رییس اتاق در نشست خبری: توان صادراتی مازندران بیش از دو میلیارد دلار است

رییس اتاق در نشست خبری:

توان صادراتی مازندران بیش از دو میلیارد دلار است

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به توانمندی های طبیعی و ظرفیت بالای تولیدی استان، گفت: اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، مازندران توان صادرات دو میلیارد دلار را دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر دارابی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه قیمت تمام شده محصولات ما قابلیت رقابت با سایر صادرکنندگان را ندارند، افزود: برای انجام صادرات باید زیرساخت های لازم فراهم شود که متاسفانه در حال حاضر این زیرساخت ها نیست.

وی با اشاره بر اینکه زمانی می‎توانیم در بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم که زیرساخت‌ها فراهم باشد، گفت: با رفع ضعف های زیرساختی از جمله متعادل شدن حقوق گمرکی برای صادرات ، مازندران می تواند صادراتش را به دو میلیارد دلار برساند.

وی با اعلام اینکه نتوانستیم بازارهای مصرف کشورهای همسایه همچون روسیه در زمینه لبنیات را بدست آوریم، اضافه کرد: تجارت یک شبه اتفاق نمی افتد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه مازندرن ظرفیت های جدی در زمینه صادرات را داراست، خاطرنشان کرد: متاسفانه صادرات موانع زیادی را در سر راه خود دارد.

مهاجر با ذکر اینکه امسال ۶ اعزام هیأت تجاری، اقتصادی ه کشورهای خارجه در جهت توسعه صادرات داشته ایم، گفت: یکسری از مشکلات در بحث صادرات وجود دارد که باید حل شود.

وی با بیان اینکه جایگاه استان مازندران این جایگاه فعلی در زمینه صادرات نیست، افزود: برای رسیدن به جایگاه واقعی صادرات باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید متولی حوزه اقتصادی باشد که متاسفانه نیست.

مهاجر اظهارکرد: برای ارتقای دانش اعضا و فعالین اقتصادی،۵۰ دوره آموزشی امسال در اتاق برگزارشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری توجه به صادرات است، باید یک مسئول مشخص برای رفع مشکل و موانع صادرات استان‌ها تعیین و فعالیت کند.

مهاجر افزود: صادرات استان مازندران در سال ۹۵ مثبت است اما این اندازه جایگاه استان مازندران نیست و باید میزان صادرات مازندران به افق واقعی خود برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران همچنین در خصوص موضوع منطقه آزاد شدن امیرآباد، گفت: از رامسر تا گلوگاه جزء مازندران است و نباید نگاه منطقه‌ای داشته باشیم.

مهاجر با بیان اینکه امیرآباد آماده‌ترین مکان برای منطقه آزاد شدن است و دولت هزینه زیادی انجام داده است، گفت: غرب استان می‌تواند به‌عنوان حوزه گردشگری معرفی شود.

رییس اتاق بازرگانی مازندران همچنین به موضوع صادرات اشاره و گرانی حمل و نقل کالا از بنادر استان را دلیل اصلی تمایل بازرگانان استان برای صادرات کالاهایشان از طریق دیگر استان ها کشور ذکر کرد.

وی گفت: نرخ حمل هر کانتینر کالا از بنادر مازندران به بنادر روسیه از جمله آستراخان حدود ۶ هزار دلار است در حالی که در استان گیلان حدود سه هزار دلار تمام می شود.
وی دلیل ارزانی حمل کالا در استان همجوار را ناشی از تردد ناوگان حمل و نقل روسی در آستارا و پایین بودن نرخ کرایه برگشت این ناوگان های دریایی دانست.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در سال ۹۵ این اتاق ۲۵۱ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر کرده است، اظهار کرد: بیش از ۸۶۷ گواهی مبدأ تاکنون صادر شده که شامل ۴۷۰ هزار تن به ارزش ۴۲۴میلیون دلار برای صادرات است.

عبداله مهاجر گفت: در یازدهه امسال ۲ هزار تن واردات به مبلغ ۶۸۲ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کشور شده است. وی با بیان اینکه قانون جایگاه اتاق بازرگانی را مشخص کرده است، گفت: برای توسعه صادرات همکاری دولت و تعامل تولیدکنندگان امری انکار ناپذیر است تا بتوان موانع پیش رو را برداشت. مهاجر تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۵ مشکلات پیش روی صادرات استان را به بخش دولتی اعلام کردیم .

دبیرشورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران تاکید کرد: مازندران نخستین اتاقی بود که در کشور برای اقتصاد مقاومتی برنامه پیشنهاد کرد و بیش از ۱۴۰ صفحه برای برنامه ششم توسعه راهکار وطرح ارائه داد.

وی مهمترین خواسته صادرکنندگان را تسهیل و تصحیح حقوق گمرکی دانست و گفت: بازرگانان مازندرانی برای ارتباط با دیگر کشورها به خصوص روسیه تعرفه گمرکی زیادی پرداخت می کنند.

مهاجر خواستار بهبود زیرساخت های صادراتی شد و تصریح کرد: برای صادرات علاوه بر زیرساخت باید تمهیدی چیده شود تا قیمت کالای مازندرانی، دارای قیمت رقابتی باشد تا بتواند در بازارهای منطقه سهمی کسب کند.

وی تاکید کرد: نگاه دولت حمایت از تولید است اما برخی سیاست های نادرست جلوی تحرک اقتصادی را در بحث صادرات گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندارنمبه مشکلات عمده تولیدکنندگان اشاره کرد و با بیان اینکه مالیات، تامین اجتماعی و بانک سه معضل مهم پیش روی تولید و تجارت استان هستند، گفت: این مشکلات به خاطر دولتی بودن اقتصاد کشور به وجود آمده است .

وی از ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی واحد اتاق بازرگانی مازندران خبر داد و گفت: از شهریور در تلاش هستیم تا این واحد دانشگاهی در اتاق بازرگانی استان شکل گیرد و برنامه های متعددی در این نظر داریم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران با بیان اینکه صنعت و دانشگاه می بایست با هم ارتباط نردیک و متقابل داشته باشند، تأکید کرد: دانش و صنعت باید در کنار هم باشند تا بتوان با کسب علم درست به سرمایه دست یافت.

سیدمحمدحسین هاشمی نسب مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران نیز بر لزوم توجه بر تعامل میان رسانه و بخش خصوصی، تصریح کرد: جشنواره رسانه های برتر در حوزه اتاق بازرگانی استان برگزار می شود.

وی زمان برگزاری جشنواره را مصادف با سالروز خبرنگار بیان کرد و گفت: در این جشنواره، رسانه هایی که نسبت به انعکاس تاثیرگذارترین اخبار در حوزه بخش خصوصی اهتمام داشته باشند، برگزیده و تجلیل خواهند شد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *