به ریاست استاندار؛ نخستین نشست شورای گفتگوی مازندران در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

به ریاست استاندار؛

نخستین نشست شورای گفتگوی مازندران در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

با حضور نماینده عالی دولت در مازندران، معاونان اقتصادی و عمرانی و اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، نخستین نشست این شورا تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نخستین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست سید محمود حسینی پور استاندار مازندران و دبیری عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق استان در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

دستور کار نخست این نشست در خصوص «دریافت حق الزحمه مهندسین ناظر به صورت مرحله ای و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه به منظور جلوگیری از تضییع حقوق طرفین» بود که حسب پیشنهاد دبیرخانه، همچنین با توضیحات نمایندگان انبوه سازان و پیمانکاران صنعت ساختمان، رییس نظام مهندسی، همچنین معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر فنی استانداری؛ نهایتا استاندار مازندران اعلام کرد که تصمیم گیری در این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد و باید در کمیته تخصصی شورا مجدداً بررسی شود.

سید محمود حسینی پور اظهار داشت: در علم مدیریت روی موضوع دستمزد که یکی از مولفه های کسب و کار است تاکید شده و اگر قرار است اضافه کاری تعلق بگیرد باید بر اساس مدل ارزشیابی عملکرد و در قبال کار و تلاش باشد.

وی از نظام مهندسی خواست که برای نظارت بر مجموعه همکارانش ابتدا بررسی کند و ببیند که تا چه اندازه موفق عمل کرده است و باید نظارت بیشتری داشته باشد چون ساختمان با امنیت مردم ارتباط مستقیمی دارد و برای ساخت و ساز نیز هزینه های بالایی صرف می شود.

* پرداخت حق‌الزحمه بر اساس عملکرد باشد

استاندار مازندران تاکید کرد که پرداخت ها در این بخش باید بر اساس مکانیزم و فرآیند مشخصی باشد و مثلا یک حساب مشترکی بین نظام مهندسی و انبوه سازان ایجاد شود.

حسینی پور از رییس اتاق بازرگانی مازندران خواست که در هیات چهار نفره که بخش خصوصی، نظام مهندسی، صنعت، معدن و تجارت و نماینده استانداری حضور دارد، اگر این هیات روی نظام نامه با هم توافق نداشتند و اختلاف بود؛ به شورای گفتگوی استان بیاید.

* شورای گفتگو باید نگاه تحولی داشته باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود که پیرو ارائه عملکرد اتاق مازندران بوده است، اعلام کرد: گرچه موفقیت اتاق مازندران قابل ستایش است اما از این وضعیت راضی نیستیم به این دلیل که بسیاری از مسائل بین دولت و بخش خصوصی باید حل شود.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران تاکید کرد که باید نگاه تحولی در این شورا نسبت به برنامه ها اتفاق بیفتد و باید ببینیم شورا در قبال تحقق شعار سال چه اقدام ابتکاری و تحولی میتواند داشته باشد.

استاندار مازندران از رییس اتاق استان خواست که با زیرمجموعه خود به این نکته دقت کنند که در استان چه جاهای اقتصادی وجود دارد که در اختیار دولتی ها قرار داشته و می تواند به سمت بخش خصوصی بیاید. دبیرخانه شورا میتواند کار شناسایی این مهم را انجام بدهد.

از هم اکنون باید نسبت به مرکبات و برنج تصمیم گیری کرد

وی ادامه داد: تمام نخبگان در حوزه های اقتصادی استان اعم از گردشگری، صنعت و کشاورزی – اولویت کشاورزی – باید کنار هم جمع شوند و نظرات و نتیجه گیریهای آنها در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

حسینی پور با اشاره به متضرر شدن باغداران و برنجکاران در سال گذشته، اعلام کرد: از همین حالا باید این موضوع در دستور کار بخش خصوصی قرار بگیرد تا به چالش های سال گذشته دچار نشویم.

* شورای گفتگو از منظم ترین جلسات در سال ۱۴۰۱ بود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با قدردانی از دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که یکی از منظم ترین جلسات استان را در سال گذشته برگزار کردند اظهار داشت: تصمیمات این شورا در بهبود کسب و کار، نافذ و اثرگذار است لذا باید در سال جدید نیز با جدیت خاصی دنبال شود.

حسن خیریانپور بیان کرد: وجود خلأهای قانونی، به روز رسانی قوانین، تسریع در اجرای مصوبات، استفاده از ظرفیت نمایندگان، همکاری دستگاههای اجرایی،  شناسایی رویه های غلط و قوانین مزاحم، انتقال به موقع مشکلات، و توجه به رشد سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری، در اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود فضای کسب و کار، حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت طرح های کلان اقتصادی ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومانی برویم، افزود: در هر جلسه باید مشکلات ۲ یا ۳ سرمایه گذار را حل و فصل کنیم.

* سند عمرانی مازندران تدوین شد

رضا علیخانی معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در سخنانی با اشاره به تدوین سند عمرانی استان، اظهار داشت: یکی از موضوعات این سند، مدیریت یکپارچه انبوه سازان و پیمانکاران است.

وی ادامه داد: در استانداری مازندران، دفتری به این حوزه اختصاص داده شده است که فعالان صنعت ساخت و ساز بدانند که دولت به فکر آنهاست.

علیخانی گفت: نیاز است که بانک اطلاعاتی از این صنعت داشته باشیم تا حمایت و همسویی دستگاهها در جهت رفع مشکلات نیز صورت بگیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران همچنین از ایجاد کمیته سرمایه گذاری در کارگروه زیربنایی گفت و اینکه همکاری مشترکی در این بخش بین معاونت عمرانی و اقتصادی جهت تسریع در رفع مشکلات وجود دارد.

* برنامه سال ۱۴۰۲ اتاق مازندران تدوین و به استانداری ارائه شد

عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق مازندران نیز در سخنانی با اشاره به عملکرد اتاق استان و پیگیری در جهت تحقق مطالبات بخش خصوصی بیان کرد: از همه توان و ابزارها برای گره گشایی از مشکلات فعالان این بخش استفاده کردیم.

وی ادامه داد: برنامه اتاق استان را برای سال جاری تدوین و ظرف مدت مقرر به استانداری اعلام کردیم.

رییس پارلمان بخش خصوصی مازندران با اعلام اینکه ۴۰ درصد مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران ملی و فراگیر بوده است، تصریح کرد: از ۶۰ درصد باقیمانده، ۴۸ درصد از مصوبات اجرایی شد و ۱۲ درصد در حال اجراست.

مهاجر دارابی ادامه داد: بیشترین موارد مطرح شده در شورای گفتگوی استان در بخش های مختلف اقتصادی به ترتیب به حوزه های خدماتی، بازرگانی، کشاورزی، ساختمان و صنعتی و معدنی اختصاص دارد.

* مهمترین دستاوردهای اتاق مازندران در سال ۱۴۰۱ اعلام شد

وی درباره مهمترین دستاوردهای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران در سال گذشته بیان کرد: احداث پست برق فشار قوی (۲۰/۶۳ ) کیلوولت برای شهرک صنعتی تشبندان محمودآباد، تمدید بخشنامه نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز در پیمان های ریالی فاقد تعدیل، تمدید بخشنامه بانک مرکزی در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار جهت امهال بدهی واحدهای تولیدی- پرداخت ۵/۷ درصد از مانده بدهی، و دوره تنفس ۶ ماهه و امهال ۵ ساله، بخشی از این مصوبات بودند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: پرداخت ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش جهت حمایت از سورتینگ داران، باغداران و صادرکنندگان محصولات مرکبات و کیوی مازندران، و همچنین اعمال معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا ۵ نفر در مراکز تولید گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی نیز ازجمله مهمترین مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران در سال گذشته بوده است.

وی معتقد است: اگر مجموعه ارکان دولت و مجلس در کمک به بخش خصوصی پای کار بیایند بسیاری از مشکلات حل و فصل می شود.

رییس اتاق مازندران در پایان سخنان خود از پیگیری خوب استاندار نسبت به رفع نظام مسائل در حوزه کسب و کارها قدردانی و به تاکیدات ایشان در اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات شورا، اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *