رئیس اتاق بازرگانی مازندران: روابط تجاری مازندران و ازبستان توسعه یابد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

روابط تجاری مازندران و ازبستان توسعه یابد

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران حجم صادرات از مازندران به ازبکستان را حدود دو میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این حجم قابل توجه نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در نشست سفیر جمهوری ازبکستان در تهران با مدیران دستگاه های اجرایی ، مدیران بنگاه ها و فعالان اقتصادی استان با بیان اینکه توسعه تجارت با ازبکستان فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی مازندران خواهد بود ، گفت: اتاق بازرگانی درحال تلاش است تا ارتباط تجاری بین دو منطقه ایجاد شود.

وی افزود: می توانیم در حوزه آبزیان، صنایع غذایی، طیور، فنی و مهندسی و ساختمان در قالب کارگروه با ازبکستان تعامل داشته باشیم و امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی با تاکید بر ارتقای تبادلات تجاری بین مازندران و ازبکستان یادآور شد: مازندران و ازبکستان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی دارای اشتراکاتی هستند که می تواند در تقویت مناسبت کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به نیازمندیهای ازبکستان در حوزه آبزیان، ماهیان سردآبی، گرم آبی و خاویاری اظهار داشت: امروز میزان صادرات مازندران به ازبکستان حدود دو میلیون دلار بوده که قابل توجه نیست ولی می توانیم زمینه ساز ارتقای صادرات باشیم.

وی خواهان حمایت و یاری مسئولان دو منطقه برای رفع موانع صادراتی بین ازبکستان و مازندران شد و گفت: با شرایطی موجود بین ایران و ازبکستان توسعه صادرات و تبادلات بین دو منطقه باید ارتقا یابد.

مهاجر مشکلات بانکی و پولی را از جمله چالش های فراروی تبادلات با ازبکستان بیان کرد و گفت: برای رفع این مشکل می توان برای رفع مسائل مائلی، تهاتر کرد.

 

 

توسعه گردشگری برنامه مهم ازبکستان است

 

سفیر جمهوری ازبکستان در تهران، توسعه گردشگری را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت این کشور اعلام کرد.

بهادر عبداله‌اف ، با بیان اینکه استان مازندران با سه میلیون نفر جمعیت، سالانه ۲۰ میلیون گردشگر دارد و این رقم بسیار شگفت‌انگیز است، افزود: در ازبکستان با ۳۰ میلیون نفر جمعیت میزان توریست خارجی به ۵ میلیون نفر هم نمی‌رسد.

سفیر ازبکستان، با بیان اینکه سیاست عمده دولت ازبکستان کمک به توسعه گردشگری است، گفت: با هفت کشور غیر از حوزه «سی.آی.اس(CIS)» بدون ویزا رفت‌وآمد داریم و این امر عامل مهمی در توسعه گردشگری است.

وی با اشاره به شهرهای باستانی سمرقند و بخارا در ازبکستان و بناهای قدیمی آن، به نزدیکی معماری دو کشور در این رابطه اشاره کرد و افزود: این امکان وجود دارد که برای شهروندان مازندرانی ویزا از سفارت صادر نشود و آن‌ها از فرودگاه یا سمرقند و بخارا ویزا دریافت کنند.

بهادر عبداله اف سفیر جمهوری ازبکستان در ایران و هیئت همراه در سفر دو روزه به مازندران از بخش‌های مختلف استان بازدید می‌کنند و بازدید از کشتارگاه میانکاله، طیور جویبار ، بازدید از شرکت پرورش ماهیان خاویاری قره برون جویبار، بازدید از مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا و ملاقات با استاندار مازندران ازجمله برنامه‌های اولین روز حضور سفیر ازبکستان در مازندران است.

گفتنی است، نشست با استاندار و بازدید از کشتارگاه های میانکانه-میرطیور، شرکت های پرورش ماهی خاویاری و قزل آلا، سیمان مازندران، مجموعه سنگ ظهیری، فولاد بهمن و مازرون فوم از مهمترین برنامه های دو روزه سفیر جمهوری ازبکستان بود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *