کمیسیون صنعت و معدن اتاق بررسی کرد: تولید صادرات گرا «بهره ور محور» باشد/ هدررفت کشاورزی مازندران

کمیسیون صنعت و معدن اتاق بررسی کرد:

تولید صادرات گرا «بهره ور محور» باشد/ هدررفت کشاورزی مازندران

کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق بازرگانی مازندران، برای بهره گیری از ظرفیت های نخبگان تشکیل جلسه مشترک اتاق بازرگانی با بنیادنخبگان، اساتید هیأت علمی دانشگاه ها، پارک علم و فناوری و دستگاه های اجرایی استان را در دستور کار خود گذاشت.

خلا استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید وجود دارد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، رییس اتاق در این جلسه با عنوان اینکه خلا استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید احساس می‌شود خواستار تقویت تعامل با این بخش شد.

عبداله مهاجر دارابی بابیان اینکه بخش خصوصی امروز خلا استفاده از نخبگان را در تولید احساس می‌کند، گفت: باید از ظرفیت نخبگان در تولید و اقتصاد استفاده کنیم.

وی با اشاره به جایگاه بالای نخبگان در جامعه ادامه داد: اگر بخش خصوصی و نخبگان در کنار هم جمع شوند می‌تواند در ارتقای تولید و محصولات نقش‌آفرین باشند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با عنوان اینکه اگر امور اجرایی به بخش خصوصی واگذار می‌شد اکنون شاهد مشکلات کمتری بودیم گفت: سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئول برپایی نمایشگاه‌ها هستند و اتاق بازرگانی در این راستا نیز بیش از مسئولیت خود ورود و همکاری کرده است.

مهاجر دارابی  خواستار ترسیم هدف‌گذاری برای تولیدات و برپایی نمایشگاه‌های محصولات افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان درروند تولید و صادرات محصولات تعالی و توسعه بخش خواهد بود.

 

 

ضرورت بهره گیری دستگاه های اجرایی از ظرفیت نخبگان

رئیس بنیاد نخبگان در مازندران بر لزوم استفاده دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت نخبگان برای افزایش بهره‌وری و مدیریت علمی در جامعه تأکید کرد.

محسن جهانشاهی بابیان اینکه بنیاد نخبگان سال ۸۲ تشکیل‌شده و سازمانی جوان است گفت: از سال ۸۹ بنیاد نخبگان استانی شکل‌گرفته است.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های طراحی‌شده در کشور تاکنون اسمی از فناوری و بنیاد نخبگان نیامده و برای اولین بار در برنامه ششم توسعه در ماده ۶۴ برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور به بنیاد نخبگان توجه شده است.

وی گفت: دستگاه‌ها مکلف هستند برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا از نخبگان برای افزایش بهره‌وری استفاده کنند و بنیاد نخبگان نیز باید گزارش استفاده دستگاه اجرایی از نخبگان را ارائه دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی برخی مواقع نمی‌دانند چه برنامه‌ای باید ارائه دهند و در این صورت می‌توانند از تعامل بنیاد نخبگان برای ارائه برنامه استفاده کنند.

 

تولید صادرات گرا «بهره ور محور» باشد/ هدررفت کشاورزی مازندران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران بابیان اینکه تولید صادرات گرا باید بهره‌ور محور باشد گفت: ما با گسست دانش، مدیریت و بهره‌وری مواجه هستیم.

شمسعلی هادی زاده معلم با نخبگان بابیان اینکه دانشمندان باید کیمیاگری کنند، اظهار داشت: کیمیاگری یعنی اینکه ۲۰۰ گرم آلومینیوم ۵ میلیون تومان بفروش رود ولی فهم و درک این موضوع در مدیران وجود ندارد.

وی با اظهار اینکه اراضی مازندران، آب و کشاورزی آن به هدررفته است گفت: وزارت جهاد کشاورزی فهمی از ماشین‌آلات کمک‌کننده برای تولید درست در بخش کشاورزی ندارد.

هادی زاده معلم یادآور شد: تولید صادرات گرا، تولید بهره‌ور محور خواهد بود و متأسفانه به بهره‌وری فکر نمی‌کنیم و وقتی به گندم یارانه می‌دهیم، یعنی بهره‌وری و نخبه پروری تعطیل.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به سیاست جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: کشت پرتقال در اراضی شیب‌دار توجیه منطقی و علمی ندارد و باید کشاورزی را بهره‌ور محور تعریف کنیم.

وی با تأکید براینکه کشاورزی استان نیازمند مدیریت واحد است گفت: تولید دانش‌بنیان یعنی اینکه باید به بهره‌وری توجه کنیم و کشاورزی استان نیازمند مدیریت بهره‌ور محور است.

تعامل بنیاد نخبگان وبخش اقتصادی بیشتر شود

علی احسانی مشاور هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه گفت: باید دستگاه‌های اجرایی برای تولید و اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کنند زیرا فناوری از مسائل اساسی پیش روی اقتصاد است.

وی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در فرایند تولید دانش‌محور و بهره‌ور مهم برشمرد و گفت: برداشت این است که بنیاد نخبگان تعامل مطلوبی با اتاق بازرگانی و بخش اقتصادی ندارد و باید زمینه ارتباط و تعامل بیشتر فراهم شود.

محمد چلنگری مشاور هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی بابیان اینکه نیاز به تکنولوژی روزبه‌روز بیشتر می‌شود به اهمیت بهداشت و سلامت غذایی اشاره کرد و گفت: برای به دست آوردن و تولید محصولات سالم و قابل‌رقابت در بازار مجبور به استفاده از تکنولوژی در بخش کشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی در دنیا ازجمله مسائل برای رقابت در بازار است و تکنولوژی سبب می‌شود تا قیمت‌ها تاحدی کاهش یابد.

 

ضرورت استفاده از فناوری برای ارتقای تولیدات

چلنگری با عنوان اینکه به نخبگان برای مدیریت واردات محصولات نیاز داریم گفت: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین داخلی و وارداتی می‌تواند به ارتقای تولیدات کمک کند و فناوری داخلی در توسعه اشتغال‌زایی نقش‌آفرین هستند.

وی توسعه را نیاز جامعه دانست و گفت: بخش دولتی و خصوصی باید این مسئله را پیگیری کنند و حمایت‌های لازم از افراد توانمند و متخصص به عمل آید.

مشاور هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی مازندران خواستار ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان شد و گفت: تجهیزات تولیدکنندگان فرسوده و ابتدایی است و باید حال تولیدات قابل قبولی دارند اما مدرن شدن تجهیزات کارگاهی باید در اولویت قرار گیرد.

درپایان این نشست تفاهم نامه همکاری میان عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با محسن جهانشاهی رییس بنیاد نخبگان مازندران به امضاء رسید./

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *