استاندار مازندران در جمع صادرکنندگان اعلام کرد مشکلات فعالان اقتصادی را به صورت عملیاتی رفع می کنیم

استاندار مازندران در جمع صادرکنندگان اعلام کرد

مشکلات فعالان اقتصادی را به صورت عملیاتی رفع می کنیم

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، با هدف احصاء نظام‌مسائل حوزه تولید و صادرات استان، نشست استاندار و فعالان اقتصادی مازندران در اتاق بازرگانی برگزار شد.

سید محمود حسینی‌پور با بیان اینکه فعالان اقتصادی در خط مقدم مبارزه با جنگ اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: حضور آنها در شرایط مختلف کشور به عنوان بازوان دولت، سبب شد تا بتوانیم بر توطئه های اقتصادی دشمن فائق بیاییم.

وی به هوش و ذکاوت ایرانی اشاره و آن را مایه مباهات دانست و گفت: هر کدام از شما به عنوان سفیران اقتصادی باید تلاش کنید که مازندران را به رخ ایران و جهان بکشانیم.

استاندار مازندران یکی از عوامل عقب نگه داشته شدن استان را “فساد” عنوان و اظهار کرد: یکی از تصمیمات عمده ما در چنین نشست هایی این است که موانع را از پیش پای تولیدکنندگان برداریم و گلوگاه های فساد را با کمک فعالان اقتصادی، ببندیم.

حسینی پور با تاکید بر اینکه مازندران باید به هاب صادراتی کشور تبدیل شود، افزود: به همین دلیل، سیاست فعال سازی بنادر استان را استارت زدیم و یکی از اقدامات، آن است که هر سه بندر استان به زودی لایروبی شوند.

وی بیان کرد: به نقطه ای می رسیم که دیگر بندر امیرآباد جوابگوی حجم واردات و صادرات نیست و باید کشتی ها را به دیگر بنادر استان بکشانیم و از سوی دیگر نیز باید نگاهمان به بازارهای منطقه و سهم و نقش مازندران و کشور در این بازارها از طریق بنادر استان باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : باید سند آمایش تولیدات و شهرک کشاورزی را در استان ایجاد کنیم؛ مگر از هلند چه کم داریم که حجم بالایی از تولیدات آنها، صادراتی است. لذا صادرات ما باید سامان پیدا کند.

حسینی پور با بیان اینکه ما دیگر نمی توانیم به سبک سنتی و گذشته کار کنیم و باید نگرش و طرحی نو در صادرات داشته باشیم، افزود: پس از تحولات منطقه، کشورهای زیادی خواستار تعامل تجاری با ایران شدند و به کشورمان نیاز پیدا کردند و برای ورود به این بازارها، فعالان اقتصادی می توانند با حضور خوب خود برای کشور تحول اقتصادی ایجاد کنند.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه دولت نیز وظایفی دارد و دیگر زمانی برای از دست دادن فرصت ها نداریم، دستور داد که هفته آینده همین جلسه در استانداری با حضور دستگاههای مربوطه برگزار و کار به صورت عملیاتی دنبال شود به طوری که مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان در همان جلسه حل شود.

وی تاکید کرد: باید بخش گردشگری و معادن استان نیز از ظرفیتهای اقتصادی استفاده کنند، چرا که معادن مهمی در مازندران داریم که به خوبی بهره برداری نشدند و در حوزه گردشگری به ویژه در گردشگری دریایی نیاز به برنامه های اقتصادی داریم که بخشی از آن در حال انجام است.

حسینی پور با اشاره به اینکه فرودگاه ساری به هواپیماهای بلندپیکر مجهز شده است، افزود: هفته گذشته نیز مجوز هوایی فرودگاه رامسر را گرفتیم و پروازهای خارجی را راه می اندازیم.

استاندار مازندران در پایان با بیان اینکه در حوزه صادرات نباید به همین ۱۰ – ۱۲ کشور اکتفا کنیم، تاکید کرد که باید ظرفیتهای استان را خوب ببینیم، حوزه صادرات را با احصا موانع صادرکنندگان تقویت کنیم به طوری که یک رقابتی بین کشورهای طرف تجاری برای کالاهای ایرانی ایجاد شود.

 

فعالان اقتصادی انتظار دارند که خروجی جلسات، رفع مشکلات باشد

در این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، بیان داشت: در حوزه صادرات دو دسته مشکل داریم که بخشی از آن ملی و بخشی دیگر داخلی است که در بخش داخلی و استانی مشکلات را دسته بندی و جمع بندی می کنیم و برای رفع آنها با همکاری مسوولان به نتیجه می رسیم.

عبداله مهاجر دارابی ادامه داد: اما بخشی دیگر از مشکلات باید در سطح ملی و حتی فراملی با حمایت رئیس جمهور و وزرا، و از طریق تعامل با سایر کشورها با هدف تسهیل در تجارت، حل شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت های مهم گردشگری، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی استان برای ما بسیار مهم است و در هر کدام از بخشها سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته ولازم است برای استمرار فعالیت ها، بخش خصوصی مورد حمایت مسوولان در سطح استانی و ملی، قرار بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه جلسات زیادی برای رفع موانع تولید برگزار می شود که انتظار تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما رفع این مشکلات است، از پیشنهاد استاندار مازندران برای کار عملیاتی با حضور تولیدکنندگان و دستگاههای مربوطه استانی را یک گام موثر و مورد رضایت فعالان اقتصادی عنوان کرد.

تعهدات ارزی، معاملات بانکی، سرمایه در گردش، بروکراسی های اداری، تسهیل تجارت، بی ثباتی نرخ ارز، زیرساخت های حمل و نقل، استفاده از ظرفیت بنادر استان به ویژه امیرآباد، شناسنامه دار شدن صادرکننده، تاکید بر صادرات محور شدن محصولات از یک سو و قوانین خلق‌الساعه در حوزه صادرات از سوی دیگر که به ممنوعیت صادرات در برخی اقلام می انجامد، ازجمله مهمترین چالش هایی بود که در نشست فعالان بخش خصوصی مازندران با نماینده عالی دولت در استان مطرح شد.

همچنین بخش خصوصی مازندران، استفاده از ظرفیت بنادر استان به ویژه امیرآباد و تسریع در صدور مجوزهای گمرکی و همکاری در خصوص ترخیص به موقع کالا را خواستار شدند.

تولید کنندگان و صادرکنندگان مازندران بر شناسنامه دار شدن صادرکننده تاکید و اعلام کردند که باید از فعالیت های خارج از چارچوب ضوابط که کیفیت و برند ایرانی را در بازارهای هدف صادراتی را زیر سوال می برد، جلوگیری شود.

همچنین صادرات محور شدن محصولات از یک سو و قوانین خلق‌الساعه در این حوزه از سوی دیگر که به ممنوعیت صادرات در برخی اقلام می انجامد، از سوی فعالان بخش خصوصی مازندران به عنوان یکی از چالش های مهم در توسعه تجاری بود که در نشست با نماینده عالی دولت در استان مطرح شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *