استاندار در نشست شورای گفت و گو: پهنه بندی ارقام مرکبات در مازندران مورد توجه قرار گیرد

استاندار در نشست شورای گفت و گو:

پهنه بندی ارقام مرکبات در مازندران مورد توجه قرار گیرد

 

استاندار مازندران با اشاره به وجود قریب ۱۱۰ هکتار باغات مرکبات و کیوی در مازندران، یادآور شد: بحث پهنه بندی، ارقام مرکبات باید با برنامه ریزی و به صورت عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

ربیع فلاح جلودار در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، با اشاره به این که مسائل مرتبط با مرکبات را رأساً در استان و تهران پیگیری می‌کنم و در همه جلسات حضور دارم، گفت: مهم‌ترین موضوع در راستای خرید مرکبات و تحریک بازار این محصول، در اختیار گرفتن غرفه‌های عرضه مرکبات در تهران و کلان شهرهاست.

رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به این که باید زمان را مدیریت کنیم و اقدام عملی در خصوص عرضه مرکبات در میادین را شروع کنیم ، تصریح کرد: فعالیت ستاد مرکبات در شمار مهم‌ترین پیگیری‌های استان در این روزهاست و دو کمیته استانی و کشوری برای ارسال مرکبات مازندران به جای جای کشور فعال خواهند شد و فرمانداران نیز باید با جدیت به عنوان عضوی از ستاد، پیگیر موضوع باشند و بر امور تنظیم بازار مرکبات، مدیریت و نظارت داشته باشند.

مقام عالی دولت در استان، با اشاره به این که قیمت خرید تضمینی مرکبات، توافقی است و به رقمی بالاتر از هزار تومان خواهد رسید، خاطر نشان کرد: افزایش تولید مرکبات، نباید منجر به کاهش قیمت محصول برای تولید کنندگان شود.

ربیع فلاح با اشاره به این که وزارت جهادکشاورزی با اقدامات خود نشان داد که از حامیان جدی تولید است، تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان، با همه توان و با فوریت، موضوع ایجاد غرفه در بازار میادین و محلات تهران و کلانشهرها را عملیاتی کند.

رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران با بیان این که باید در زمینه تازه خوری مرکبات اقدام فوری صورت گیرد و مدیریت صحیح روی این موضوع شود، اظهار داشت: با توجه به تصویب ذخیره سازی ۶۰ هزار تنی مرکبات برای بازار شب عید، باید تشکل‌های خصوصی را در این زمینه پای کار آورد و از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به این که موضوع اعطای وام ارزان قیمت برای صادرات باید با برنامه ریزی دنبال شود، تصریح کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت با همکاری جهاد کشاورزی استان، جذب حق السهم مازندران را از محل ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه صادراتی دنبال کنند.

ربیع فلاح، تاکید کرد: ستاد مرکبات باید آنچنان با جدیت و به صورت جهادی تصمیمات اتخاذ شده را عملیاتی نماید که باغداران احساس کنند پشتیبانی قوی دارند و رسانه‌ها و رسانه ملی نیز در مدیریت موفق این موضوع باید پای کار بیایند و جریان سازی کنند.

 

جلوی واردات مرکبات به کشور گرفته شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جلوی واردات مرکبات به کشور گرفته شده است، گفت: در راستای حمایت از تولید نیز بسته‌های صادراتی نیز به تولید کنندگان ارائه کردیم.

محمدعلی طهماسبی هم در این نشست، اظهار داشت: کشاورزی وابسته به طبیعت بوده و آسیب‌پذیری در این بخش زیاد است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از نظر کمک مالی مورد توجه دولت‌ها قرار دارد و در ایران نیز به این صورت است، افزود: در کشور ما نیز به تبع آن خدمات زیربنایی و روبنایی در حد توان دولت به کشاورزان ارائه می‌شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام اینکه مرکبات استان مازندران از نظر تنش در برابر سرما آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: سال ۹۳ سرما زودرس به باغات مرکبات استان زیان زده است .

طهماسبی با بیان اینکه جلوی واردات مرکبات به کشور گرفته شده است، افزود: در راستای حمایت از تولید نیز بسته‌های صادراتی نیز به تولید کنندگان ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه در کشور چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید داریم، گفت: تولید مرکبات از نظر اشتغال، درآمد و ارزش افزوده نقش مهمی در کشور دارد.

معاون  وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم ارقام صنعتی مرکبات را در کشور جای بیندازیم، افزود: عمده مرکبات در کشور به صورت تازه خوری بوده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه خرید ۴۰ هزار تن مرکبات برای بازار شب عید درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از این مقدار ۳۰ هزار تن تامسون و مابقی ارقام دیگر مرکبات است.

وی افزود: برای ایجاد ثبات بازار مرکبات باید ستاد ویژه حمایت از تولیدکنندگان این محصول در کشور فعال شود، خاطرنشان کرد: وزارتخانه دغدغه دارد که تولید کننده آسیب نبیند ولی باید کاهش زمینه کاهش قیمت تمام شده انجام شود.

 

تعهد ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان عملیاتی شود

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در این نشست،گفت: اگر تعهد ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان عملیاتی شود بخشی از مشکلات صادرات مرکبات مازندران حل و فصل می‏‌شود.

عبداله مهاجر دارابی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برای صادرات پرتقال مناسب نیست.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران تصریح کرد: قیمت تمام شده با بازار مطابقات ندارد، ولی در تقاضا برای پرتقال ما وجود دارد، اگر قیمت تمام شده کاهش پیدا نکند امکان صادرات این محصول وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران خاطر‌نشان کرد: باید برای ۳ میلیون پرتقال و نارنگی فکر اساسی کرد.

وی اضافه کرد: اگر منابع برای ذخیره‌سازی تامین شود، امکان ذخیره سازی ۶۰ هزار تن در سه بخش فراهم می‎شود.

مهاجر یادآور شد: با اجرای این طرح بخش خصوصی هم در بحث ذخیره‌سازی ورود پیدا می‏ کند که حضور این بخش زمینه دل‌گرمی کشاورزان را فراهم می‏ کنند.

وی با اعلام اینکه مشوق ۱۰۰ میلیارد تومانی که برای صادرات محصولات داده شد، اگر اجرایی شود، بخشی از مشکلات صادرکنندگان حل می‏‌شود، افزود: در‌صورت عدم اختصاص این اعتبار صادرکنندگان با مشکل مواجه می‌‏شوند.

 

۶۰ هزار تن پرتقال شب عید در مازندران ذخیره سازی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این نشست با اشاره به سهمیه ۶۰ هزار تنی ذخیره‌سازی پرتقال شب عید امسال در این استان گفت: بخش خصوصی هم می‌تواند برای ذخیره نیمی از این مقدار مشارکت کند.

دلاور حیدرپور نرخ دو هزار و ۵۰۰ تومانی هر کیلوگرم پرتقال شب عید در این استان را، در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد دانست و گفت: این قیمت هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعاون روستایی و مدیریت و برنامه‌ریزی متولیان تعیین قیمت مرکبات شب عیدند، گفت: زمینه برای عرضه مستقیم مرکبات مازندران در میدان‌های میوه و تره‌بار دیگر استان‌های کشور فراهم‌شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران؛ اگرچه بخش زیادی از مرکبات تولیدی این استان صادراتی است اما تلاش می‌کنیم این محصول باقیمت مناسب و بدون دلال‌بازی به دست مصرف‌کنندگان داخلی هم برسد.

پیش‌بینی می‌شود از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات مازندران؛ امسال بیش از دو و نیم میلیون تن محصول برداشت شود./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *