باخت زاخانوف تأکیدکرد: گسترش سطح روابط تجاری مازندران و قیزل اوردا قزاقستان

 

باخت زاخانوف تأکیدکرد:

گسترش سطح روابط تجاری مازندران و قیزل اوردا قزاقستان

مدیرکل کشاورزی استان قیزل اوردا جمهوری قزاقستان گفت: گسترش روابط با مازندران می تواند سطح روابط تجاری دو کشور را افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، باخیت زاخانوف در نشست هیأت اقتصادی جمهوری قزاقستان با مدیران دستگاه های اجرایی و فعالین اقتصادی مازندران در محل سالن اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان، با بیان اینکه حامل پیام تبریک  استاندار قیزل اوردا جمهوری قزاقستان درباره نوروز باستان هستم، اظهار کرد: سفر هیأت ما که متشکل از فعالین بخش کشاورزی و دامی استان قیزل اوردا است پس از  سفر هیئت ایرانی به قزاقستان دراین زمان صورت گرفته که نظر ما در بحث تقویت و توسعه روابط دو کشور و استان های مازندران و قیزیل اوردا است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان روابط سیاسی و تجاری خوبی دارند و گسترش روابط میان دو استان می تواند سطح مناسبات تجاری بین دو کشور را افزایش دهد.

مدیرکل کشاورزی قیزیل اوردا قزاقستان با بیان اینکه یاد داشت های تفاهم های خوبی بین دو کشور در حال برقراری است، ادامه داد: بعد از برداشت تحریم از ایران فرصت خوبی برای گسترش همکاری بین دو کشور در زمینه های تجاری، صنعتی و اقتصادی و … به وجود آمده است در عین حال پروژه های خوبی در حوزه کشاورزی و دامی در بین دو کشور داریم که با توجه به روابط دوستانه دو کشور برای برقراری پروتکل بین دو کشور آمادگی داریم.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲۶ میلیارد دلار تولیدات کشاورزی داریم که عمده آن برنج علوفه های دامی است که در این سال ها هم کشت محصولات روغنی را آغاز کردیم البته  در زمنیه دامداری چه در حوزه پرورش و هم تولید گوشت  گاو، گوسفند، اسب و شتر فعالیت داریم.

ژافانوف ادامه داد: از سوی دولت ما به استان قیزیل اوردا بودجه خوبی برای پروژه احداث کشتارگاه اختصاص داده شده که ما آمادگی داریم این پروژه را با کمک استان مازندران در استان خود بسازیم.

وی ادامه داد: ما در نظر داریم صنعت مرغداری را توسعه دهیم و از دولت بودجه ای هم به این بخش اختصاص داده شد و می خواهیم  از تجربه خوب ایران به ویژه مازندران در این بخش استفاده کنیم، البته در بحث پرورش ماهی هم ازنیازمند انتقال تجربیات شما هستیم.

 

وی با بیان اینکه هیأت های چینی زیادی  به استان ما می آیند، افزود: در سال گذشته حجم  سرمایه گذاری در کشور ما دو برابر شده است.

 

تلاش مازندران برای افزایش حجم مبادلات تجاری با قزاقستان

 

رییس اتاق بازرگانی مازندران هم در این نشست با اشاره به ظرفیت های بالای اقتصادی دو استان گفت: مازندران در تلاش است تا حجم مبادلات تجاری با قیزل اوردا را افزایش دهد.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه مازندران دارای ظرفیت‌های بکر گردشگری و صنعتی فراوانی است، افزود: با تقویت تفاهم‌نامه‌های دو کشور، این قابلیت‌ها می‌تواند برای توسعه دو استان در حوزه اقتصادی و اجتماعی فرهنگی موثر باشد.

 

مازندران توانایی تامین نیازهای کشاورزی قیزل اوردا قزاقستان را دارد

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست، میزان تولیدات بخش کشاورزی و زراعی استان را هفت میلیون تن اعلام کرد و گفت: این استان آمادگی تامین نیازهای قیزل قزاقستان را دارد.

دلاور حیدر پور با اعلام این مطلب افزود: استان مازندران یکی از استان های مهم کشور در بخش کشاورزی است که حدود هفت میلیون تن انواع مواد کشاورزی ، زراعی و دامی  تولید می کند و مازندران یکی از استان های درجه اول در بخش کشاورزی است./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *