استاندار مازندران: موانع افزایش تولید برخی واحدها شناسایی و هدف گذاری ۳ میلیارد دلاری صادرات استان محقق شود

استاندار مازندران:

موانع افزایش تولید برخی واحدها شناسایی و هدف گذاری ۳ میلیارد دلاری صادرات استان محقق شود

 

استاندار مازندران با تأکید بر این که باید ظرفیت ها و توانمندی های کمتر مورد توجه قرار گرفته استان در جهت توسعه اقتصادی مازندران شناسایی شود، افزود: برخی از واحدهای تولیدی استان مازندران با ظرفیت مناسب کار نمی کنند،ب اید تلاش کنیم با تأمین افزایش سرمایه در گردش، ظرفیت تولید این واحدها ارتقاء پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، احمد حسین‌ زادگان در نشست شورای گفت ‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی مازندران با تأکید بر این که باید ظرفیت ها و توانمندی های کمتر مورد توجه قرارگرفته استان در جهت توسعه اقتصادی مازندران شناسایی شود، افزود: معدن مناسب در استان مازندران نداریم و مطالعات مناسبی در حوزه معدن استان انجام نشده است، لذا مقرر شد از طریق تجهیزات و فناوری های هوایی، ظرفیت‌های معدنی استان را شناسایی کنیم.

وی با اعلام این مطلب افزود: مشکلات برای شناسایی ظرفیت معدنی ممکن است دلایل مختلف داشته باشد که باید در این حوزه ورود پیدا کنیم و نسبت به احصاء ظرفیت ها اقدام نماییم.

رئیس شورای گفت ‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی مازندران با بیان این که تعدادی از واحدهای تولیدی استان که در تملک بانک‌ها قرار گرفته است با بررسی و پیگیری در این کارگروه باید در اسرع وقت احصا و رفع مشکل شود، عنوان کرد: همه باید نسبت به بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید اهتمام مجدانه نمایند.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به این که برخی از واحدهای تولیدی استان مازندران ممکن است با ظرفیت مناسب کار نکنند، تأکید کرد: باید تلاش کنیم با تأمین افزایش سرمایه در گردش، ظرفیت تولید این واحدها ارتقاء پیدا کند.

وی به هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری صادرات استان تا پایان برنامه ششم توسعه اشاره کرد و یادآور شد: رقم صادرات در سال گذشته ۳۷۵میلیون دلار اعلام شده که این رقم برای مازندران با داشتن ۳ بندر و زیرساخت های موجودقابل قبول نیست، در این جلسات برای رسیدن به رقم هدفگذاری شده؛ باید مشکلات را بررسی و رفع کنیم.

استاندار مازندران با بیان این که فلسفه وجودی این کارگروه حل مشکلات بخش خصوصی است، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان موانع پیش روی بخش خصوصی را اعلام کند تا برای رفع آن اقدام مناسب صورت گیرد.

 

تنها ۷۰۰۰ تن کیوی از گمرکات مازندران صادر شده است

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم در این جلسه گفت: سال قبل فقط هفت هزار تن از مجموع ۱۲۳ هزار تن کیوی استان از گمرکات منطقه صادر شده است.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه میزان صادرات استان تاکنون ۱۵ درصد افزایش داشته است گفت: قوانین دست و پاگیر موجود از جمله دلایل و مشکلات فراروی صادرات به شمار می‌رود.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ما

زندران با اظهار اینکه برخی مشکلات فراروی واحدهای تولیدی برای صادرات همچنان باقی مانده و حل نشده است، گفت: به عنوان نمونه درسال قبل ۱۲۳ هزار تن کیوی صادر شد ولی از این میزان حدود هفت هزار تن شامل پنج درصد صادر شد و باید ببنیم چرا محصول استان از دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

مهاجر گفت: بهترین صادرکننده کیوی استان که سال‌های قبل هزار تن کیوی از استان صادر می‌کرد در سال قبل به دلیل مشکلات و موانع فراروی بخش محدودی را از طریق استان صادر کرده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز دو هزار تن کیوی در انبار صادرکننده وجود دارد که برای صادرات مشکل با مانع روبرو است.

در این نشست صادر کنندگان مازندرانی با مقایسه شرایط صادرات مرکبات استان مازندران با کشور ترکیه ، خواستار استفاده از امتیازات همانند کشورهای دیگر در بخش صادرات شدند.

به گفته صادر کنندگان استان تعرفه صادرات برخی اقلام همچون مرکبات به کشورهای حاشیه دریای خزر ۲ برابر کشوری مانند ترکیه است که در بالا رفتن هزینه صادرات و به زیان تولید کننده و صادر کننده است.

همچنین آنها نسبت به فقدان شرکت های حمل و نقل زمینی بین المللی در داخل استان نیز انتقاد داشتند که منجر به استفاده صادر کنندگان از شرکت های دیگر استان ها و یا شرکت های حمل و نقل کشور مقصد شده که هزینه سنگین و اعتماد کمی را ایجاد می کند.

آنها هزینه حمل و نقل هوایی را نیز بسیار گران قیمت عنوان کردند و معتقد بودند در استان راه حمل و نقل هوایی موثری برای انتقال محصولات وجود ندارد.

علاوه بر این تولیدکنندگان و صادرکنندگان استانی گرفتاری های بانکی و زنجیرهای بی امان بانک ها به بدنه اقتصاد بخش خصوصی استان و نیز قوانین دست و پا گیر صنعت، معدن و تجارت را نیز از دیگر موانع رونق تولید و صادرات عنوان کردند و خواستار حل این مشکل در سطح کلان استان و یا حتی کشور شدند.

 

ظرفیت صادراتی محصولات کشاورزی مازندران باید افزایش یابد

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز در این نشست با تاکید بر رونق تولید واحدهای صنعتی استان، گفت: ظرفیت صادراتی محصولات کشاورزی مازندران افزایش یابد.

ولی اله نانواکناری گفت: در شرایط کنونی ورود به مسائل اقتصادی یک جهاد مقدس است که می تواند مشکلات جامعه را رفع کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *