با حضور استاندار : ” از ۲۰ صادرکننده نمونه مازندران تجلیل شد “

با حضور استاندار :

” از ۲۰ صادرکننده نمونه مازندران تجلیل شد “

 

آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران با حضور استاندار، معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران و مدیران دستگاه های اجرایی مازندران در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برپاشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، در این آئین از شرکت کاله مازندران و شرکت لوله و پروفیل جویبار لوله به عنوان صادرکننده ملی و از شرکت صنایع روشنایی مازی نور، شرکت سیمان مازندران، شرکت آریس آمل، شرکت خزرالکتریک، سیم و کابل گل مازندران، فرش و موکت بابل، دوشه آمل، ارسال مخزن، الیاف سازان، خشکبار الماس یار، بازرگانی دوجی، بازرگانی نجابتی، بازرگانی شفیعی، بازرگانی افشاری زاده، شرکت رویا چای تنکابن، بازرگانی آقایی و مرزنشینان فریدونکنار به عنوان صادرکنندگان نمونه استانی و بازرگانی تقی پور به عنوان صادرکننده موفق استان تجلیل شد.

 

مجوز سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در مازندران صادر شد

 

استاندار مازندران در این آئین با اشاره به فراهم شدن زمینه توسعه صادرات و سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان، گفت: مجوز سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در مازندران صادر شد.

ربیع فلاح جلودار با اشاره به تامین مطالبات ۱۵میلیارد تومانی کارگران بازنشسته و فعال نساجی‎مازندران، اظهار داشت: مطالبات ۵۰ میلیارد تومانی کارگران چیت‌سازی بهشهر نیز تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار نساجی مازندران قول داده تا پایان سال ۹۴ تعداد کارگران این واحد را از ۳۵۰ نفر به ۹۰۰ نفر برساند، تصریح کرد: نسبت به نوسازی ماشین آلات فرسوده برای فعال شدن مجدد کارخانه نساجی مازندران اقدام می‌شود.

فلاح با بیان اینکه مازندران یک‌پارچه در راستای خدمت به سرمایه گذاران بخش خصوصی است، افزود: امروز شورای تامین استان، مشکلی برای امنیت استان ندارد و این شورا برای رفع مشکلات سرمایه گذاران استان باید جلسه تشکیل دهد.

وی با اعلام اینکه مشکلات و تنگناها، رکود اقتصادی و اشتغال استان در دستور کار شورای تامین مازندران قرار گرفته است، گفت: هیچ گونه مسئله ضد امنیتی در مازندران نداریم و این استان امن‌ترین استان کشور بوده و بسترهای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی فراهم است.

استاندار مازندران با بیان اینکه مجوز سرمایه‌گذاری به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاران در سه ماهه اخیر صادر کردیم، افزود: حامی و پشتیبان سرمایه‌گذاران بوده و دستگاه قضایی مازندران نیز خود را در خدمت فعالان این حوزه می‌داند.

فلاح با اشاره به اینکه بانک‌های استان باید خود را در خدمت تولیدکننده بدانند، گفت: مصادره و تملک واحدهای تولیدی را نباید بانک‌ها و دستگاه مالیاتی استان در برنامه‌های خود قرار دهند.

استاندار مازندران با بیان اینکه مفاهیم اقتصاد مقاومتی باید به مفهوم واقعی در مناطق اقتصادی مازندران نمود عینی پیدا کند، افزود: بودجه دولتی مازندران در سال ۹۳ نسبت به سال قبل آن بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

فلاح با اشاره به اینکه ضرایب بودجه ای مناطق محروم استان در سال ۹۳ و ۹۴ به نحو محسوسی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: تمام تلاش مدیریت ارشد استان به سمت تقویت بخش خصوصی، کارآفرینی و اشتغال آفرینی است.

رئیس کارگروه توسعه صادرات مازندران با بیان اینکه مازندران در ایام پایانی هفته، میزبان میلیون‌ها مردم از اقصی نقاط کشور و خارج ایران است، افزود: از توان همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در استان استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را به جدیت حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: در کوتاه‌ترین مدت نسبت به صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری اقدام می کتیم.

فلاح از رفع مشکلات ساخت کارخانه کک‌سازی سوادکوه خبر داد و گفت: به زودی با افتتاح این واحد صنعتی بیش از سه هزار نفر از مردم منطقه مشغول بکار می‌شوند.

استاندار مازندران از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های تجار مازندرانی تا پایان امسال در کشور قرقیزستان خبر داد و افزود: مشکلات بازرگانی و گمرکی تجار مازنی با کشورهای سی آی اس به مرور رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات یکی از محورهای اساسی توسعه کشور است، گفت: آماده واگذاری تمامی فعالیت‌های کارگروه توسعه صادرات به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی هستیم.

فلاح با اشاره به اینکه ۴۰ درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود، افزود: در راستای حمایت از تولیدات داخل، امسال حتی یک کیلوگرم برنج وارد کشور نشده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت‌هایی هم در استان داریم، گفت: باید همت همه فعالان بخش خصوصی بتوانیم نسبت به توسعه اقتصاد دانش بنیان اقدام اساسی صورت دهیم.

 

طرح راهبرد تجارت خارجی ایران تدوین شد

 

معاون بازاریابی سازمان توسعه‌ تجارت با اشاره به مغفول بودن برنامه توسعه تجارت خارجی کشور در گذشته، گفت: طرح راهبرد تجارت خارجی ایران تدوین شده است.

ابوطالب بدری با اشاره به اینکه روز ملی‌ صادرات، نشانه اهمیت این روز از سوی مسئولان است، اظهارداشت: با نامگذاری این روز فرهنگ صادراتی در کشور توسعه و زمینه ساز برنامه ریزی برای تاثیرگذاران در حوزه تجارت کشور می شود.

وی با اشاره به رابطه بسیار نزدیک صادرات و توسعه، افزود: این رابطه در ادبیات اقتصادی جهان بدان اشاره شده است و در ایران نیز توسعه صنعتی و توسعه پایدار، امری بسیار مهم است.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه اسناد بالادستی کشور، سند چشم انداز، برنامه های نخست تا ۵ توسعه، سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری، تبیین کننده اهمیت اقتصاد کشور است، تصریح کرد: با تقویت و احیا شورای‌عالی صادرات، امیدواریم بتوانیم حمایت‌هایی به صادرکنندگان داشته باشیم.

بدری با بیان اینکه ارائه لایحه خروج از رکود از سوی دولت به مجلس است، افزود: بر اساس این لایحه، تحریک تقاضای تولید بر اساس نیاز بازارهای خارج طراحی‌شده و در سازمان توسعه تجارت برنامه‌هایی برای بازاریابی در کشورهای هدف داریم.

وی با اعلام اینکه طراحی راهبرد تجارت خارجی کشور را که در گذشته مغفول مانده، برنامه‌ریزی کردیم، تصریح کرد: اکنون ایران در بخش تولیدات فولادی در رتبه‌های برتر دنیا است.

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه نقشه راه توسعه بازاریابی خارجی را در کشورهای هدف ایران تهیه می‌کنیم، افزود: حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط از اهداف اساسی سازمان توسعه تجارت است.

بدری با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، محور دیگر فعالیت‌های سازمان توسعه تجارت ایران است، گفت: در سال گذشته هر هفته یک هیئت خارجی از کشورهای اروپای غربی در سازمان توسعه تجارت ایران میزبان بودیم و این تجار به ایران آمده تا آمادگی سرمایه‌گذاری در استان‌های کشور داشته باشند.

وی با اعلام اینکه اعزام رایزنان بازرگانی ایران به ۱۱ کشور را داریم، افزود: ایجاد ۱۰ شعبه سازمان توسعه تجارت و ۱۹ شعبه رایزنی بازرگانی در کشورهای دنیا را برنامه داریم.

 

برنامه توسعه صادرات مازندران تدوین می‌شود

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران هم در این آئین با تاکید بر حمایت بیشتر دولت از بخش‌خصوصی تولیدگرا، گفت: برنامه توسعه صادرات مازندران تدوین می‌شود.

غلام‌رضا عشریه با اشاره به اینکه حربه‌های استکبار در حوزه تحریم برای ملت ایران کار ساز نبوده‌است، اظهار داشت: ۳۴۲ میلیون دلار میزان صادرات ۹ ماهه امسال استان بوده و در این مدت ۷۶۵ میلیون دلار انواع کالا وارد استان مازندران شده است.

وی افزود: فرآورده‌های لبنی، سیمان، سایر کالاهای صنعتی، لوله و پروفیل، مواد‌غذایی کالاهای صادراتی استان و این کالاها از گمرکات استان به عراق، روسیه، آذربایجان و قزاقستان صادر شدند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت سال‌های گذشته حمایت‌هایی به صادرات داشته است، افزود: در نیمه نخست سال ۸۹، جوایز صادراتی پرداخت شده و پس از آن حتی جبران هزینه‌های صادرکنندگان نشده و هیچ جایزه صادراتی پرداخت نشده است.

وی با اعلام اینکه در دولت تدبیر و امید باید در حوزه توسعه صادرات تدبیر شود، گفت: فعالان اقتصادی از دولت می‌خواهند در بودجه ۹۴ جایزه صادراتی را در نظر بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه با بهره بانکی ۲۷ درصدی نمی توان توسعه صادرات را برنامه‌ریزی کرد، افزود: تنها بانک‌های دولتی نسبت به اعطای تسهیلات به فعالان تولیدی اقدام می‌کنند.

عشریه با بیان اینکه حضور بانک‌های خصوصی استان در توسعه و رونق اقتصادی مازندران موثر نیست، گفت: حضور یا عدم حضور این بانک‌ها در مازندران هیچ فایده ای برای توسعه مازندران ندارد.

وی با اعلام اینکه بانک‌های خصوصی اکنون رقیب بانک‌های دولتی در افزایش نرخ تسهیلات بانکی شدند، افزود: این افزایش نرخ تسهیلات بانکی اقتصاد کشور را ضربه می‌زند و به اقتصاد و تولید ضربه جبران ناپذیری وارد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه با رقم بالای سود بانکی نمی‌توان تولید کیفی، حق الزحمه کارگران، حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات را برای تولیدکننده داشته باشیم، گفت: برخورد دولت با سربازان اقتصادی نظام امری پسندیده نیست، چون عزت اقتصادی جامعه، مرهون تلاش‌گران عرصه تولید است.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی برای توسعه و آبادانی کشور سهیم است، افزود: عدالت مالیاتی از سوی سازمان مالیاتی برای واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی کشور باید صورت‌گیرد.

عشریه با اشاره به اینکه برنج‌کاری مازندران به دلیل عدم حمایت دولتی به فنا می‌رود، گفت: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت این محصول با فروش برنج در بازار مطابقت ندارد و دولت باید یارانه ای در حوزه سموم کشاورزی به فعالان این حوزه اختصاص دهد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه برنامه توسعه صادرات مازندران باید تدوین شود، افزود: بخش خصوصی محور توسعه اقتصاد در استان است و باید مورد حمایت بیشتر دولت قرار گیرد.

در این مراسم با حضور استاندار مازندران، مسئولان شورای عالی صادرات و سازمان توسعه تجارت ایران و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از ۲۰ صادرکننده نمونه مازندران تجلیل می‌شود.

 

وجود بخشنامه‌های عجولانه در بخش صادرات

 

فعالان اقتصادی مازندران هم در این آئین خواستار حمایت جدی بانک‌ها از صادرکنندگان شدند.

علی‌ تقی‌پور یکی از فعالان صادراتی مازندران در حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه می‌دانیم همه اشخاص حاضر در جلسه از مشکلات صادرکنندگان مطلع هستند، گفت: بخشنامه‌های غیرکارشناسی و عجولانه را به یاد داریم که دولت تدبیر و امید برای لغو این بخشنامه‌های غیرکارشناسی دولت گذشته اقدامات لازم را انجام داد.

حفظ بازار صادرات کار سختی است

وی با بیان اینکه ایران جایگاه خود در بازارهای جهانی را نسبت به گذشته از دست داده‌ است و در حوزه رقابت‌پذیری تولیدات هم موقعیت خود را نداریم، اظهار کرد: حفظ بازار صادرات کار سختی است، و تحولات سیاسی و اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی، تمام اهداف صادراتی یک صادرکننده را به هم می‌زند.

مدیرعاکل شرکت خشکبار الماس یار نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: برخی مشکلات قدرت تحرک و جابه‌جایی مالی و حرمت‌های اقتصادی را از صادرکنندگان گرفته است.

محمد یارمحمدی با اشاره به اینکه با همه این تفاسیر و مشکلات موجود، در برنامه چشم‌انداز، صادرات از وضعیت خوبی برخوردار است، اظهار کرد: با وجود مشکلات صادرات خشکبار در  ۹ ماهه گذشته عدد امیدوارکننده‌ای بوده است توسعه اقتصاد بدون نفت با حمایت از صادرکنندگان محقق می‌شود.

در پایان استاندار مازندران از تلاش های عشریه رییس اتاق بازرگانی مازندران و برخی مدیران مرتبط با امر صادرات با اهدایی لوحی قدردانی کرد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *