پرفسور الوانی درهمایش آموزشی چالش های مدیریتی اقتصاد ایران تشریح کرد راهکارهای برون رفت از تنگناههای اقتصادی

پرفسور الوانی درهمایش آموزشی چالش های مدیریتی اقتصاد ایران  تشریح کرد

راهکارهای برون رفت از تنگناههای اقتصادی

همایش آموزشی چالش های مدیریتی اقتصاد ایران با حضور جمعی از مدیران ارشد دستگاههای اجرایی استان و فعالان بخش خصوصی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.

در این مراسم ابتدا عبدا… مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با برشمردن ضرورت های برگزاری چنین همایش هایی به حاضران خیر مقدم گفته و از حضور ویژپروفسور سید مهدی الوانی بعنوان چهره ماندگارمدیریت دولتی ایران تشکر کرد.در ادامه این مراسم دکتر الوانی بعنوان سخنران اصلی همایش به تشریح مشکلات فرا روی مدیریت و اقتصاد در جامعه ایران پرداخت.

وی با اشاره بخله اینکه خیلی ها تصور می کنند که اقتصاد تنها در مساسل مالی و پول خلاصه می شود و از این زاویه به مسایل و مشکلات اقتصادی می نگرند، این نوع برداشت و نگرش به اقتصاد را اشتباه دانسته و گفت: اگر قرار بود همه مشکلات اقتصادی با پول حل شود، وقتی در دهه ۷۰در غرب سازمان های پیوند خورده با سازمان ملل مثل بانک جهانی سعی داشتند با تزریق پول به کشورهای در حال توسعه آنان را به رشد و شکوفایی اقتصادی برسانند، در اقدام خود موفق می شدند .این در حالی بود که بعد از گذشت مدتی آنها متوجه شدند چنین اتفاقی نیفتاده ودر ادامه به بررسی پرداخته و در یافتندمساله بر سر راه این کشورها ، نا کارآمدی خود دولت ها هستند.

این استاد دانشگاه در بیان تعریفی از حکمران های ناکارآمد گفت: اگر در جامعه ای قوه مجریه توانمند نباشد، قوه مقننه اش فرمایشی باشد و قوه قضائیه اش در ایجاد عدالت ناتوان عمل کند.این جامعه ناکارآمد خواهد بود. در صورتیکه جامعه ای این فاکتور ها را داشته باشد دیگر نمی ت.واند امیدی به درمان اقتصادی داشته باشد و تصور کند که راه حل مشکلات اقتصادی پیش رویش سرمایه گزاری خارجی است. چرا که نا هماهنگی و نا کارآمدی این سه عنصر باعث هدر رفت تمام ظرفیت ها برای توسعه و شکوفایی آن جامعه می شود.

بر اساس اظهارات این اقتصاد دان سرشناس کشورمان،در ادامه گفت:مساله اول در توسعه اقتصادی کشور این است که حکمرانی خوبی را در کشور پایه گذاری کنیم.حکمرانی خوب در دولت تنها خلاصه نمی شود. بلکه دولت بعنوان بخش عمومی یکی از سه ضلع آن را تشکیل داده و دو ضلع دیگر این مثلث بخش خصوصی و انجمن های مردم نهاد ngoها هستند.باید این سه ضلع در کنار هم تلاش کنند تا اقتصاد به شکوفایی برسد.

وی افزود: حکمرانی خوب ، حکمرانی است که این سه در کنار هم و همراه هم باشند. نه اینکه دولت بخش خصوصی را تنها برای مشورت بخواهد. بخش خصوصی باید شریک دولت باشد. اینکه دولت برنامه ریزی کرده و انتظار داشته باشد تا بخش خصوصی به اجرای آن برنامه ها بپردازد، اشتباه است. بخش خصوصی و دولت باشد با هم مشارکت داشته باشند. این یعنی اینکه دارای اختیارات مساوی باشند.

دکتر الوانی در ادامه این بحث گفت: اکنون ما در کشورسرمایه گذار داخلی داریم.ولی بخاطر اینکه مشارکت واقعی وجود ندارد آنها حاضر به سرمایه گذاری نیستند.مشارکت یعنی داشتن اختیارات واحد. اینکه دولت برنامه ریزی انجام بدهد و انتظار داشته باشد بخش خصوصی این برنامه ها را اجرایی کند ، بی نتیجه خواهد بود.مساله مشارکت ، موضوعی بهم پیوند خورده است.دولت های عاقل به این نتیجه رسیدند که دولت و بخش خصوصی با هم مشارکت داشته باشند.یعنی بخش خصوصی به اندازه بخش دولتی اختیارات و قدرت داشته باشد.در چنین شرایطی اقتصاد شکوفا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای خصوصی سازی در دولت اشاره کرده و گفت: در این ماجرا خیلی ناقص عمل کردیم.تصورمان بر این بود که بخشی از وظایف دولت را به بخش خصوصی می فروشیم.در این نوع نگرش ، اقتصاد را تنها در پول و مسایل مالی می بینیم در حالیکه باز هم تاکید دارم مساله اقتصاد پول نیست.نگاهها باید به مسایل اقتصادی فراتر از مسایل مالی و گسترده تر نگریسته شود.

وی یکی از ویژگی های حکمرانی خوب را حفظ ارزش پولش و جلوگیری از کاهش این ارزش است.

به گفته این استاد دانشگاه مساله دیگر در رشد و توسعه اقتصاد ایجاد سرمایه اجتماعی است.این سرمایه حاصل اعتماد طرفین است. سرمایه اجتماعی عنصری مهم در تولید اقتصادی هر چامعه ای است.متاسفانه امروزه عده ای با اقدامات نامناسب خود این سرمایه را از بین بره اند. در جامعه کنونی ایران سرمایه مالی وجود دارد.اما سرمایه اجتماعی از بین رفته است. با توجه به ظرفیت هایی که در زمینه نیروهای انسانی توانمند و داشته های جغرافیایی مناسب داریم،نیازی به سرمایه گذاری خارجی نداریم. باید همین سرمایه های اجتماعی را تقویت کنیم.ما کشوری ثروتمند هستیم.همه چیز برای رشد و توسعه اقتصادی داریم.باید کاهلی خودمان را از بین ببریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *