سفیر جمهوری ارمنستان: اعلام آمادگی ارمنستان برای کمک به پررنگ تر شدن نقش ایران در اتحادیه اوراسیا

سفیر جمهوری ارمنستان:

اعلام آمادگی ارمنستان برای کمک به پررنگ تر شدن نقش ایران در اتحادیه اوراسیا

 

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های اقتصادی و تجاری بالایی برای ورود پررنگ تر به اتحادیه اوراسیا را دارد و ما برای حمایت از نقش بیشتر اقتصادی تهران در این مجمع اقتصادی آمادگی داریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، آرتاشس تومانیان ‘ روز یکشنبه در نشستی با مدیران و تشکل های اقتصادی مازندران در ساری ، راهکار پیشنهادی کشورش برای ورود پررنگ تر ایران در اتحادیه اوراسیا را انجام سرمایه گذاری مشترک بین تهران و ایراوان اعلام کرد.

وی افزود : سرمایه گذاری مشترک بین تهران و ایراوان و صادرات کالاهای تولیدی به اتحادیه اوراسیا با نام ارمنستان باعث برخورداری تجار و سرمایه گذاران از معافیت گمرکی این اتحادیه می شود.

سفیر ارمنستان در ایران اظهار داشت : بر اساس مصوبه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، تعرفه گمرکی کشورهای عضو با یکدیگر به صفر رسید و این مصوبه سود بیشتری عاید سرمایه گذاران می کند.

تومانیان افزود : سرمایه گذاران ایرانی می توانند از طریق ایروان به بازار ۱۸۰ میلیون نفری اوراسیا وارد شوند و این موقعیت خوبی برای تجار و سرمایه گذاران ۲ کشور است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برگیرنده کشورهای همسود شامل روسیه ، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان وارمنستان است که فعالیت رسمی خود را از سال ۲۰۱۵ شروع کرد. تولید ناخالص ملی این کشورها که جمعیتشان ۱۸۰ میلیون نفر برآورد شده ، حدود چهار تریلیون دلار برآورد شده است.

تجارت کشورهای عضواتحادیه با خارج از اتحادیه بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷.۳ درصد صادرات و ۳.۲ درصد واردات کل جهان است.

 

دعوت از تجار مازنی برای سفر به ایروان

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان مازندران گفت : ما برای شناخت بازار ۲ جانبه و بین استانی نیاز به پذیرش هیات های تجاری ۲ جانبه داریم تا تجار و سرمایه گذاران ما با شناخت بهتر بتوانند خود را برای سرمایه گذاری آماده کنند.

تومانیان افزود : درخواست ما این است که ابتدا تجار مازندرانی به ایروان هیات تجاری اعزام کنند و ما از پذیرش هیات تجاری و ایجاد سرای تجاری ، بازرگانان و تجار مازندران در ایران استقبال می کنیم.

سفیر ارمنستان دیروز بنا به دعوت رسمی استاندار مازندران به این خطه شمال کشور سفر کرد و در این مدت علاوه بر دیدار با استاندار ، تجار و بازرگانان از تعدادی از طرح های اقتصادی و صنعتی نیز بازدید کرد.
آرتاشس تومانیان در آخرین روز از سفرش به استان مازندران قرار است عصر امروز از شبه جزیره میانکاله به عنوان یکی از ۶۰۰ ذخیرگاه زیست کره در شرق این استان دیدن کند.

ارمنستان یکی از کشورهای مشترک المنافع ( هم سود) در شمال ایران است که جمعیت این کشور سه میلیون نفر و میزان صادرات ایران به این کشور در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شد.

 

آمادگی میزبانی از فعالان اقتصادی ارمنستان را داریم

معاون هماهنگی اموراقتصادی ومنابع انسانی استاندارمازندران نیز از آمادگی این استان برای میزبانی از فعالان اقتصادی و تجار ارمنستان در راستای افزایش مراودات تجاری ۲ کشور خبر داد.

حسن خیریان پور اظهار کرد: مازندران با بهره مندی از پتانسیل های مختلف در حوزه های تجاری ، اقتصادی ازجمله وجود سه فرودگاه ، بنادر به خصوص بندرویژه امیرآباد، ساحل و مناطق گردشگری بستر مناسبی را به منظور حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

وی افزود: مازندران اکنون در حوزه محصولات کشاورزی وماشین آلات، سیمان وموادغذایی توان وآمادگی واردات به کشور ارمنستان را دارد.

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر شنبه قرار است از یک واحد تولیدی در بابلسر دیدن کند وروز یکشنبه با تجار، بازرگانان وفعالان اقتصادی مازندران درمحل اتاق بازرگانی استان نشست داشته باشد.

ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

بنابر امار ها میزان مبادلات اقتصادی بین ایران و ارمنستان در سال گذشته ۲۴۰ میلیون دلار بود که از این میزان ۳،۵میلیون دلار مربوط به مازندران بود.

مازندران در حاشیه دریای خزر واقع است و کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از مازندران هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی ساری- رامسر ونوشهر از جمله مزایای مازندران است.

موانع پیش روی توسعه روابط ایران و ارمنستان رفع شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران هم در این نشست با تأکید بر افزایش سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفت: موانع پیش روی توسعه فی ما بین برطرف شود.

عبداله مهاجر دارابی، وجود موانع تعرفه ای میان دو کشور و نوسانات زیاد نرخ تعرفه گمرکی کشور ارمنستان، وجود مشکلاتی در زمینه همکاری های ترانزیتی( به دلیل وجود تعرفه ها )، وجود مشکلات گمرکی، سختگیری دراجرای قوانین و مقررات سرمایه گذاری و تجاری در ارمنستان، مشکلات درانتقال وجه کالاهای صادراتی و وارداتی. قوانین مالیاتی ارمنستان که بسیار سختگیرانه است، از مهمترین مشکلات و مسائل پیش روی روابط ایران و ارمنستان دانست.

وی توسعه همکاری سرمایه گذاران دو کشور به ویژه در مناطق آزاد و اعطای مشوق ها و امتیازاتی از جمله فراهم نمودن زمینه مناسب و معافیت های مالیاتی و گمرکی، توسعه همکاری های حمل و نقل و ترانزیت با اروپا از طریق ارمنستان، گرجستان، توسعه همکاری های ترانزیتی با کاهش تعرفه ها، اعزام و پذیرش هیات های تجاری میان طرفین، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی در دو کشور، پیگیری ایجاد مراکز تجاری توسط اتاق مشترک بازرگانی طرفین، رایزنی و زمینه سازی جهت تهاتر کالا با کالا درشرایط وجود تحریم ها، همکاری دوجانبه در خصوص محیط زیست رودخانه ای مرزی و نوار مرزی بین دو کشور، فعال نمودن شورای مشترک بازرگانی بین دو کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه های مختلف، تجهیز تاسیسات گمرکی، ساخت پایانه جدید در ایروان، برگزاری کنفرانس و سمینارهای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری میان دو کشوردر تهران و ایروان، توسعه همکاری های بانکی و بیمه ای، ایجاد پایگاه خبری مشترک دو کشور به زبان فارسی و ارمنی جهت پوشش خبری تحولات جاری دو کشور و ایجاد بستر آشنایی بیشتر میان جوامع و محافل بازرگانی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و رسانه ای دو کشور را برای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان پیشنهاد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *