رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: اقتصاد کشور از رکود رنج می برد، رقابت ناصحیح میان موسسات مالی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقتصاد کشور از رکود رنج می برد، رقابت ناصحیح میان موسسات مالی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اقتصاد در کشور درگذشته از نرخ تورم بالا رنج می‌برد، گفت: در دو سه سال گذشته، اقتصاد کشور از رکود رنج می‌برد و برخی مربوط به تصمیمات دولت است.

محمدرضا پور ابراهیمی در نشست با استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی و فعالین اقتصادی مازندران، اظهار داشت: مجموع عوامل و سطح تورم زیر ۱۰ درصد باعث وضعیت نامناسبی در اقتصاد شده است و اعتقادداریم سود تسهیلات بانکی باید متناسب با تورم باشد و وقتی وام با نرخ پایین به فعالان اقتصادی می‌دهیم، سود سپرده هم باید پائین باشد تا نقدینگی به سمت سپرده نرود.

پور ابراهیمی عدم نظارت بانک مرکزی را یکی از دلایل نرخ بالای سود بانکی اعلام کرد و گفت: رقابت ناصحیح میان مؤسسات پولی مجاز و غیرمجاز در سود سپرده ایجادشده است و بهره بین‌بانکی را بالابرده و این برای نظام بانکی سم است، لذا کمیسیون هم به دنبال مدیریت بازار پولی کشور از طریق نظارت بانک مرکزی است.

پور ابراهیمی، مناطق آزاد را یکی از فرصت‌های کشور اعلام کرد و گفت: این مناطق در سیاست اقتصاد مقاومتی دیده‌شده و با در نظر گرفتن انتقال دانش، جذب سرمایه خارجی، تولید و صادرات موجب توسعه مناطق آزاد و رونق فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تعامل واستفاده از متخصصین بخش خصوصی را راهکار مناسبی برای حل مشکلات این بخش ذکر کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم برای بخش تولید واقتصاد تحول ایجاد کنیم بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و قطعاً برای بخش خصوصی هیچ دلسوزی بهتر از خود آنان نیست.

پور ابراهیمی افزود: ما یک تعامل و همکاری نزدیکی با اتاق بازرگانی داریم و در بودجه سال ۱۳۹۶ از پیشنهادهای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استفاده کردیم.

وی بابیان اینکه در کشور سه اتاق تخصصی شامل اتاق بازرگانی، اتاق تعاون واتاق اصناف داریم که از آن‌ها برای مشورت دعوت می‌کنیم، افزود: برخی واحدهای تولیدی کوچک فاقد توجیه اقتصادی هستند و هرچقدر کمک به آن‌ها شود هم تأثیری ندارد زیرا توجیه اقتصادی ندارند، پس باید به واحدهایی کمک کرد که سودآوری و قدرت پرداخت اقساط را داشته باشند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: در ایران برخی واحدها به هر دلیلی از ابتدا دچار مشکل بودند و وقتی مشکل‌دارند امکان کمک به آن‌ها از طرف بانک‌ها میسر نیست، اما بنگاه‌هایی هستند که به دلیل وقفه درفروش نیازمند فرصت هستند و ما تلاش داریم فعالیت این واحدها از سر گرفته شود.

 

تعامل و همکاری برای حل مشکلات در مازندران بی‌نظیر است

استاندار مازندران هم در این نشست گفت: تعامل و همکاری برای حل مشکلات و حرکت در مسیر توسعه بی نظیر است.

ربیع فلاح جلودار با بیان اینکه همه سلایق سیاسی در مدیریت استان حضور دارند اظهار داشت: تعامل و همکاری در استان برای حل مشکلات و حرکت در مسیر توسعه بی نظیر است و در استان با مسائل مختلف اقتصادی ،اجتماعی با نگاه سیاسی و جناحی بر خورد نمی شود.

وی با اشاره به اینکه مازندران با همین شرایط هم می تواند ۵۰ درصد واردات برنج را تولید کند افزود: با جلوگیری واردات برنج و کنترل بازار برنجکاران مازندران رضایت خوبی از اقدامات دولت دارند.

استاندار مازندران به اقامت مسافران نوروزی اشاره واضافه کرد:  ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شب اقامت و بیش از ۳۵ میلیون تردد در تعطیلات نوروز ۹۶ بیانگر جایگاه ملی و اثربخش استان مازندران است.

فلاح جلودار با اشاره به شعار سال جاری تصریح کرد: اشتغال و تولید محور اصلی فعالیتها در استان است و باید به روستاها به عنوان کانون اصلی تولید و کسب و کار توجه جدی شود.

وی مهمترین مشکل وچالش استان را بیکاری فارغ التحصیلان استان دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۵۰ هزار شغل جدید در استان ایجاد شده که ۵۰ هزار آن مربوط به سال ۹۵ است.

استاندار مازندران ادامه داد: در ارائه تسهیلات بسته رونق تولید نیز استان مازندران با پرداخت تسهیلات به هزار و ۹۳ واحد تولیدی بخش صنعت و کشاورزی رتبه اول کشور را کسب کرده است.

وی ادامه داد: همگرایی و همدلی و انسجام رمز توسعه همه جانبه استان است.

 

مشکلات اقتصادی مازندران با شعار برطرف نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه با شعار نمی‌توان مشکلات اقتصادی استان را برطرف کرد، گفت: بخشی از تولیدکنندگان در زندان هستند بخشی هم ممنوع ‌الخروج شدند و با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند.

عبداله مهاجر با بیان اینکه ۹۰ درصد ظرفیت صنعتی مازندران کوچک و متوسط است، اظهار کرد: گردشگری و کشاورزی از ظرفیت‌های استان است که اگر موانع بر سر راه این دو بخش برداشته شود می‌توان به دستاوردهای بزرگی دست یافت.

وی ادامه داد: مازندران در حوزه معدن، فلورین، ذغال سنگ، سنگ گرانیت، پوکه معدنی رتبه اول و دوم را به‌خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران افزود: اگر خواهان این هستیم تولید در جایگاه بهتری قرار بگیرد، می‌طلبد که حمایت‌های بیشتری از تولید و بخش اقتصادی صورت گیرد.

مهاجر با بیان اینکه مازندران در پشت برگ‌های سبز گرفتاری‌های زیادی دارد که به‌چشم نمی‌آید، گفت: حمایت‌هایی در حوزه گردشگری که بتوان از آن استفاده بهینه کرد را نداشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به مواهب طبیعی که مازندران دارد و سالانه مسافران زیادی به استان سفر می‌کنند اما نتوانستیم به عنوان میزبان امکاناتی فراهم و از آن بهره‌برداری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی با تلاش بیشتر می‌تواند موانع پیش روی استان را بردارد، افزود: اگر بخواهیم با شعار مسایل را حل کنیم هرگز موفق نخواهیم شد و در حل مشکلات اقتصادی استان باید عملیاتی ورود پیدا کنیم.

مهاجر با بیان اینکه با انجام قاچاق کالا نمی‌توان نگاه‌مان به تولید باشد، ادامه داد: قاچاق کالا یکی از موانع جدی است و مجلس باید در این بخش اعمال جدی داشته باشد چرا که اگر این مشکل حل نشود نیمی از مشکلات حل نخواهد شد.

وی اظهار کرد: برگزاری جلسات دردی از تولید و تولیدکننده دوا نمی‌کند و اگر صد بار جلسه برگزار شود و اقدام اساسی نشود جلسات بی‌فایده است.

مهاجر اضافه کرد: بخشی از تولیدکنندگان در زندان هستند بخشی هم ممنوع‌الخروج شدند و این‌ها کسانی هستند که با حرف‌های ما اقدام به تولید کردند و اکنون دچار مشکلات عدیده‌ای شدند./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *