سفیر عراق در تهران: روابط اولویت عراق ارتباط با ایران است/ حجم تجارت دو کشور مناسب نیست

سفیر عراق در تهران:

روابط اولویت عراق ارتباط با ایران است/ حجم تجارت دو کشور مناسب نیست

 

سفیر جمهوری عراق در تهران گفت: در روابط بین‌المللی، ایران بیشترین رابطه را با عراق دارد و اولویت روابط ما نیز با ایران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران،  راجح صابر عبود الموسوی در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی مازندران با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)، اهداف این امام را بسیار والا برشمرد و افزود: نمایندگان امام حسین (ع) در عصر حاضر، مراجع تقلید بوده که در ایران رهبر معظم و در عراق آیت‌الله سیستانی هستند و برای پیروزی باید از آنها پیروی کرد.

سفیر جمهوری عراق در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران اگر راه امام راحل را در پیش نمی‌گرفت به این مرحله نمی‌رسید و امروز  نیز به رهبری شایسته رهبری توانست پیروز و موفق باشد و ملت عراق نیز اگر به مرجعیت لبیک نمی‌گفت اکنون عراقی وجود نداشت.

وی با اشاره به این امر که علی‌رغم اینکه صدام بین دو کشور جنگ ایجاد کرد اما اکنون روابط دو کشور بسیار خوب است، گفت: در روابط بین‌المللی، ایران بیشترین روابط را با عراق دارد و اولویت روابط ما نیز با ایران است.

عبودالموسوی با اشاره به وضعیت منطقه و نیاز به اتخاذ تصمیمات تاریخی بر مبارزه با توطئه‌های استکبار جهانی تأکید کرد و افزود: باید شبانه روز کار کنیم تا گام سریعی برای آینده برداشته و گذشته را جبران کنیم.

وی با تأکید بر عملی شدن گفتگوها، بر برگزاری یک همایش مشترک سالیانه اشاره کرد و افزود: در این همایش، هر سال بررسی شود که چه اقداماتی در طی سال گذشته انجام شده و برای سال آینده چه اقداماتی می‌توان داشت.

سفیر عراق با اشاره به وجود برخی قوانین پیچیده در دو کشور، گفت: این قوانین برای امروز که نیاز به برداشتن گام‌های سریع داریم، همخوانی نداشته و ما باید در گفتگو و عمل شجاع باشیم.

وی بر برداشتن گام‌هایی که منفعت هر دو طرف را دربرداشته باشد تاکید کرد و افزود: من سفیر عراق در ایران هستم اما خود را برادر شما دانسته و خود را هم عراقی و هم ایرانی می‌دانم.

عبودالموسوی مبلغ ۶ میلیارد دلار روابط تجاری را در شأن دو کشور ندانست و افزود: در سه سال گذشته این میزان بیشتر بوده و بر حل مشکلات موجود تأکید کرد.

وی در رابطه با تعرفه‌های گمرکی گفت: یکی از رازهای موفقیت جمهوری  اسلامی ایران، مالیات مردم است و اغلب کشورها برای حل مشکلات اقتصادی از روش مالیات استفاده می‌کنند و  در طی دوسال گذشته تعرفه‌ها بیشتر شده است.

سفیر عراق در تهران با بیان اینکه اگر درست کار کنیم، نتیجه خواهیم گرفت، تأکید کرد: نباید به مصالح کوتاه مدت و شخصی فکر کنیم و برای انجام کار باید بلند پرواز باشیم تا بتوانیم همه کارها را انجام دهیم.

سفیر عراق در تهران با اشاره به توانمندی‌های ایران، ایجاد نمایشگاه دائمی ایران در عراق را ضروری دانست و با توجه به موقعیت شهر بصره پیشنهاد کرد تا این نمایشگاه در بصره دائر شود و وجود چنین نمایشگاهی تجار ما را بر این خواهد داشت تا به جای قرارداد با چین با ایران قرارداد ببندند.

 

۱۴۸ میلیون دلار کالا از مازندران به عراق صادرات شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از صادرات ۱۴۸ میلیون دلاری کالا  از استان به عراق در شش ماه نخست سال خبر داد.

حسن خیریانپور، نیز در این نشست با بیان به اشتراکات متعدد میان جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق، از جمله آنها به اشتراک مواضع سیاسی، مرز سیاسی طولانی، وجوه اشتراک دینی و مذهبی، وجود پرخیر و برکت ائمه اطهار در دوکشور، مواضع مشترک دو ملت در خصوص استکبارستیزی، اشاره کرد و این اشتراکات را زمینه خوبی بین این دو کشور، در گسترش مناسبات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و زائرین برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ظرفیت استان مازندران را بسیار بالا برشمرد و از جمله این ظرفیت‌ها به همجواری با پایتخت کشور، برخورداری از سه فرودگاه فعال، سه بندر فعال، ۳۸۳ کیلومتر خط راه‌آهن و تولید سالیانه حدود ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و تولیدات بخش صنعتی بویزه سیمان و زغال سنگ اشاره کرد و افزود: این امر، زمینه مناسبی برای گسترش صادرات ایجاد کرده است.

وی صادرات انواع محصولات کشاورزی و باغی مانند مرکبات و کیوی، انواع صیفی‌جات و محصولات لبنی بویژه صادرات مرغ و انواع آبزیان را فرصت مناسبی برای صادرات به کشور عراق از طریق مازندران برشمرد.

خیریانپور با بیان اینکه در ۶ ماه اول امسال، بالغ بر ۱۴۸ میلیون دلار از گمرک مازندران به کشور عراق صادرات داشتیم، افزود: اگر رایزینی‌ها بیشتری اعمال شود، این میزان افزایش پیدا خواهد کرد و متقابلاً تولیدات کشور عراق و مورد نیاز مازندران را فعالان اقتصادی می‌توانند واردات کنند.

وی بر ضرورت تلاش و فعالیت و رایزنی بیشتر در زمینه‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کرد و افزود: امروز هم این نشست و بازدیدها از واحد تولیدی می‌تواند یک شمای کلی از مازندرن در اختیار شما قرار دهد.

خیریانپور از جمله توافقات مشترک این نشست به برگزاری نمایشگاه دادمی و مقطعی ایران در عراق برای معرفی توانمندی‌های مازندران و آمادگی اتاق بازرگانی برای ایجاد سرای تجاری در کشور عراق به‌طور مشخص در بغداد، کربلا، نجف و یا بصره و بانک مشترک اشاره کرد.

 

مازندران ظرفیت صادرات یک میلیارد دلار کالا به عراق را دارد

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، هم در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای استان گفت: مازندران آمادگی بیش از یک میلیارد دلار صادرات را به عراق دارد.

عبداله مهاجر دارابی، در نشست سفیر جمهوری عراق با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی مازندران، با اشاره به صادرات حدود ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق در سال گذشته، میزان صادرات مازندران به این کشور را ۲۶۵ میلیون دلار اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، با اشاره به رشد سه درصدی افزایش صادرات مازندران به عراق در شش ماه نخست سال ۹۶، میزان آن را به مبلغ ۱۴۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ظرفیت استان مازندران بیشتر در حوزه لبنی، مرکبات و مواد غذایی بوده که جزء مطالبات کشور عراق است و ما این آمادگی داریم که در کشور عراق به‌طور جدی حضور پیدا کنیم.

مهاجر از جمله مشکلات فراروی صادرات را تعرفه‌های گمرکی در نقاط مختلف برشمرد و تعرفه گمرگی را عامل کم و زیاد شدن ظرفیت دانست و با اشاره به وسعت مرز مشترک میان دو کشور، گفت: ایران می‌تواند شریک تجاری خوبی برای عراق باشد و با رفع موانع می‌توان مبلغ تجاری را تا ۱۵ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

وی با بیان اینکه استان مازندران، دارای ظرفیت بسیار بالایی است، افزود: با یاری سفیر عراق، ما می‌توانیم بیش از یک میلیارد دلار صادرات به عراق داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یکی از پیشنهادات برای بهبود سطح روابط تجاری را ویزای تجاری برشمرد و افزود: یکی از مشکلات تجار ما در این زمینه است که امیدواریم با کمک سفیر عراق این مسئله حل گردد.

وی با اعلام آمادگی اتاق بازرگانی مازندران در برپایی نمایشگاه در کشور عراق، گفت: این نمایشگاه می‌تواند توانمندی استان را در کشور عراق عرضه و عاملی برای افزایش سطح مبادلات تجاری شود.

مهاجر با بیان اینکه ایران و عراق از هم جدا نبوده و یکی هستند، بر ایجاد سرای تجاری در عراق اعلام آمادگی کرد و افزود: این سرای تجاری مانند نمایشگاه دائمی در کشور عراق خواهد بود./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *