با حضور رییس اتاق ایران و استاندار صورت گرفت: همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران

با حضور رییس اتاق ایران و استاندار صورت گرفت:

همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران

 

همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران با حضور غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران، ربیع فلاح جلودار استاندار، مودودی معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران، مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن همایش سرپرستی بانک صادرات مازندران برگزار شد.

 

اعزام هیأت‌های تجاری برنامه‌محور باشد/ باید سد محکم تمرکزگرایی در کشور شکسته شود

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اعزام چندین هیأت تجاری به یک کشور نمی‎تواند به توسعه صادرات کمک کند، بلکه اعزام هیأت‌ها باید برنامه‌محور باشد.

غلامحسین شافعی در این همایش با بیان اینکه رابطه مناسبی بین قدرت اقتصادی و توان صادراتی وجود دارد، اظهار کرد: باید این واقعیت را قبول کرد که صادرات قوی پشتوانه تولید موفق نیاز دارد.

وی ظرفیت ایران برای صادرات را بسیار زیاد دانست و افزود: رقم صادرات ما در مقایسه با ظرفیت‌های ما نیست و باید در این حوزه تلاش بیشتری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام اینکه در مسأله صادرات و تولید مشکل اساسی نداشتن برنامه بلند مدت و نقشه راه است، گفت: نقشه راه برای تولید توسط برنامه‌ریزان باید انجام شود و نداشتن برنامه و نبودن ساز و کار مناسب مشکل جدی تولیدکنندگان است.

شافعی اضافه کرد: نقشه راه جامع و بلند مدت برای توسعه صادرات نداریم، به همین دلیل با وجود تلاش‌ها صادر کنندگان در بسیاری از کشورها کالا برای خریداران جاذبه ندارد و نمی‏‌توانند با رقبای حاضر رقابت کنند.

وی با بیان اینکه دو مشکل قیمت تمام شده بالا و  پایین بودن کیفیت پیش پای صادرکنندگان قرار داد که این موضوع در اختیار فعالان اقتصادی نیست که با تأخیر و عقب‌ماندگی در تکنولوژی تولید مواجه هستیم، ادامه داد: تولید ما از تکنولوژی جهانی عقب ماندیم و این در حالی است که بازار مصرف ما به‌دنبال رفع نیاز با کالای به‌روز است که این شکاف باید به‌صورت جدی پر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر انسجام خوبی بر اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور به‌وجود آمد و می‎تواند ظرفیت مناسبی برای رشد بخش خصوصی را در کشور شاهد باشیم.

شافعی با اعلام اینکه اشتیاق برای دست‌یابی به اقتصاد بزرگ ایران بسیار زیاد است، گفت: به‌علت موقعیت جغرافیایی ایران در شرایط فعلی فعالان اقتصادی سایر کشورها، امن‎ترین راه برای دست‌یابی به بازار بزرگ منطقه را ایران می‎دانند و مازندران هم از این مزیت می‏‌تواند برای انتقال کالاها به کشورهای همسایه فراهم کند.

وی با اشاره به همکاری مناسبی که بین نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی وجود دارد، افزود: باید با استفاده از ظرفیت نمایندگان سد محکم تمرکزگرایی در کشور شکسته شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با بیان اینکه از همه قابلیت‌های کشور برای تقویت تولیدات باید استفاده کرد و برای این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی منطقه‌ای داریم، عنوان کرد: نگاه به استان‌ها باید درآمدی باشد و مسؤولان استانی باید به‌فکر ایجاد درآمد باشند.

شافعی خواستار ساز و کار مناسبی برای اعزام هیأت‌‌های تجاری شد و گفت: اعزام چندین هیأت تجاری به یک کشور نمی‎تواند به توسعه صادرات کمک کند، بلکه اعزام هیأت‌ها باید برنامه‌محور باشد که در حال حاضر این رویه در کشور وجود ندارد.

 

بخش خصوصی موتور محرکه اقتصادی مازندران است

 

استاندار مازندران بخش خصوصی را موتور محرکه اقتصادی استان دانست و خواستار توجه برای رفع مشکلات فراروی این بخش شد.

ربیع فلاح جلودار در این همایش ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار  کرد: دولت تدبیر و امید توجه به بخش اقتصادی معیشت مردم و اشتغال به ویژه عزم جدی برای رونق صادرات را در الویت کارهای خود قرار داده است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم برای برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به صادرات و توسعه آن است که الحمداله علی رغم کمبودها حرکت های این حوزه روبه جلو بوده است.

استاندار مازندران، گفت: یکی از اقدامات دولت برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحقق الویت ها ، موضوع برجام بوده است هرچند ما اعتقاد نداریم با اعتبارات دولتی می توانیم مشکلات را حل کنیم  در عین حال امسال باوجود مشکلات مالی  ۵۰ درصد اعتبارات طرح های عمرانی را تامین و تخصیص یافت.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که بخش خصوصی موتور محرکه اقتصادی استان است و توجه زیادی بر این موضوع داریم و موضوع مرکبات استان را به جد پیگیر هستیم.

استاندار مازندران، گفت: دو محصول مهم استان برنج  و مرکبات است و امسال مدیریتی خوبی بر روی برنج شده و برای مرکبات هم در آینده نزدیک برنامه ریزی خواهد شد و خرید حجم زیادی از مرکبات را در برنامه کاری داریم.

فلاح جلودار ، افزود: برای آنکه در مسیر صادرات حرکت کنیم باید تولید و تولید کننده را دریابیم و تولیدات هم صادرات محور باشد و نباید دوز سموم محصولات بالا باشد و کیفیت خوبی نداشته باشد، برای همین در بخش های صنعت و معدن در یکی دو سال گذشته اقدامات خوبی در ستاد تسهیل رفع موانع تولید انجام گرفته و در بین استانها  بیشترین مصوبات ( ۶۰۰ مصوبه) اکثر آنها عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: امسال که موضوع بسته حمایتی رونق تولید  در دست اقدام است با تمامی قوای سه گانه استان در تحقق شعار سال هم افزایی داریم و ما این ادعا را داریم که باید به عنوان خدمتگزار مردم مشکلات مردم را حل کنیم.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: در بخش تولید درسه ماه بهار امسال اشتغال به ۹.۸ درصد رسید و ۱.۲ درصد بهبود داشت و تابستان امسال ۱۰.۸ درصد بهبود اشتغال داشتیم ولی دلیل بر این نیست که بیکاری کم شده است چون یکی از چالش های استان بیکاری فارغ التحصیلان ما است.

فلاح جلودار، به ظرفیت های گردشگری استان هم اشاره کرد و گفت: در این بخش  ۴۰ درصد رشد ورود گردشگری خارجی به استان داشتیم.

وی افزود: مازندران استان بی نظیری است که ظرفیت های صادراتی فراوان دارد و می طلبد که  در دولت یک سند جامع در حوزه صادرات برای استان داشته باشیم و یارانه به صادر کنندگان برای صادر ات تخصیص داده شود و باید یک قانون در بیاید.

 

نگاه های سنتی حاکم بر بخش خصوصی ، صادرات کشور را با مشکل مواجه کرد

 

معاون کل سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: نگاه های سنتی حاکم در بخش خصوصی برای انجام صادرات، این حوزه را با مشکل زیادی مواجه کرده است.

محمدرضا مودودی با اعلام این مطلب افزود:  نگاه های سنتی در حوزه صادرات باعث شده تا ما توفیق چندانی برای توسعه و رونق صادرات در کشور نداشته باشیم.

وی یکی از نگاه های سنتی را اصرار صادرکنندگان به انتقال کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی داخل به خارج با تکیه بر روش های سنتی گذشته دانست.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکثر این صادرات ما از سوی تجار و شرکت های خارجی انجام می شود و کمتر شرکت ها و تجار با برند داخلی در این بخش نقش دارند.

مودودی افزود : همچنین بیشتر صادرات ما به کشورهایی انجام می شود که از لحاظ امنیتی و سیاسی دارای ثبات نیستند و در صورت برقراری ثبات در این کشور امکان رقابت ما نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود : براساس بررسی از صادرکنندگان ایرانی در سال جاری حدود ۴۰ درصد از صادرکنندگان کشور فاقد استاندارد های جهانی برای این کار هستند.

معاون سازمان توسعه و تجارت ایران همکاری صرفا پنج درصد از صادرکنندگان ایرانی با شرکت های بین المللی صادراتی و صادر نشدن ۸۱ درصد از محصولات ایرانی بدون برند معتبر را از دیگر چالش های صادرات و نگاه های سنتی موجود در این بخش اعلام کرده است.

 

ترسیم ظرفیت ۲ میلیارد دلاری برای صادرات مازندران

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران ظرفیت این استان را برای صادرات کالاهای غیر نفتی در سال حدود ۲میلیارد دلار اعلام کرد .

عبداله مهاجر با اعلام این مطلب  افزود : در این استان سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که با برنامه ریزی مدون می توان به صادرات ۲ میلیارد دلاری امیدوار بود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیون دلار کالا از این استان به خارج از کشور صادر شده و پیش بینی می شود در سال جاری نیز ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی به مازندران به هم سنگ سال قبل برسد.

وی صادرات کالاهای مازندران را در هفت ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ میلیون دلار بیان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از نبود نقدینگی، کمبود زیرساخت های صادراتی و سخت گیری برخی از کشورهای همسایه و بالا بودن تعرفه گمرکی را مشکل صادرات کالاهای غیرنفتی مازندران به خارج از کشور بیان کرد.

مهاجرخواهان حمایت دولت ازتجار و صادرکنندگان شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه طیور و آبزیان نیز رتبه بالایی داریم و ۱۲ درصد مرغ کشور را مازندران تولید می‌کند و در بخش آبزیان نیز جایزه بسیار بالایی داریم.

رییس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: در حوزه معدن جایگاه اول و دوم را داریم و در صنایع کوچک و متوسط نیز با داشتن سه هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی رتبه خوبی داریم.

وی به قابلیت‌های مازندران در حوزه کشاورزی اشاره و اضافه کرد: مرکبات مزیت جدی استان در حوزه کشاورزی است و در این بخش با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

مهاجر یادآور شد: باید برای رفع دغدغه بخش کشاورزی و صادرات مرکبات استان برنامه ریزی اساسی شود و علاوه بر این صنایع کوچک استان حال و روز خوبی ندارد که در این بخش نیز نیازمند حمایت هستیم.

 

ایجاد پایانه های صادراتی مهمترین برنامه حمایتی دولت

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در این همایش، ایجاد پایانه های صادراتی را مهمترین برنامه حمایتی دولت از صادرکنندگان در این استان اعلام کرد.

محمد محمد پور عمران ،دیپلماسی اقتصادی برای گسترش روابط با کشورهای جهان و ورود تیم های اقتصادی کشورهای خارجی به کشور از جمله به استان مازندران را از دیگر حمایت های دیگر دولت برای افزایش صادرات دانست.

وی ایجاد بازار صادراتی در عراق و روسیه را از برنامه های دولت برای گسترش روابط تجاری و توسعه صادرات در کشور دانست و افزود : تعدادی از واحدهای صنعتی در استان مازندران تولیدات خود را به این کشورها صادرات دارند و باید با حمایت های بیشتر از این واحدها زمینه را برای توسعه صادرات گسترش دهیم.

محمدپورعمران از لبنیات به عنوان قابلیت های مهم صادرات مازندران به کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه اعلام کرد و گرانی قیمت شیر را مهمترین مشکل در افزایش صادرات لبنیات به این کشورها دانست.

به گفته وی دولت برای حمایت از صنعت لبنی استان حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک نقدی به این واحدها داشت.

وی با اشاره به ساخت پایانه آبزیان در مازندران گفت: ما در این استان ظرفیت صادرات ۲ میلیارد دلاری را داریم و الان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از این برنامه در حال تحقق است و با تکمیل پایانه صادرات آبزیان می توان امیدوار بود که در سال های آینده این حجم صادرات به ۲ برابر فعلی برسد.

وی اختصاص ۲ درصد از تعرفه کالاهای وارداتی غیر ضرور را از راهکارهای مهم برای حمایت از صادرات داخلی اعلام کرد و گفت که این طرح در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و در صورت تحقق می تواند کمک مالی خوبی را در اختیار صادرکنندگان کشور قرار داد.

محمد پور ارزش صادرات کالاهای مازندران به خارج از کشور را حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

در استان مازندران افزون بر ۱۵۰۰ نفر کارت بازرگانی دارند که می توانند صادرات داشته باشند.
در پایان این همایش از ۲۵ صادرکننده نمونه، یک صادرکننده جوان مازندران و شرکت لبنی کاله به عنوان تنها مدال آور ملی افتخار صادرات تجلیل شد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *