استاندار مازندران، در دیدار اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان؛ اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود

استاندار مازندران، در دیدار اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان؛

اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود

مقام عالی دولت در مازندران، در این دیدار بر تعیین اولویت ها و توسعه بازرگانی داخلی و خارجی تاکید کرد و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود. ‎

استاندار مازندران، گفت: اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری، احمد حسین زادگان در دیدار اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان با اشاره به تحریم های ظالمانه، ضرورت درک شرایط حساس کشور و لزوم همدلی و مشارکت همه آحاد جامعه در مقابله با دشمنان انقلاب، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود.

استاندار مازندران بر تعیین اولویت ها و توسعه بازرگانی داخلی و خارجی تاکید کرد و یادآور شد: مازندران قطب کشاورزی و گردشگری است و باید با کار و تلاش شبانه روزی نسبت به تقویت تولید و افزایش ارزش افزوده اهتمام نمود.

حسین زادگان بخش خصوصی و دولتی را مساوی مردم و حاکمیت تلقی کرد و خاطر نشان ساخت: مازندران به پیشرفت مورد انتظار و شایسته خود نرسیده است و اگر قرار است اتفاقی در راستای آبادانی و شکوفایی استان بیافتد به دست خودمان باید رقم بخورد.

وی وجود سه بندر، راه آهن و سه فرودگاه و مزیت همسایگی با کشورهای cis به عنوان بازارهای هدف صادراتی را فرصتی برای شکوفایی اقتصادی مازندران دانست و گفت: مازندران کریدور شمال – جنوب، دارای زمین های مستعد، نیروهای انسانی خلاق، مبتکر و مردمی متحد است و با همگرایی و وفاق می تواند به شایستگی های خود دست پیدا کند.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که موانع صادرات شناسایی و برطرف شود، از بخش خصوصی خواست تا انتظارات خود را از استاندار مازندران مشخص نماید.

وی با اشاره به این که همه موانع صادرات را رفع خواهیم کرد، بر آسیب شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف فعالیت های اقتصادی، ارتقاء فعالیت های اعضاء اتاق بازرگانی استان، برگزاری آموزش های لازم و بهره گیری از ظرفیت تشکل ها مردم نهاد تاکید کرد و اظهار داشت: زمینه صادرات مرکبات مازندران باید فراهم شود.

استاندار با بیان این که از خواهر خواندگی و تفاهمات منعقده در حوزه اقتصادی و بازرگانی و … بهره درست و لازم را نبردیم، گفت: با تشکیل جلسات صرفا چیزی درست نمی شود، باید به صورت پروژه ای و عملیاتی وارد شویم و از تجار موفق دعوت نماییم و آنان را برای حضور فعالانه و موثر در بازار صادراتی تشویق کنیم.

 

رشد ۱۰ درصدی صادرات در مازندران/ ثبات قیمت گوشت و مرغ برای شب عید 

 

در آغاز این جلسه عبداله مهاجردارابی، رییس اتاق بازرگانی استان، با اعلام آمادگی اتاق های بازرگانی و تعاون برای تحرک بخشی به حوزه صادرات اعلام کرد و گفت: استاندار مازندران موضوعات را منطقی و جدی پیگیری می کند و بخش خصوصی آماده هرگونه همکاری برای تحقق اهداف توسعه ای برنامه های استانداری است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به رشد ۱۰ درصدی صادرات در استان گفت: در ۸ماهه سال جاری حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که این رقم در سال گذشته ۲۶۰میلیون دلار بوده است.

مهاجر دارابی اظهار کرد: نگاه استاندار جدید به بخش خصوصی جدی،منطقی و دارای برنامه است.

وی با اشاره به اینکه پویایی جامعه به فعال بودن تولید وابسته است، تصریح کرد: از آنجایی که استاندار، بومی مازندران است،با مشکلات و  مصائب حوزه تولید بیش از پیش آشنایی دارد و قول های مساعدی را در جهت حل چالش های این حوزه  داده است.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران همچنین در گفت و گویی چالش های اقتصادی را مهم ترین مانع پیش پای تولید عنوان کرد و گفت: قیمت های لحظه ای تولیدکنندگان را دچار سردرگمی و تشویش کرده  و میل تولید را از آن ها گرفته است.

مهاجر دارابی با بیان اینکه اگر موانع تولید برداشته شود،اشتغالزایی نیز ایجاد خواهد شد،تصریح کرد:هرچند مشکلات فراوان است اما با برنامه مدون قابل حل خواهد بود.

وی در خصوص صادرات مرکبات نیز یادآورشد:امسال ۲ و نیم میلیون تن مرکبات از مازندران صادر شد اما با توجه به ظرفیت بالای استان این رقم می توانست بیش از این مقدار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بسترهای لازم برای صادرات در استان وجود ندارد، یادآورشد: تفکر صادرات محور باید در تولید گنندگان ما ایجاد شود.

وی با اشاره به مهم ترین چالش های بخش صادرات خاطرنشان کرد: بخش نامه های خلق الساعه وزارت صنعت و معدن در دوره وزیر سابق پای صادرات را لنگ می گیرد اما اکنون با روی کار آمدن آقای رحمانی که دید بهتری به بخش خصوصی دارند امید است وضعیت این حوزه مطلوب تر شود.

مهاجر با اشاره به رشد ۱۰ درصدی صادرات مازندران افزود: در ۸ماهه سال جاری حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که این رقم در سال گذشته ۲۶۰میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص واردات برنج و چالش های پیش روی برنجکاران نیز خاطرنشان کرد:مازندران در حوزه برنج  با تولید ۲.۵میلیون تن یعنی ۴۵ درصد تولیدات برنج کل کشور ظرفیت نخست این محصول را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: واردات برنج معمولا از مردادماه که پایان فصل برنج در کشور است شروع می شود و ضربه زیادی به برنجکاران وارد نمی کند.

وی با بیان اینکه اگر تولیدات برنج در کشور جوابگوی تقاضای داخلی بود قطعا این واردات باید ممنوع می شد،خاطرنشان کرد: متاسفانه عرضه و تقاضا در محصول برنج تطابق ندارد زیرا برنج یکی از پرمصرف ترین اقلام خوراکی ایرانیان است و برای جبران کمبود این محصول نیاز اساسی به واردات داریم.

مهاجر افزود: با واردات برنج باید فقط کفه عرضه و تقاضا را متعادل شود،بیش از آن می تواند برای شالیکاران معضل ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی در خصوص افزایش سرسام آور گوشت مرغ و دام نیز اظهارکرد: عدم تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش هزینه در تولید مرغ قیمت تمام شده را برای مصرف کننده افزایش داده است.

مهاجر افزود: در مورد گوشت قرمز نیز مصرف بیش از تولید است،بعلاوه دامداران رغبتی برای افزایش تولید ندارند و همین امر موجب افزایش نجومی این محصولات شده است.

وی افزود: با تمهیدات دولت امید است در شب عید نرخ گوشت و مرغ ثابت بماند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *