوت و شکلات، اداوات کشاورزی، کیسه، کاغذ روزنامه، محصولات بهداشتی و عایق های حرارتی از جمله کالاهای صادراتی استان است.

عبداله مهاجر ادامه داد: مازندران دارای ۱۷۳ بنگاه صادراتی کالا، یک مرکز نمایشگاهی، هفت بنگاه صادراتی، یک پایانه صادراتی در حال احداث، است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران به قابلیتهای کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: مازندران با داشتن ۲.۳ درصد اراضی کشاورزی کشور سهم بسزایی در تولیدات دارد و ارزش کل اقتصادی محصولات کشاورزی استان با ۷۰۸ میلیون تن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده که در مقام نخست کشور قرار دارد.

وی گفت: در بخش کشاورزی نظیر برنج، شلتوک و غیره نیز در رتبه اول کشور قرار داریم و از جمله ویژگیهای بزرگ استان بالا بودن ضریب کشت است که سبب افزایش سطح کشت تا ۳۵۰ هزار هکتار است.

مهاجر ادامه داد: مازندران با داشتن خاک حاصلخیز، یکی از مراکز مهم تولید محصولات گلخانه ای و باغی است که ۱۵۶ هزار هکتار سطح آن به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مازندران قابلیت زیادی در بخش توریسم دارد عنوان کرد: مازندران از دیرباز یکی از استانهای مطرح کشور در بخش تولید صنایع دستی بوده است، بگونه ای که در گذشت صنایع دستی مازندران به دلیل در دسترس بودن، مواد اولیه رونق خاصی داشت و مازندران جزو پنج استان برتر کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران میزان واردات از جمهوری آذربایجان به مازندران را بیش از ۱۰ هزار تن با ارزش سه میلیون و ۶۵۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: صادرات از مازندران ۷۷۸ هزار و ۴۳۴  تن به ارزش ۳۳ میلیون دلار شامل سیمان، اشیاء چوبی و ماهی است.

مهاجر یادآور شد: این میزان واردات و صادرات از نظر ما برای دو کشور مسلمان و همسایه قابل قبول نیست و ما به عنوان پارلمان بخش خصوصی آمادگی داریم که در هر بخشی نیاز است ورود پیدا کنیم به شرط اینکه اصحاب رسانه زمینه ورود به این بخش را مهیا کند.

 

سطح روابط تجاری دوکشور می تواند افزایش یابد

 

فردین غلامپور عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست، گفت: با توجه به سوابق و مشترکان زبانی، تاریخی و فرهنگی ما انتظار می رود که سطح تجارت و روابط مالی دو کشور بیشتر افزایش یابد.

وی از رسانه ها به عنوان سربازان پیشرو این ارتباط یاد کرد و گفت: امیدواریم گزارش جامعی از توانمندی های مازندران در حوزه های مختلف در رسانه های آذربایجان منتشر شود و بتوانیم یک ارتباط تبلیغاتی با همکارانتان در مازندران نیز داشته باشیم.

قنبری معاون دفتر نمایندگی وزارت خارجه در مازندران گفت: به دلیل اشتراکات فرهنگی، تاریخی که با ما دارد جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ما دارد و امیدواریم همکاریهای بین مازندران و آذربایجان اثرگذار خواهد بود.

 

رسانه ها مشاورین توانمند اتاق هستند

 

سیدمحمدحسین هاشیمی نسب مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران هم در این نشست گفت: مازندران از نظر رسانه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و اتاق بازرگانی برای استفاده از ظرفیت رسانه های مازندران کارگروه ویژه ای را تشکیل داده است.

وی اظهار داشت: کارگروه رسانه ای پارلمان بخش خصوصی برای نخستین بار در کشور در استان مازندران شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: استفاده مفید از ظرفیت رسانه هدف مهم تشکیل کارگروه رسانه هاست و به همین خاطر اعضای پارلمان بخش خصوصی از مدیران توانمند رسانه های استان مازندران هستند و اتاق بازرگانی نیز از این مشاوران استفاده مفید را برای انجام طرح های راهگشا بهره برده است.

 

ظرفیت های استان مازندران در دنیا بی نظیر است

 

دبیر کارگروه رسانه اتاق بازرگانی مازندران، از مازندران به عنوان استانی بهشتی یاد کرد و گفت: پتانسیل ها و ظرفیتهای فروانی در بخش گردشگری، گردشگری سلامت، کشاورزی در مازندران وجود دارد که در دنیا بی نظیر است.

عباسعلی کوشکی عنوان کرد: امیدوار این سفر سبب شود تا تعامل رسانه ای بین مازندران و جمهوری آذربجان بیشتر شود و فعالان رسانه دو کشور سفرهای مطبوعاتی داشته باشند.

وی گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی مبدع تشکیل کارگروه رسانه شده تا برای توسعه اقتصاد استان بهره گیری کند.

 

پایین بودین سطح مراودات تجاری دوطرف ناراحت کننده است

 

ابراهیم بیناتوف از فعالان رسانه ای جمهوری آذربایجان گفت: در مدت کمی که در استان حضور داشتیم با پتانسیل های مختلف استان مازندران آشنا شویم.

وی با بیان اینکه کم بودن مراودات تجاری مازندران و جمهوری آذربایجان را ناراحت کننده دانست و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی مازندران در این کشور شد.

وی گفت: برگزاری نشست بین بازرگانان و تجار مازندران و آذربایجان شد و خواهرندگی بین یکی از شهرهای دو مازندران و این کشور مورد توجه قرار گیرد.

این فعال رسانه ای آذربایجان، خواستار توسعه مناساب رسانه ای بین آذربایجان و مازندران شد و گفت: مذاکراتی که در این نشست ها انجام می شود امیدواریم سبب توسعه مناسبت شود.

 

به ازای هر هزار نفر یک رسانه در مازندران ثبت شده است

 

علیرضا نوری کجوریان سرپرست خبرگزاری مهر در مازندران نیز با اشاره به پیشینه نشریات محلی مازندران از ۱۳۰۰ تاکنون یادآور شد: بیش از ۱۲۰ رسانه اعم روزنامه، هفته نامه، سایت محلی و ماهنامه در مازندران فعالیت دارند و به ازای هر هزار نفر جمعیت یک رسانه در مازندران ثبت شده است.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه در شکل گیری افکار، جامعه سازی پیشنهاد برگزاری نمایشگاه، تورهای مشترک مطبوعاتی و جشنوارهای مطبوعاتی بین مازندران و جمهوری آذربایجان داد.

به گفته نوری کجوریان، امیدواریم با انعکاس درست، منطقی و واقع بینانه از ظرفیت های مازندران در رسانه های جمهوری آذربایجان شاهد توسعه مناسبات دو منطقه باشیم. /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *