اقتصاددان مازندرانی مطرح کرد: اقتصاد دولتی فربه و تنبل است/ باید به سمت خصوصی سازی حرکت کرد

اقتصاددان مازندرانی مطرح کرد:
اقتصاد دولتی فربه و تنبل است/ باید به سمت خصوصی سازی حرکت کرد
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران اقتصاد کشور را در ۴ بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و نفت دانست و گفت: کشاورزی نقش پر رنگی در اقتصاد مازندران دارد و در کشور نیز ۲۵ از تولید ملی را به خود اختصاص داده است.
دکترمحمدعلی احسانی در گفتگو با واخد خبر اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه ۵۰ درصد از اقتصاد کشور در اختیار خدمات است، اظهار کرد: کاهش سهم نفت در اقتصاد کشور نشانه ی خوبی است، هرچند در بخش صنعت کشور به حد متوسط کارایی هم نرسیده است.
وی عمده معضل اقتصاد کشور را مربوط به صنعت دانست و به مزیت های بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگری مزیت منحصر به فردی برای مازندران است اما عدم ساماندهی مناسب در این بخش موجب شده تا سودی به استان نرسد.
دانشیار اقتصاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه عدم ارائه خدمات مناسب، موجب انحراف از اقتصاد مقاومتی شده است، تصریح کرد: متأسفانه در بخش کشاورزی نیز استان مازندران درگیر مشکلات زیادی است.
وی افزود: در کشاورزی مازندران، الگوی کشت نداریم با اینکه ۲ میلیون تن تولید مرکبات داریم اما قادر نیستیم این محصول را به روسیه صادر کنیم در صورتیکه با وجود تجهیزات مناسب می توانیم ۳ هزارتن صادرات در این بخش داشته باشیم.
وی ۳ مولفه تولید را بازار، تکنولوژی و سودآوری دانست و تأکید کرد: در چرخه تولید نباید یکی از مؤلفه را فراموش کرد که در غیر اینصورت موانع توسعه و پیشرفت خودنمایی می کند.

باید به جای خرید تضمینی ، بازار واقعی داشته باشیم
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران خرید تضمینی را یکی از راه های حمایت از تولید دانست و تصریح کرد: ما باید بازار واقعی داشته باشیم ، محصولات در این بازار عرضه شوند و دولت نقش نوسانگیر بازار را داشته باشد نه اینکه به عنوان خریدار پا به عرصه گذارد.
وی نرخ خرید تضمینی را معیاری برای پایه گذاری قیمت حداقلی بازار دانست و خاطر نشان کرد: بازار باید به سمتی برود که عرضه و تقاضا مقدار تولید و قیمت را تضمین کند.

صنعت متقاضی دستاوردهای دانشگاهی نیست
این مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا صنایع و دانشگاه ها از یکدیگر بهره نمی برند، اظهار کرد: دانشگاه ها یک ظرفیت علمی را به وجود می آورد و این ظرفیت ها و دستاورد ها می بایست خریدار داشته باشد.
احسانی افزود: نبود تقاضا از سمت تولید و کمبود واحدهای اقتصادی بزرگ که نیازمند پژوهش باشند و توانایی خرید پژوهش را داشته باشند موجب شده تا تحقیقات دانشگاهی متقاضی صنعتی نداشته باشد.
وی علاقه مندی دانشگاه ها را در راستای تولید علم و اموزش دانست و تأکید کرد: دانشگاه ها وظیفه ی خود در تولید علم روز را به درستی انجام می دهند اما تولید باید به این نتیجه برسد که برای بهره وری بیشتر نیاز به پژوهش و تحقیق کاربردی دارد.

اقتصاد دولتی فربه و تنبل است
اقتصاددان مازندران ۷۵ درصد اقتصاد کشور را دولتی دانست و گفت: بودجه سال ۹۶ یک هزار و هشتاد تریلیون تومان محاسبه شده که ۷۵ درصد این بودجه به شرکت های تولیدی دولتی می رسد که سهم آن ها در کسب سود و کارآمدی ۵ درصد است.
وی افزود: این آمار به این معنا است اگر اقتصاد دولتی ما که فربه و تبل شده است به سمت خصوصی سازی برود یقینا دیگر شاهد کارآمدی پایین نخواهیم بود احسانی گفت: در شرکت های دولتی در هر صورتی هر سال بودجه بادآورده تزریق می شود و این موجب شده تا دغدغه کاری در بین شرکت های دولتی برخلاف شرکت های خصوصی کمتر باشد.

اقتصاد مقاومتی یعنی درون زایی
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران یکی از محور های اقتصاد مقاومتی را درون زایی دانست و خاطر نشان کرد: تحریم به ما اجازه واردات و صادرات نمی دهد لذا اگر اقتصاد درون زا باشد واردات و صادرات نمی تواند در کسب و کار و اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.
وی تأکید کرد: باید دانست اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای به توسعه و تقویت تولید داخل دارد و هر آنقدر که به این مقوله توجه بیشتری داشته باشیم یقینا از مشکلات اقتصادی فاصله بیشتری خواهیم گرفت./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *