رییس کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با واحد خبر اتاق: مازاد تولید بستر ویرانی کشاورز است نه بستر صادرات!

رییس کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با واحد خبر اتاق:

مازاد تولید بستر ویرانی کشاورز است نه بستر صادرات!

 

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منایع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه می بایست مازندران را منطقه ی کشاورزی کشور بدانیم و به سمت کشاورزی مدرن برویم، اظهار کرد: اگر مازندران را با سطح کشاورزی کشور بسنجیم بسیار جلو هستیم اما در عرصه بین الملل نمی توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

شمسعلی هادی زاده معلم در گفت و گو با واحد خبر اتاق بازرگانی مازندران، تولید کشاورزی را بدون برنامه دانست و خاطر نشان کرد: برای توزیع  و تعیین مقدار تولید برنامه ای وجود ندارد حتی در حوزه تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزی نیز به صورت علمی ، حرفه ای، کیفی ورود پیدا نکرده ایم .

وی با بیان اینکه در بسیاری از بخش های تولیدی کشاورزی استان حرفی برای گفتن وجود دارد، تصریح کرد: باید بررسی کرد که تولید کمی چه مزیتی برای اقتصاد استان دارد در حالیکه دنیا به سمت ستانده پیش میرود نه آورده و ما در مواجه با این ستانده چه چیز هایی را از دست داده ایم؟

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران معیار پیشرفت در تولید کشاورزی را توسعه تکنولوژی و توجه به ایجاد ارزش افزوده دانست و خاطر نشان کرد: اگر این دو معیار رنگ عملی به خود گیرد یقینا می توان در حل مشکل اشتغال زایی و تامین امنیت غذایی گام های جدی برداشت.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت تبدیل به شعار شده است، اظهار کرد: چقدر دانشگاه های ما توانسته اند دانشجوی مهندسی کشاورزی تربیت کنند که بتوانند وارد زمین کشاورزی شده و به تولید محصول دست بزنند؟ ارتباط علم و کشاورزی در حد سمینارها و روزنامه ها است .

هادی زاده معلم با بیان اینکه مازاد تولید بستر صادرات نیست بلکه بستر ویرانی کشاورز است، بیان کرد: محصول مازادی که  فاسد و دور ریختنی و موجب ضرر کشاورز می شود بستر ویرانی کشاورزی است نه بستر صادرات.

وی افزود: کشاورز ما نمی تواند محصولاتی را در حدی تولید کند که کشورهای هدف پذیرای آن باشند.

این تولیدکننده خاطر نشان کرد: در حوزه لبنیات نیز دچار عدم تولید کیفی هستیم به طوریکه تعداد کارخانه هایی که بتوانند محصول صادراتی تولید کنند در حد انگشتان یک دست است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه تا زمانیکه نتوانیم تکنولوژی را  بسته به خواسته بازار وارد  چرخه تولید کنیم نمی توانیم جایی در بازار صادراتی داشته باشیم، تصریح کرد: بازار کشورهای هدف، کیفیت مرغ، برنج و مرکبات تولیدی مازندران را نمی پسندند و این نشان از عدم تولید کیفی محصولات کشاورزی استان  دارد.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه نتوانیم محصولی با کیفیت سطح بازارهای جهانی تولیدکنیم یقینا رفت و آمدهای هیئت های تجاری برای استان سودی نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه وقتی برنامه ای نداریم و خواسته کشور هدف را نمی دانیم، نمی توانیم به بازار دست پیدا کنیم، تاکید کرد: در نتیجه، رفت و آمد هیئت های خارجی صرفا تشریفاتی است و نتیجه ای نخواهد داشت.

هادی زاده معلم اقدام های اتاق بازرگانی را در ایجاد فضای مذاکره ستود و گفت: اتاق بازرگانی راه مذاکره را باز کرده است اما اگر این  مذاکره ها همراه با تولید صادرات محور نباشد راه به جایی نخواهد برد.

وی تصریح کرد: وزارت خانه جهاد کشاورزی باید برنامه ای اصولی و راهبردی داشته باشد، تولید دیگر کشورها را بررسی کند و در راستای کاهش تولید جزیره ای گام های جدی بردارد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *