با احیای انجمن توسعه فرش دست بافت مازندران انجام شد: رفع دغدغه بافندگان فرش دست بافت استان

با احیای انجمن توسعه فرش دست بافت مازندران انجام شد:

رفع دغدغه بافندگان فرش دست بافت استان

نام فرش مازندران علی رغم تمام زیبایی هایی که دارد همواره در سایه نام برخی از شهرها چون کاشان و تبریز قرار داشته است؛ بر اساس اعلام بسیاری از مسئولان هر سال حاصل هنرنمایی فرشبافان مازنی برای صادرات به استان های دیگر فرستاده می شود تا با برند نام این مناطق به کشورهای مختلف دنیا ارسال شود.اینگونه است که نام و نشان هنرمندان فرشباف این دیار همواره ناشناس و پنهان باقی مانده است.

تخفیف در صدور کارت عضویت اتاق بازرگانی برای کارگاه های فرش دستباف

برای برون رفت از این بحران بود که پارلمان بخش خصوصی مازندران دست بکار شد؛ خروجی این جلسات حکایت از آن دارد که روزهای آفتابی برای فرش دستباف مازندرانی در راه است. در نخستین قدم اتاق بازرگانی مازندران تخفیف ۷۰ درصدی برای صدور کارت دارندگان کارگاه های فرش دستباف سراسر استان مازندران در نظر گرفت. در کنار این تعهد اتاق بازرگانی،«سمیه قاسمی طوسی» مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز قول داد که ۳۰ درصد باقی مانده این هزینه را دولت متقبل شود، تا هزینه های صدور کارت عضویت برای این گروه هنرمند رایگان محاسبه شود.

در جلسه توسعه و ایجاد انجمن فرش دستباف مازندران که به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شده بود، «عبدالله مهاجر» رئیس اتاق بازرگانی با نابسامان خواندن وضعیت فعالان در حرفه فرش دستباف استان خواستار سامان بخشی این مهم شد.

بنا بر اظهارات وی، بروز شرایط نامناسب در این عرصه باعث شد، تا پارلمان بخش خصوصی برای رفع مشکلات موجود دست بکار شده و این جلسه را ترتیب دهد تا با کمک بخش خصوصی و دولت این موانع رفع شود.

به گفته وی بالا بودن قیمت مواد اولیه و تامین بازار فروش برای محصولات تولیدی از اساسی ترین موانع موجود بر سر راه توسعه صنعت فرش دستباف در مازندران است که با ایجاد چنین تشکل هایی می توان برای حل این مشکل امیدوار بود.

 

مشکلات کارگاه تولیدی فرش دستباف

در ادامه جلسه مالک ۲۵ کارگاه تولیدی فرش دستباف مشکلات خود را مطرح کردند. از میان گفته های این گروه مشخص شد که هر یک از این زنان حدود ۲۰ تا ۲۵ بافنده زن در کارگاه خود بکارگیری کرده اند. برخی از این کارگاه ها علیرغم اوضاع نامناسب بازار فروش، به هر طریق ممکن به کار خود ادامه داده و محصولاتشان را در انبارها نگهداری می کنند تا شرایط برای فروش مهیا شود و برخی از آنان نیز به دلیل مشکلات تامین هزینه ها و سرمایه در گردش فعلا کارگاه خود را تعطیل و یا نیمه فعال کرده اند.

به گفته این افراد، اغلب زنانی که به عنوان فرشباف بکارگیری شده اند، در گذشته دچار آسیب های اجتماعی مثل طلاق و … قرار گرفته اند و برای تامین هزینه زندگی شان به این کار روی آورده و ابتدا توسط مالکان کارگاه ها آموزش های لازم را فرا گرفته اند و بعد در همان کارگاه به کار اشتغال پیدا کرده اند.

اغلب فرش های تولیدی در این کارگاه ها از نوع قالیچه های ابریشمی است که برخی از تولیدات با انتقال به نمایشگاه هایی که در این باره برگزار می شود در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته و به فروش می رسد.

توسعه انجمن فرش دستباف مازندران

اما با همه این احوالات در باره جزئیات این حرفه اطلاعات کامل و دقیقی در دست نیست و هیچ بانک اطلاعاتی در این باره وجود ندارد. شاید با راه اندازی این انجمن مسئولان در این باره اقدامات لازم را انجام دهند.

«یوسف قلی‌پور کنعانی» عامل توسعه انجمن فرش دستباف مازندران نیز در این جلسه، گفت: اکنون ۱۶۶ کارگاه تولید فرش دستباف در استان وجود دارد که تقریبا نیمی از آنها فعال است. بیشتر افرادی که در این کارگاه ها کار می کنند زنان هستند و بیش از ۹۰ درصد از این کارگاه ها را زنان اداره می کنند.

 

 

بیمه شدگان فرش

وی افزود: هم اکنون تقریبا ۴ هزار نفر در این حرفه مشغول بکار هستند؛ هر چند که آمار بیمه شدگان در این حرفه عددی بالغ بر ۲۰ هزار تن را نشان می دهد،  اما آمار واقعی فعالان همین رقم ۴ هزار نفر است.

به گفته وی قرار است با راه اندازی این انجمن برنامه های توسعه ای این حرفه مورد تاکید و در دستور کار قرار گیرد. تلاش ما برای تامین نیازمندی های این افراد از قبیل تامین مواد اولیه، پرداخت و رنگرزی و… است. می خواهیم شرایط را برای حضور این افراد در بازارهای منطقه ای و نمایشگاه هایی که برای این مورد برگزار می شود شرکت دهیم؛ البته تلاش بر این است که این کارها برای این زنان هزینه ای نداشته باشد.

به گفته وی ایجاد گردشگری فرش درمنطقه کلاردشت به عنوان پایگاه فرش مازندران وبازاریابی برای فروش فرش های تولیدی از دیگر برنامه های مد نظر این انجمن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *