رئیس اتاق بازرگانی مازندران در کارگروه بانوان: زنان استان توانستند جایگاه خود را در بخش های اقتصادی احیا کنند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در کارگروه بانوان:

زنان استان توانستند جایگاه خود را در بخش های اقتصادی احیا کنند

 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: به منظور بررسی وضعیت عرضه و صادرات تولید شده توسط بانوان کارآفرین و بازرگان تفکیک جنسیتی صادرات مازندران در آینده ای نزدیک به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجردارابی در هفتمین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده مازندران تصریح کرد: از سال ۹۵ با ایجاد تشکل زنان بازرگان و کارآفرین، زنان استان توانستند جایگاه خود را در بخش های اقتصادی احیا کنند.

وی با اعلام این مطلب افزود: این تشکل موجب شد تا نبوغ نهفته در ایجاد شرایط اقتصادی و کسب درآمد از طریق تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی، مشاغل مربوط به بخش کشاورزی، خدماتی، تجاری و فنی در زنان استان مازندران شکوفا شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان متولی بخش خصوصی در تلاش است تا همسو با خط مشی این تشکل به منظور ارتقای جایگاه زنان دربخش های اقتصادی فضا را برای بروز توانمندی این قشر از جامعه آماده کند.

مهاجر با اشاره به اینکه به دلیل عدم تفکیک جنسیتی صادرات استان، اطلاعاتی در خصوص وضعیت صادرات زنان بازرگان و عمده مشکلات این تشکل در دست نیست، تصریح کرد: به منظور بررسی وضعیت عرضه و صادرات تولیدشده توسط بانوان کارآفرین و بازرگان تفکیک جنسیتی صادرات استان در آینده ای نزدیک به اجرا درخواهد آمد.

 

بیمه قالیبافان در مازندران راستی آزمایی شود

علیرضا یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خواستار راستی آزمایی درباره شمار قالیبافان و بیمه آنان در استان شد.

وی با بیان اینکه برخی شهرهای مازندران مانند کلاردشت در بخش صنعت فرش فعال است، از محمودی، مدیرکل تامین اجتماعی استان خواست تا دربحث راستی آزمایی بیمه قالیبافان این شهر توسط کارشناس بیمه، به طور ویژه اقدامات مربوط صورت گیرد تا حقی از فردی که متخصص در صنعت فرش و بافنده است تضییع نشود.

وی در ادامه به رویکرد دولت در رفع مشکلات مردم در حوزه های سلامت و کاهش هزینه های درمان اشاره کرد و گفت: نگاه دولت در همه بخش ها کم کردن بار مشکلات مردم است بطوریکه در بخش نظام بیمه ای  میزان افرادی که تحت پوشش انواع بیمه  قرار گرفتند  در دولت تدبیر و امید در پس از انقلاب بی نظیر بوده است.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدامات به این معنی نیست که دولت نخواهد صنعتگران را بیمه کند و این محال است.

 

شناسایی۴۳ هزار قالیباف در مازندران

سیدعلی اصغرمحمودی مدیرکل تامین اجتماعی مازندران نیز در این جلسه در مورد این سوال که آیا زنان کارفرما می توانند مجوعه خود را بیمه کنند، گفت: زنان کارفرما می توانند مجموعه خود را بیمه کنند اما اگر کارفرما بخواهد خود را بیمه کند باید به صورت آزاد این کار را انجام دهد و نام کارفرما در لیست بیمه کارگری قرار نمی گیرد.

وی در مورد مشکلات بیمه زنان قالیباف گفت: بر اساس آماری که صنایع فرش کشور از قالیبافان استان مازندران در اختیار تامین اجتماعی گذاشته بود حدود ۲۲هزار قالیباف در استان معرفی شد اما آماری که برای بیمه قالیبافی به تامین اجتماعی استان ارجاع شد بالغ بر۴۳ هزار نفر را شامل می شد.

محمودی افزود: این عدم تطابق آماری باعث شد که ما کمیته راست یابی در مورد قالیبان واقعی را تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی کمیته مشخص شد حدود ۱۳ هزار نفر قالیباف واقعی نبوده ولی از بیمه قالی بافی استفاده می کردند. مدیرکل تامین اجتماعی مازندران تصریح کرد: بیمه این افراد قطع و کسانی که به صورت واقعی مشغول قالی بافی بوده ولی مشمول بیمه نشده بودند شناسایی و زیر چتر بیمه قرار گرفتند.

وی افزود: هرفردی که ادعا می کند قالیباف واقعی است و هنوز نتوانسته بیمه شود می تواند با مراجعه به تامین اجتماعی و شناسایی توسط کمیته راست یابی زیرپوشش بیمه قرار می گیرد.

 

راه اندازی صندوق خرد زنان روستایی و عشایری در ۶ شهرستان مازندران

مریم جمشیدی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران هم در این جلسه گفت: صندوق خرد تعاونی زنان روستایی و عشایری در شش شهرستان استان راه اندازی می شود.

وی با اعلام این مطلب افزود: دستور کار نخست درباره بررسی و تشریح مشکلات زنان بازرگان و کارآفرین استان و اعطای تسهیلات کارآفرینی به طرح های با توجیه اقتصادی بود و در عین حال کانون زنان بازرگان استان هم پیرو این کمیته تشکیل شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، دستور کار دوم را مربوط به بیمه قالیبافان استان مطرح کرد و گفت: از آنجایی که   درصد بالایی از بیمه شدگان این بخش را زنان تشکیل می دهد لذا در این جلسه مشکلات افراد شاغل در صنعت فرش  که ناعادلانه از چرخه بیمه قالیبافان خارج شدند مورد ارزیابی قرار گرفت و بر رفع مشکلات و ابهامات این حوزه ظرف مدت یک ماه آتی تاکید شد.

جمشیدی، راه اندازی صندوق خرد تعاون زنان روستایی و عشایر را در شش شهرستان استان مورد اشاره قرار داد و افزود: در این جلسه اطلاعات مربوط به نحوه راه اندازی این صندوق برای اعضای کارگروه و  تاکید بر اطلاع رسانی به شهرستان ها  تشریح شد.

وی افزود: اعطای تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید از دیگر مواردی بود که در این  جلسه مطرح و  مشکلات  متقاضیان تشریح و بر رفع  مشکلات  پیش رو تأکید شد.

 

 

عرضه صنایع دستی بانوان مازندران در نمایشگاه دائمی گرجستان

مریم نصیری خلیلی رئیس کانون زنان بازرگان مازندران گفت: صنایع دستی بانوان استان در نمایشگاه دائمی گرجستان عرضه می شود.

وی اظهار کرد:  برای حمایت از بانوان فعال با اتاق های مشترک ایران- گرجستان رایزنی شد تا صنایع دستی بانوان استان در نمایشگاه دائمی گرجستان عرضه و در معرض دید بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نگاه به بخش بازرگانی ، نگاه جنسیتی نیست و اساس کار کانون زنان بازرگان ، حمایت از زنان بازرگان در حوزه های مختلف کسب و کار است گفت: کانون زنان بازرگان مازندران هفدهمین شعبه در کشور است که در زمینه کسب و کار فعالیت می کند.

نصیری خلیلی، با اعلام اینکه ۴۰ نفر از بانوان کارآفرین استان عضو کانون زنان بازرگان استان هستند، ادامه داد: مشاوره و حمایت، ساماندهی تجارت زنان، حمایت و مشاوره حضور زنان در فضای کسب و کار از جمله فعالیت های این کانون است. برای جهت حمایت از بانوان فعال با اتاق های مشترک ایران- گرجستان رایزنی شد تا صنایع دستی بانوان استان در نمایشگاه دائمی گرجستان عرضه و در معرض دید بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در جهت حمایت  از بانوان کار آفرین، کلاس های آموزش دوره ای برگزار می شود، افزود: عمده فعالیت زنان استان در بخش های کشاورزی، صنایع دستی و بازرگانی است.

رئیس کانون زنان بازرگان استان مازندران، با اشاره به اقدام این کانون در  اعطای تسهیلات به زنان کارآفرین  از سوی صندوق کارآفرینی امید، اظهار کرد: برای ادامه فعالیت اقتصادی زنان مشکلات و موانعی وجود دارد که وجود بروکراسی پیچیده در ادارات استان بدون در نظر گرفتن توسعه کسب و کار و عدم اعتماد به زنان از جمله این مشکلات است.

نصیری خلیلی، در بخش دیگری به  مشکلاتی که در حوزه خرید ادوات وماشین آلات کشاورزی همچون تراکتور برای چند تن از زنان متقاضی خرید این ماشین کشاورزی وجود دارد اشاره  و بر لزوم رفع این مشکلات تاکید کرد.

وی، به ظرفیت بافندگان فرش استان اشاره کرد و گفت: در برخی استانها، فرش مازندران با نام همان استان  عرضه و به فروش می رسد.

رئیس کانون زنان بازرگان استان مازندران، در ادامه ضمن تاکید بر ساماندهی و صادرات فرش مازندران ، افزود: فرش استان از کیفیت بالایی برخوردار است و می طلبد برای حفظ و نگهداری این صنعت در استان اقدامات موثر صورت گیرد.

نصیری خلیلی، در ادامه تاکید کرد:  حفظ اصالت فرش مازندران از ضروریاتی است که باید پیگیری شده و بازار عرضه برای این صنعت شناسایی شود.

وی در پایان  از دریافت نشان افتخار توسط دو بانوی فعال استان در بخش های صنعت فلزات و صنایع غذایی درنمایشگاه کارآفرینی کشور خبر داد  و بار دیگر بر رفع مشکلات حوزه توسعه کسب و کار بانوان استان تاکید کرد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *