رئیس اتاق بازرگانی مازندران: توسعه تجارت خارجی در حوزه های غیرنفتی دغدغه است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

توسعه تجارت خارجی در حوزه های غیرنفتی دغدغه است

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، توسعه تجارت خارجی در حوزه های غیرنفتی را از دغدغه های فراروی برشمرد.

به گزارشروابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در همایش شناخت فرصت های تجاری و سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان با حضور مسئولین عالی رتبه دولتی و خصوصی دو کشور در بلگراد، لازمه فعالیت حوزه اقتصادی  در روابط خارجی را وجود افرادی از بخش خصوصی در این حوزه دانست و تصریح کرد : توسعه تجارت خارجی در حوزه غیر نفتی از دغدغه های کلی است به طوری که بهره مندی از نیروی کارآمد در این بخش می تواند کمک خوبی را برای افزایش فعالیت بخش خصوصی  در مراودات تجاری بین کشورها داشته باشد.

وی جنس تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و مراودات تجاری با کشورهای آسیای میانه را متفاوت خواند و گفت: شناخت درست از بازارهای متفاوت همسایه های تجاری ایران می تواند در کاهش مشکلات مشترک دو جانبه موثر باشد.

وی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری روسیه و کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و بیان داشت: تولیدات مازندران از جمله نیازمندی های مهم کشورهای این حوزه به شمار می آید که می توان با افزایش حجم مبادلات تجاری از فضای این بازارها در گسترش سطح همکاری ها استفاده کرد.

مهاجر دارابی عضو شدن درمجمع  اوراسیا را دغدغه جدی خواند و افزود: پس از گذشت حدود دو سال از آخرین مواضع مثبت در این خصوص هنوز اتفاق خاصی در این مورد نیفتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نبود امکانات مناسب برای تجار  و بخش خصوصی را عاملی برای عقب ماندن از فعالان بخش خصوصی دیگر کشورها  اعلام کرد و گفت: یکی از شرکتهای مازندران به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی مازندران به تنهایی می تواند به میزان دو میلیارد دلار صادرات را به روسیه پوشش دهد اما با وجود تمام این ظرفیت ها هنوز نتوانستیم این امکان را به خوبی فراهم کنیم.

وی عضو نبودن در مجمع اقتصادی اوراسیا را از جمله مشکلات پیش روی فعالیت بخش خصوصی در زمینه گسترش روابط تجاری دانست و یادآور شد:  در حالی که شرکت های داخلی استاندارهای صادرات به کشورهای دیگر را  کسب کردند اما به دلیل عضو نبودن در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمی توانند فعالیت صادراتی مطلوبی را با کشورهای عضو این اتحادیه داشته باشند.

مهاجر یادآور شد: مشکل صادرات بخش خصوصی در کشورهای حوزه بالکان و عراق نیز بر همین منوال است که امیدواریم با تدابیر وزارت امورخارجه در این حوزه بتوان راهکار مناسبی برای افزایش حجم تجاری و تسهیل صادرات بخش خصوصی در نظر گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران  به وجود مشکل در مراودات بانکی با برخی کشورها اشاره کردو افزود : بسیاری از صادر کنندگان ایران قادر نیستند پول خود را به کشور وارد کنند و در این زمینه مشکلات زیادی را از جمله بازداشت کامیون حاوی ارز داشته اند .

مهاجر با بیان اینکه قالب صادرکننده ها با ظرفیت کوچک کار می کنند ، تاکید کرد:بیش از ۹۵درصد واحدهای صادر کننده  با این حجم از ظرفیت فعالیت می کنند که باید تدبیری برای سهولت در روند صادرات حاصل شود.

وی تغییرات قیمت ارز را عامل  متضرر شدن بخش خصوصی اعلام کردو افزود :حمل و نقل و روادید هم مشکلات دیگر بخش خصوصی در زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران داشتن مسئول واحد درحوزه  صادرات  را خواستار شد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی اغلب کار صادرات را برعهده دارند اما شاهد هستیم که مسئولان متعدد در دستگاههای  دولتی باید برای این حوزه تعیین تکلیف کند که امیدواریم با اطمینان به بخش خصوصی و قرار دادن امکانات در اختیار  این بخش و حمایت از این حوزه افزایش فضای فعالیت بخش خصوصی را در زمینه مبادلات تجاری و سهولت در این امر شاهد باشیم./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *