رییس اتاق بازرگانی مازندران در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی: مؤسسات خصوصی مشکلات بانک های دولتی است

رییس اتاق بازرگانی مازندران در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی:

مؤسسات خصوصی مشکلات بانک های دولتی است

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، یکی از مشکلات جدی بانکهای دولتی را بانک های خصوصی و موسسات مالی دانست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که با حضور رییس کل بانک مرکزی در سالن استانداری برگزار شده بود، یکی از مشکلات جدی بانک‌های دولتی را بانک‌های خصوصی برشمرد و با درخواست کاهش سود بانکی، افزود: بانک‌های دولتی برای افزایش منابع، تا ۲۰ درصد سود روزشمار پرداخت می‌کنند چراکه رقیب آن‌ها، بانک‌های خصوصی، در این زمینه با آن‌ها در حال رقابت است و اگر این امر مدیریت نشود، خواست‌های ما محقق نخواهد شد.

وی اعلام کرد: در سال گذشته بسیاری از کارگاه‌های تولیدی ما درخواست وام داشته‌اند اما به خاطر سود بانکی، این وام را قبول نکرده‌اند چراکه با شرایط موجود این سود بانکی در رونق تولید کمکی نمی‌کند.

وی بابیان اینکه با نرخ تورم ۹ درصدی، سود بانکی نمی‌تواند ۱۸ درصد باشد، افزود: بخش خصوصی وارد میدان شده اما برای ورود به عرصه اشتغال نیازمند کمک ماست.

مهاجر افزود: شرکت‌هایی که در شرایط خوبی قرار ندارند اگر در تجهیزات و وسایل کمک نشوند، دچار مشکل بیشتر خواهند شد، و با تملک بانک مسائل حل نخواهد شد، چراکه بانک نمی‌تواند کارخانه‌دار شود.

 

سهم مازندران از اعتبارات ارزی اندک است

استاندار مازندران هم در این جلسه با بیان اینکه، سهم مازندران از اعتبارات ارزی اندک است، افزود: استانی که در رابطه با امنیت غذایی کشور نقش بسیار بالایی دارد، باید سهمش بیش از این باشد.

ربیع فلاح جلودار، گفت: در سال ۹۵، با توجه به شعار سال، تلاش‌های بسیاری شده و سیاست‌های محوله را دنبال کرده‌ایم اما با توجه به ظرفیت‌های استان مازندران باظرفیتی باید تلاش‌های بیشتری صورت پذیرد.

فلاح با بیان اینکه استان مازندران دارای صنایع بزرگ نبوده اما صنعت این استان، کشاورزی، تولیدات، گردشگری و بهشی هم صنعت و معدن است، از سهم اندک مازندران از اعتبارات ارزی ابراز تأسف کرد و افزود: علت این امر آن است که این اعتبارات بیشتر برای صنایع بزرگ، نفت و گاز و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه علی رغم تمام محدودیت ها در استان مازندران تلاش های خوبی صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت ها بیشتر استفاده شود.

فلاح جلودار با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۴۲ میلیون نفر شب اقامت در استان داشته‌ایم، بر محدودیت هتل‌ها، راه‌ها در جاهایی که اقامت ثبت می شود، اشاره کرد و افزود: نیازمند انجام اقداماتی در زمینه بهبود روند تسهیلات گردشگری هستیم.

وی افزود: برای حضور بخش خصوصی و غیردولتی در استان و برای بروز توانمندی‌های آنها، باید به آنها کمک کنیم.

استاندارمازندران با بیان اینکه در بسته رونق اقتصادی، بانک‌های استان علی‌رغم محدودیت‌های منابع بانکی، همکاری بسیار خوبی داشتند، افزود: اما این امر بیانگر این نیست که ما توانسته‌ایم همه نیازهای استان را مرتفع کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه، سیاست‌های کشور در میزان رضایت‌مندی مردم تاثیرگذار است، افزود: میلیون‌ها نفر در همه ایام سال به مازندران می‌آیند و باید زیرساخت‌های مناسب فراهم گردد.

 

افزایش استانداردهای مالی و مبارزه با پولشویی

رییس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه، دو مسئله اساسی نظام بانکی بعد از حذف تحریم را افزایش استانداردهای مالی بانک‌ها و مبارزه با پول‌شویی برشمرد و افزود: حل این مسائل اکنون در سیر مسیر طبیعی خود است و با حل این دو مطلب ما هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت؛ چراکه تحریم‌ها برداشته است.

ولی اله سیف افزود: به خاطر برجام، کل منابع بلوکه‌شده ما آزاد و صادرات ما بیشتر شده و اگر این‌ها آزاد نشده بود چطور می‌توانستیم بازار کشور را تأمین و بازار ارز را باثبات نگه‌داریم؟ همه آثار برخورداری از این فضای موجود را می‌بینیم اما منکر می‌شویم و این امر منطقی نیست.

وی افزود: سال گذشته نظام بانکی کشور ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده و این نسبت به سال گذشته ۳۱.۵ درصد افزایش داشته است.

سیف با اعلام اینکه، طرح واحدهای کوچک و متوسط که عملیاتی شد قرار شد ۷ هزار ۵۰۰ واحد با ۱۶ هزار میلیارد تومان باشد، افزود: اما اکنون به ۲۵ هزار واحد، حدود ۱۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده‌شده و یکی از ویژگی‌های بارز این طرح این بود که درست به هدف اصابت کرد، چراکه تمام تجربیات شکست‌خورده را استفاده و منابع را درست هدایت کردیم.

 

گفتنی است؛ رییس اتاق بازرگانی مازندران همچنین پیگیر اختصاص تسهیلات برای صادرات مرکبات و کیوی شد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *