استاندار در جلسه شورای گفتگ و گو : زیرساخت‌های صادرات محصول مرکبات مازندران فراهم شد

استاندار مازندران با تاکید بر توجه بیشتر به بخش خصوصی توانمند در امر صادرات، گفت: زیرساخت‌های صادرات محصول مرکبات مازندران فراهم است.

ربیع فلاح‌جلودار در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، اظهار داشت: مازندران از استان‌های موفق در زمینه تولید بسیاری از محصولات است که در بحث مرکبات و کیوی باید تدابیری اندیشیده شودکه مشکل سال گذشته تکرار نشود.

وی افزود: مرکبات و کیوی همواره باید در کنار یکدیگر باشند که در ارتباط با بخش خصوصی می بایست مشکلاتشان به درستی شناسایی و رفع شود. امسال باید یک رقم درست و کامل در زمینه تولید، توزیع و صادرات شفاف مشخص شود.

رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران، بیان کرد: وضعیت تخصیص‌ها و اعتبارات مشخص است و باید مسائل و مشکلات را رفع و میزان مشوق‌ها را مشخص کنیم. زیرساخت‌ها جهت صادرات در استان مهیا شده که باید صادرکنندگان شناسایی و تسهیلات صادراتی نیز شفاف مشخص شود.

استاندار مازندران افزود: محصولات برای صادرات باید قابلیت عرضه و صادرات داشته باشند که این امر باید مورد توجه قرار گیرد. موضوعات و مشکلات به درستی تفکیک شود دستورات جلسات و مصوبات شورای گفت‌وگو باید در چارچوب خود اجرا شود.

وی افزود: در زمینه پرداخت بیمه سازمان تامین اجتماعی و دستگاه‌ها به عنوان نمایندگان این شورا و اعضای هیئت حل اختلاف مشکلات را بررسی کنند و مسائل مالیات و پرداخت معافیت مالیاتی نیز به درستی باید مدیریت تا از بخش صادرات حمایت شود.

فلاح گفت: در زمینه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال باید دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشند تا مسیر توسعه جامعه به درستی طی شود.

استاندار مازندران گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۸.۴۷ اعلام شده که مازندران جزء ۹ استانی بود که نرخ بیکاری در آن کاهش یافت و تابستان امسال نیز به ۹.۵ درصد رسید.

 

استان مازندران توان صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن مرکبات را دارد

 

رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران هم در این نشست با اشاره به مازاد ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تنی مرکبات خواستار برنامه ریزی برای صادرات آن شد.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه میزان تولدی مرکبات استان در سال جاری کمتر از سال گذشته نخواهد بود، یادآور شد: پیش بینی می شود بین ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن مازاد محصول داشته باشیم که باید برای صادرات آن برنامه ریزی شود.

وی با تأکید براینکه برای حمایت از تولیدکننده و فروش محصولات مازاد راهی جز صادرات نداریم در عین حال، اظهار داشت: متولی صادرات وزارت صنعت ، معدن و تجارت  و متولی تولید محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و اتاق بازرگانی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و حوزه صادرکنندگان استان ایفای نقش می کند.

وی تصریح کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان و توسعه جریان صادرات، دولت باید مشوق های صادراتی و وام کم بهره ۱۰۰ میلیاردی عرضه کند تا صادرکنندگان به امر صادرات ترغیب شوند.

مهاجر توسعه صادرات را از بسته های اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: تا زمانیکه دولت مشوق های صادرات و تسهیلات کم بهره ارائه نکند برای امر صادرات تولیدکننده رغبتی نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به رقابتی بودن فضای صادرات ، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولیدات در استان بالاست و برای حمایت از صادرکننده باید مشوق های صادراتی ارائه شود./

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *