رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان: ۹۰ درصد صادرات ترکمنستان مواد نفتی است

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان:

۹۰ درصد صادرات ترکمنستان مواد نفتی است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: ۹۰ درصد صادرات کشور ترکمنستان در حوزه مواد نفتی و بقیه مربوط به کشاورزی و منسوجات است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، رحمت اله خرمالی ، در نشست رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با مدیران و فعالان اقتصادی مازندران در اتاق بازرگانی، با بیان اینکه برای مبادله با کشورها باید رفتار مبادلاتی کشور مورد نظر را شناخته و نیازمندی‌های آن کشور را با توانمندی‌های خود تطبیق دهیم به بیان رفتار مبادله‌ای کشور ترکمنستان اشاره کرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمستان با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از صادرات کشور ترکمنستان در حوزه مواد نفتی و مابقی مربوط به حوزه‌هایی چون کشاورزی، نساجی و منسوجات پنبه است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مشتریان گاز این کشور، به ترتیب کشورهای چین و ترکیه هستند و همچنین، با توجه به قطع صادرات گاز این کشور به روسیه در سال ۲۰۱۵ و به ایران در سال ۲۰۱۶، این کشور به دنبال متنوع کردن محصولات و صادرات گازی خود است.

وی مبلغ صادرات کشور ترکمنستان در سال ۲۰۱۶ را ۷.۵ میلیارد دلار و واردات را ۴.۵ میلیارد دلار برشمرد و افزود این میزان به نسبت سال ۲۰۱۴، حدود ۸ میلیارد دلار کاهش حجم مبادلات را نشان می‌دهد که رابطه معنادار با GBT کشور دارد.

خرمالی فعالیت‌های ترکمنستان را در حوزه توسعه میدان‌های گازی، افزایش پتروشیمی، حوزه ساختمان‌سازی و بهسازی جاده‌ها برشمرد و افزود: با توجه به سیاست صنعتی‌سازی این کشور، عمده فعالیت‌ها در فصل صنعت و معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیکی، مواد فولادی، آهنی، پلاستیکی و اقلام دارویی است.

وی از جمله محصولات اصلی که از مازندران به ترکمنستان صادر می‌شود را در حوزه محصولات آهنی و فولادی، مرکبات و سیمان برای حوزه ساختمانی برشمرد.

خرمالی اعلام کرد: ترکیه با صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلون دلار، روسیه با ۵۷۰ میلیون دلار و ایران با ۵۰۰ میلیون دلار جزء شرکای سه شرکای اول وارداتیترکمنستان در سال گذشته بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ترکمنستان جزء ده شرکای اول صادراتی ایران در سال ۹۵ با حم مبادلات ۵۵۰ میلیون دلار بوده است، افزود: همچنین، این کشور، رتبه اول صادراتی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مشترک‌المنافع و حوزه قفقاز بوده است.

عبداله مهاجر دارابی، رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه بر رفع مشکلات پیش روی فعالین اقتصادی استان در راستای توسعه روابط میان ایران و ترکمنستان تأکید کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *