استاندار لری ارمنستان: ارمنستان می‌تواند پلی برای انتقال کالاهای صادراتی ایران به کشورهای ثالث باشد

استاندار لری ارمنستان:

ارمنستان می‌تواند پلی برای انتقال کالاهای صادراتی ایران به کشورهای ثالث باشد

استاندار لری جمهوری ارمنستان در جمع فعالان اقتصادی مازندران با بیان اینکه استان لوری بازار کوچکی دارد و نمی تواند همه محصولات صادراتی ایران را مصرف کند، گفت: ارمنستان و استان لوری می تواند پلی جهت انتقال محصولات صادراتی ایران و مازندران به کشورهای ثالث باشد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی مازندران نشست مشترک ” آندره قوکاسیان” استاندار لوری جمهوری ارمنستان با رئیس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی مازندران سالن کنفرانس اتاق برگزار شد، در ابتدا سرود دو کشور پخش شد و پس از آن کلیپی از توانمندی های کشورهای ارمنستان و ایران با محوریت مازندران و لوری به نمایش درآمد.

عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران ضمن خیرمقدم به استاندار لوری و هیأت همراه ایشان همچنین معاون اقتصادی استاندار مازندران و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، به ظرفیت های مازندران اشاره و اظهار داشت: بیش از ۳ هزار صنایع کوچک، بزرگ و متوسط در استان مستقرند که نیمی از آنها قابلیت صادرات دارند.

وی با بیان اینکه استان لوری یک استان کشاورزی است، گفت: در ۶ ماهه امسال، چیزی حدود ۳۰۰ هزار دلار به ارمنستان صادرات داشتیم و رقم واردات هم ۱۳۰ هزار دلار است.

رئیس اتاق مازندران افزود: با قرابتی که بین استان های ارمنستان و مازندران وجود دارد، این عدد قابل قبول ما و آنها نیست و اگر این عدد ارتقا پیدا کند مسلما کمک دو کشور را لازم داریم.

این مسئول بیان کرد: با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا که در این زمینه ارمنستان نیز سهم مهمی داشته است؛ فرصت خوبی را در اوراسیا داریم. این شرایط هم وظیفه ما را به‌عنوان بخش خصوصی زیاد می کند و هم ارمنستان می تواند در ادامه راه،کمک جدی‌تری داشته باشد.

رئیس اتاق مازندران یکی دیگر از ظرفیت های مهم این استان را گردشگری اعلام کرد و گفت: فاصله پروازی مازندران و ارمنستان۷۵ دقیقه است و لازم است که خط پروازی بین دو استان برقرار شود.

این مسئول با اشاره به پخش کلیپی از توانمندی های استان لوری ارمنستان اظهار داشت: استان لوری نشان داد که صنعت و کشاورزی خوبی دارد که می توان برای گسترش روابط تجاری و همکاری های دو جانبه روی آن حساب باز کرد.

ارمنستان می تواند پلی برای انتقال صادرات ایران به کشورهای ثالث باشد

“آندره قوکاسیان” استاندار لوری ارمنستان نیز با ابراز خرسندی از حضورش در ایران و مازندران که برای اولین بار اتفاق افتاده است، اعلام کرد: من هم میدانم و شما نیز معتقدید که تمام روابط باید براساس اصول متقابل برقرار و بنا شود. اکنون سطح همکاری اقتصادی دو کشور خیلی بالا نیست و این اجازه را باید داد که سطح روابط اقتصادی تا اندازه روابط سیاسی بالا بیاید.

وی افزود: اقتصاد ارمنستان طی یکی دو سال گذشته و پس از انقلابی که صورت گرفت؛ یک خوشبینی مناسبی در آن ایجاد شدکه در پیشرفت اقتصادی و سیاسی ارمنستان کمک کننده است.

استاندار لوری گفت: ارمنستان عرصه خیلی خوبی برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای اوراسیا و حلقه پیوندی بین طرفین می تواند باشد.

قوکاسیان با بیان اینکه ایران و ارمنستان میتوانند شعباتی را در داخل مرزهای یکدیگر داشته باشند، افزود: ارمنستان بازار کوچکی است و تمام محصولات خریداری شده ایران را نمی تواند مصرف کند اما می تواند پلی جهت انتقال محصولات صادراتی به کشورهای ثالث باشد.

وی تأکید کرد: دولت ارمنستان ضامن سرمایه‌گذاری های شفاف در ارمنستان است و از جهت سرمایه گذاری و صادرات و واردات هایی که براساس اصول و شفاف شکل می گیرد نیاز چندانی به سفارش افراد یا بروکراسی های خاص نداریم.

قوکاسیان درباره سیستم بانکی پیشنهاد داد که سیستم و روش تبادل کالا به جای جابجایی پول
می تواند به صورت تهاتر کالا باشد.

استاندار لوری همچنین پیشنهاد داد که نمایشگاه تخصصی در “وانادزور”مرکز این استان برگزار شود و اعلام آمادگی کرد که خود شخصاً از آن ها استقبال کند و بتواند دیدارها را منظم و اقداماتی را انجام بدهد.

وی اعلام کرد: زمینه همکاری در صادرات برنج، مرکبات، تجهیزات کشاورزی، وسایل الکتریکی، لوله، گل و گیاه، خوراک طیور، گردشگری، احداث هتل و هتلداری به ارمنستان وجود دارد.

قوکاسیان با اشاره به درخواست رئیس اتاق مازندران درباره ارتباط هوایی و خط مستقیم پروازی گفت: ما در استان فرودگان نداریم اما ۶۰ کیلومتر دورتر و نزدیک استان همسایه فرودگاه داریم که برای پذیرش هواپیما جهت پرواز ساری به لوری آماده است.

استاندار لوری با اشاره به بازدیدها و نشست هایی که برگزار می شود، اظهار داشت: “من شخصاً فردِ کاری هستم و کار عملیاتی را می‌پسندم برای همین هم امیدوارم در آینده نزدیک به ارمنستان بیایید و در آنجا همایشی – تجاری اقتصادی را راه‌اندازی و یک ارتباطی را برقرار کنیم.

فوکاسیان همچنین با اشاره به صحبتهای فعالان اقتصادی مازندران که هر کدام در بخشهای مختلف صاحب توانمندی و صادرات هستند، گفت: برای هر کار و همکاری و اقدامی اعتماد متقابل ایجاد میشود و این خیلی مهم است.من این دوستی و صمیمیت را در مازندران می بینم و خود را بیگانه احساس نمی کنم.

وی ادامه داد: مسلماً ما سایتی را برای معرفی فعالان اقتصادی معرفی خواهیم کرد و معاون من شخصا به این امور رسیدگی می کنند.

فوکاسیان گفت: ما نیز ظرفیتها و توانمندیهایی برای صادرات داریم و کشور مصرفکننده نیستیم، ۱۵ مورد از توانمندی هایی که به آنها نیاز داریم را از صحبتهای صادرکنندگان شما لیست کردم که در نیمی از آنها میتوانیم همکاری داشته باشیم.

وی اعلام کرد: استان لوری ۸.۸ درصد از کل صنعت ارمنستان و ۸.۷ درصد از کل سهم کشاورزی ارمنستان را دارد.

دعوت از هیات تجاری ارمنستان برای بازدید از ظرفیت های مازندران

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اشتراکات قدیم بین ارمنستان و ایران که اکنون هم وجود دارد، گفت: الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا و ظرفیتهایی که از استان مازندران به استاندار لوری و بالعکس معرفی شده؛ زمینه مناسبی برای ارتباطات دوسویه است.

وی افزود: صبح روز یکشنبه تفاهمنامه همکاری بین دو استان به امضا رسیده است که بستر و زمینه خوبی برای تعمیق مناسبات اقتصادی و تجاری در کنار روابط بسیار خوب سیاسی است و با دیپلماسی خوبی که مد نظر هست، شرایط برای فعالان اقتصادی مهیاست که در چارچوبقراردادنامه، انعقاد قراردادهای جدید داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران اظهار داشت: در این تفاهمنامه، حوزه های گردشگری ، ورزشی و همچنین صنایع چوب استان لوری مورد توجه قرار گرفته است.

خیریانپور ادامه داد: زمینه صادرات بخش های مرکبات، کیوی و گل و گیاه و برنج و شیلاتی همینطور مواد غذایی، لوله و اتصالات و ماشین‌آلات کشاورزی از مازندران وجود دارد و متقابلا مازندران نیز به برخی اقلام نیازمند است که از طرف ارمنستان قابل تامین است.

وی از استاندار لوری دعوت کرد که در راس یک هیات تجاری اقتصادی و اتاق بازرگانی در یک فرصت مناسب تر به مازندران بیایند و در زمینه دایر کردن شرکت‌های مشترک اقتصادی بین دو استان گفتگو کنند و متقابلا آمادگی خودمان را اعلام می‌کنیم که هیات تجاری اقتصادی ما نیز بازدیدی را از استان لوری ارمنستان داشته باشند و این سفرها آغازی برای مناسبات همهجانبه بین مازندران و لوری باشد.

استاندار لوری در سفر دو روزه خود به مازندران از توانمندیهای بخش های مختلف این استان که قابلیت صادرات و همکاریهای دو جانبه را دارد بازدید کرد و مقرر شد از هر دو استان هیات های تجاری معرفی و برای بازدید از ظرفیت هایی که براساس توافقنامه صورت می گیرد، گامی را در جهت همکاریهای اقتصادی بردارند./

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *