استاندار مازندران در جلسه شورای گفتگو: در جریان رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن همه مسئول هستند

استاندار مازندران در جلسه شورای گفتگو:

در جریان رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن همه مسئول هستند

استناندار مازندران، پس از تصویب کلیات طرح راهکارهای افزایش تولید، شناسایی موانع و پشتیبانی های لازم تاکید کرد: در جریان رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن، همه دارای رسالت هستیم و در یک سنگر قرار داریم/ برای تحقق شعار سال باید صنایع و واحدهای تولیدی نیز بطور مشخص و مجزا، مصادیق موانع و زمینه های اعتلای آن حوزه را برای پشتیبانی، شناسایی و اعلام کنند. ‎

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، نخستین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها به ریاست احمد حسین زادگان استاندار و دبیری عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و با حضور اعضای شورا در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

کلیات راهکارهای افزایش تولید در حوزه های چندگانه تولید، صنعت و … استان، موانع و پشتیبانی های لازم اداری و بانکی و مصادیق آن ها در این حوزه ها که با کار کارشناسی از سوی کمیته های ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، شناسایی و تدوین شده بود، مورد تصویب قرار گرفت.

احمد حسین زادگان با اشاره به این که مقام معظم رهبری؛ حکیمانه، ابعاد شعار سال را در بیانات نوروزی بیان فرمودند، افزود: بر آنیم تا برنامه مشخصی که سال گذشته با تعیین و هدف گذاری اولویت ها منجر به دستاوردهایی نظیر راه اندازی واحدهای راکد تولیدی، حوزه کشاورزی خصوصا زراعت چوب و کشت و صنعت، افزایش صادرات و صنعت و دیگر بخش ها آنهم در شرایط سخت کرونایی با همراهی دستگاه های دولتی و فعالیت بیش از پیش بخش خصوصی در راستای افزایش تولید و صادرات و بهره گیری از ظرفیت بازارهای هدف بویژه همسایگان شمالی و فرصت ایجاد شده اتحادیه اورآسیا دنبال کنیم.

استاندار با بیان این که بخش هایی که سال گذشته خوب کار شده است باید حفظ و تقویت شود، تصریح کرد: در بخش هایی هم که نیاز به بازنگری دارد، مصادیق آن برای پیگیری تعیین شده است.

وی با اشاره به این که در جریان رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن همه دارای رسالت هستیم و در یک سنگر قرار داریم، گفت: در این راستا؛ برخی مشکلات و موانع مرتبط با امور کلان و ملی است که باید منعکس و پیگیری شود، اما برای تحقق شعار سال و افزایش تولید باید صنایع و واحدهای تولیدی نیز بطور مشخص و مجزا، مصادیق موانع و زمینه های اعتلای آن حوزه را شناسایی و اعلام کنند.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به این که در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی غالبا خوب عمل شده است، افزود: در حوزه تسهیل امور تولید نیز بسیار ورود کردیم و با مصوبات این ستاد از تولید و صنعت؛ مانع زدایی کردیم، اما انتظار ما بدلیل ظرفیت های خالی و مزیت های استان بیشتر است.

حسین زادگان با بیان این که بطور مثال؛ آسیبی که بدلیل بحران کرونا به بخش گردشگری وارد شد بسیار زیاد و اثرگذار بود، گفت: باید مشکلات این بخش و دیگر بخش های آسیب دیده برای پشتیبانی و مانع زدایی مشخص شود.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، با بیان این که در جریان خروج واحدهای تملیک شده از تملک بانک ها بصورت مصداقی توفیق داشتیم، افزود: مسایل و مشکلات و زمینه های نقش آفرینی بخش های اثرگذار که می توانند در مسیر شکوفایی اقتصاد استان نقش ایفا نمایند مصداقی تعیین شود.

عدم پذیرش اسناد روستایی جهت ضمانت بانکی، غیرقانونی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: بسیاری از زمین های روستایی سند دارند اما بانکها سلیقه ای عمل می کنند و آنها را تنها به دلیل آنکه در روستا هستند، به عنوان ضمانت تسهیلات نمی پذیرند یا ارزش ملک را پایین تر از قیمت واقعی لحاظ می کنند در حالیکه قانون چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد.

نخستین موضوع بررسی‌شده در این نشست، عدم تمکین بانکها به مصوبه قانونی در خصوص پذیرش اسناد مالکیت املاک روستایی به عنوان وثایق بانکی و نبود وحدت رویه در این زمینه بود با این توضیح که برخی از بانکها از پذیرش اسناد مالکیت روستایی برای ضمانت بانکی سر باز می زنند، برخی بانکها نیمی از ارزش املاک را به عنوان وثیقه قبول دارند و این در حالیست که برخی بانکها ۸۵ درصد از ارزش ملک روستایی را در وثیقه لحاظ می کنند.

آمادگی اتاق بازرگانی مازندران برای تحقق شعار سال

در این نشست رییس اتاق بازرگانی مازندران ضمن تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان، با اشاره به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۰ (تولید، پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها) از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: ایشان بیش از ۱۰ سال در حوزه اقتصادی شعارهایی را برای سال تعیین می کنند و امسال با رویکرد جدی تر و به نوعی که وارد جزییات شدند در واقع عنوان کردند که اصل  مشکل “تولید” است و اگر تولید نباشد هم وضعیت اشتغال و هم موانعی که فکر می کنیم در حوزه اقتصادی داریم، حل نمی شود. این شعار نشان می دهد که جدیت آقا نسبت به جهش تولید یا حوزه اقتصادی بیشتر شده و فرمودند شما پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را در کنار تولید ببینید.

عبداله مهاجر دارابی گفت: دبیرخانه شورا (اتاق) آمادگی دارد در راستای تحقق شعار سال قدم بردارد ضمن اینکه تجربیات سالهای قبل نشان داد که هر مقدار همدلی و وحدت رویه داشتیم به همان اندازه موفق شدیم و در تولید به جایگاه خوبی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه امسال براساس شعار سال، از روز نخست هم به دستگاهها و هم بخش خصوصی و تشکل ها نامه زدیم تا اطلاعات آنها را در همین زمینه(مانع زدایی) جمع آوری کنیم و نگاه و نظر آنها را بخواهیم، افزود: مجموعه نکات، پیشنهادات و مطالبات همه بخش های اقتصادی را به صورت کتاب جمع آوری کردیم؛ این کتاب یک مقدمات دارد، پیشنهادات مانع زدایی را عنوان کردیم و به طور دقیق مسائل را دیدیم.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران از همکاری استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی و تیم اقتصادی ایشان به دلیل حمایت ها و جدیت هایی که برای برگزاری منظم جلسات شورای گفتگو در سال ۹۹ داشتند قدردانی کرد و گفت: توفیقات، ظرفیت و جایگاههای بسیار خوبی را داشتیم اما مشکلات بسیار زیاد است و باید امسال تلاش بیشتری داشته باشیم.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به موضوع نخست این نشست، آن را یکی از مشکلات بسیار جدی روستاهای مازندران عنوان و خاطرنشان کرد: برنامه ای بود که از سوی فرماندار میاندورود مطرح شد و مشکلات زیادی داشتند اما وقتی بررسی کردیم دیدیم همه روستاها همین مشکل را دارند.

وی تصریح کرد: بانکها می گویند مکلف به دستورات مدیران عامل بانکهای خودشان هستند. ما معتقدیم باید یک رویه درستی باشد و از این لحاظ که قانون است بانکها باید تمکین کنند، بسیاری از زمینهای روستایی سند دارند اما بانکها آنها را تنها به دلیل آنکه در روستا هستند؛ به عنوان ضمانت تسهیلات نمی پذیرند.

۶۴ درصد مصوبات شورای گفتگو در سال ۹۹ محقق شد

رییس اتاق بازرگانی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد سال ۹۹ بخش خصوصی بیان کرد: سالی که گذشت؛ ۱۳ نشست شورای گفتگو برگزار شد که ۵ جلسه ملی بوده است و ۵۰ مصوبه داشتیم و از این تعداد، ۳۲ مصوبه اجرایی شده و ۱۸ مورد را در دست اقدام داریم.

این مسوول ادامه داد: با جدیت استاندار و معاون اقتصادی ایشان، ۴۵ مصوبه ملی و فراگیر داشتیم و امیدواریم در پایان فروردین یا در اردیبهشت نتیجه زحمات خود را ببینیم و جایگاه خوبی را با اعلام شورای ملی گفتگو به دست بیاوریم.

فرمانداران باید مشکلات شهرستان را مورد به مورد رسیدگی کنند

نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به شعار امسال مقام معظم رهبری اظهار کرد: ۱۰  سالیست که هر ساله نگاه مقام معظم رهبری به تولید است و بیشتر بر توانایی داخلی تأکید دارند. امسال با نگاه ویژه ای به تولید پرداخته اند و باتوجه به اینکه رضایت کاملی از اقدامات در این بخش نداشتند، لذا پشتیبانی ها و مانع زدایی را در کنار آن لازم دانستند.

منصورعلی زارعی با بیان اینکه ما باید اوضاع فعلی حوزه تولید را تغییر بدهیم و اطلاعات ما باید در حوزه های مختلف بیشتر باشد، گفت: به عنوان نمونه؛ ما ظرفیت ۱۱ درصدی از مرغداری های کشور را داریم اما باید اطلاعات دقیق داشته باشیم که چقدر مرغداریهای ما تولید کردند و یا تولیدات ما برابر ظرفیت بوده است یا خیر؟

رییس مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: در دو سه ماه اخیر اخباری وجود دارد که تعداد زیادی از مرغداریهای مازندران جوجه ریزی نکردند؛ یکی از موانع در این زمینه وجود بروکراسی های اداری جهت تمدید مجوز است، و یا اینکه برخی ها توانایی مالی انجام جوجه ریزی را ندارند.

نماینده مردم ساری و میاندورود بیان کرد: ما نباید در استان یک واحد مرغداری داشته باشیم که با مشکل مواجه باشد؛ باید به دنبال علت برویم و مانع زدایی کنیم. فرمانداران ما هفته ای یک جلسه را درباره تولید، مانع زدایی و پشتیبانی داشته باشند.

وی بیان کرد: در مازندران برندهایی در طیور، مرکبات و برنج داریم و نباید آنها را از دست بدهیم، فرمانداری ها باید مورد به مورد مشکلات را پیگیری کنند و این رویه در تمامی استان برای رفع مشکلات، جاری باشد.

نپذیرفتن اسناد روستایی ظلم مضاعفی به روستاهاست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران هم به موضوع نخست شورای گفتگو در سال ۱۴۰۰ مبنی بر پذیرش املاک روستایی و محل اجرای تضامین بانکی پرداخت و گفت: ارزش زمین در روستاها کمتر از شهر نیست. روستاها نقش مهمی در تولید دارند و عمده تولید در روستاهاست. اینکه اسناد روستایی بخواهد مورد استفاده بانکها نباشد ظلم مضاعفی به روستاهاست. برخی از موارد فراتر از روستا بوده و در شهرک و نواحی صنعتی نیز مواردی عنوان شده است.

حسن خیریانپور  با اشاره به شعار امسال ادامه داد: اگر بخواهیم تولید را تقویت کنیم الزاماً باید همه دستگاهها و بخش خصوصی و تشکلها پشتیبانی های لازم را داشته باشند و موانع را نیز شناسایی و مرتفع کنند.

وی بیان کرد: با استفاده بهتر و جدی تر از دو کارگروه یا شورای قانونی یعنی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی می‌توانیم به تحقق شعار سال کمک کنیم.

حذف تبصره ۴ حوزه کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از موانع تولید در روستاها اشاره و بیان کرد: حذف تبصره ۴ قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها براساس رأی وحدت رویه که هیأت عمومی دیوان اعلام کرد مشکل زیادی را در حوزه تولیدات کشاورزی روستایی به وجود آورده است با این توضیح که قبلاً فعالیتهای کشاورزی مثل کشت گلخانه ای یا پرورش ماهی نیاز به تبصره یک ماده یک نداشت اما براساس رأی عمومی وحدت رویه حتما باید به تبصره یک برود.

خیریانپور ادامه داد: این دستورالعمل بدین معناست که اگر پارسال بیش از ۵۴ هکتار توسعه کشت گلخانه ای داشتیم شاید امسال نتوانیم ۵ هکتار هم داشته باشیم. لذا باید به قید فوریت در دستور کار شورای گفتگو باشد و کمیته تخصصی را تشکیل بدهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ویژه دبیرخانه و دبیر شورا که سال گذشته جلسات شورا با پیگیری آنها به صورت منظم برگزار شد، قدردانی کرد.

بانکها در مکان و ارزش اسناد روستایی اختلاف نظر دارند

فرماندار میاندورود نیز که در نشست شورای گفتگو حضور داشت، اعلام کرد: مشکل ما در شهرستان این بود که بانکها وحدت رویه در ارزیابی اسناد روستایی نداشتند؛ زمینی سند دارد و ارزش آن بیش از تسهیلات است اما به این دلیل که در روستا قرار دارد، مورد پذیرش واقع نمی شود و یا بانک می گوید سندهایی که به نام اقوام درجه اول باشد را قبول می کنم.

حسین منفردی بیان کرد: مکان املاک نیز مورد اختلاف بانکها بود؛ یک بانکی اسناد محل اجرای طرح را نمی پذیرفت اما بانک دیگری همان را نمی پذیرفت./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *