در جلسه کمیسیون تخصصی بازرگانی اتاق بررسی شد: لزوم تشکیل کمیته بررسی رنگ‌آوری مرکبات در مازندران

در جلسه کمیسیون تخصصی بازرگانی اتاق بررسی شد:

لزوم تشکیل کمیته بررسی رنگ‌آوری مرکبات در مازندران

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: کمیته‌ای ویژه در رابطه با رنگ‌آوری و واکس مرکبات با حضور جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، سوتینگ‌داران و… در مازندران تشکیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، عبداله مهاجر در جلسه کمیسیون تخصصی بازرگانی، امور گمرکی و حمل و نقل مازندران اظهار کرد: تولید امسال مرکبات استان در مقایسه با سال گذشته بیشتر است و اگر مدیریت نشود مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه باید به مسئله رنگ‌آوری مرکبات جامع نگاه کنیم، افزود: نباید در قبال این امر در جایی مثبت و در جایی بازنده باشیم.

مهاجر خاطر نشان کرد: سال گذشته مشتری ۱۰۰ هزار تنی مرکبات مازندران به دلیل رنگ و واکس از خرید آن منصرف شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اگر رنگ‌آوری در مرکبات مانع صادرات و مصرف داخل می‌شود باید جلوگیری شود، یادآور شد: مصرف رنگ در چارچوب استاندارد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مهاجر با اشاره به امکان ورود رنگ‌های قاچاق تصریح کرد: مشکلات زیادی در ورود نارنگی‌های پیش‌رس به بازار در اوایل مهر وجود دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال وام کم‌بهره در مدیریت قیمت هستیم، تاکید کرد: پیگیر مسئله ماشین‌های برگشتی و هزینه‌های اضافی و مدیریت هزینه هستیم.

مهاجر از سفر مسئولان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از روسیه به استان خبر داد و افزود: تولیدات استان ظرفیت زیاد و مازاد بر مصرف است و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران همه زمینه‌ها را برای صادرات را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: کمیته‌ای ویژه در اسرع وقت در رابطه با رنگ‌آوری و واکس مرکبات با حضور جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، سوتینگ‌داران و… تشکیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران یکی از مشکلات صادرات را قیمت تمام شده عنوان کرد و گفت: صادرات امکانات لازمی می‌خواهد که ۲۰ درصد آن مربوط به امور گمرکی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته قرار بر این شد تا صادرات در آبان ماه صورت گیرد اما این امر در مرداد ماه اتفاق افتاد، تصریح کرد: باید نظارت درست صورت گیرد تا کشاورزان ضرر نکنند.

مهاجر با اشاره به اینکه باید هزینه‌ها برای صادرات به صرفه شود، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه دلسوزان عرصه تولید و صادرات کارنامه خوبی در پایان سال در امر صادرات داشته باشیم.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی، امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی مازندران هم در این جلسه گفت: با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی در کشور است باید به این موضوع بیشتر بپردازیم و دستورالعمل کمیسیون درخصوص صادرات مرکبات و سبززدایی مرکبات است.

جعفری با اشاره به اینکه سورتینگ ها اقداماتی را در موضوع رنگ زدایی مرکبات دارند، افزود:  در این بخش مباحث و مشکلاتی با دانشگاه علوم پزشکی و باغداران و سورتینگ داران داریم که باید مرتفع شود.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی، امور گمرکی، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بالای ۱۲۰ سال است که سبز زدایی مرکبات در کشورهای مختلف انجام می شود، افزود: برخی از کارشناسان رنگهای این مرکبات را سرطان‌زا دانستند و لازم است این موضوع شفاف شود.

جعفری اظهار کرد: وقتی یک محصول وارد کشور می شود کالاهایی که مجوز ورود دارد مجاز است و در حقیقت مشکل استفاده نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید رنگ‌ها مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشد، افزود: استفاده از این رنگ برای کمیسیون واضح است اما در این جلسه به این مهم پرداخته می شود که از چه رنگی استفاده کنیم که ضرری برای سلامتی مردم نداشته باشد.

رئیس کمیسیون بازرگانی، امور گمرکی، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه سلامت مردم برای همه مهم است، عنوان کرد: درباره نحوه استفاده از رنگ باید سازمان جهادکشاورزی آموزش های لازم را به سورتینگ داران بدهد و در این مسیر برای ما استانداردهای لازم اهمیت دارد.

وی افزود: کمیته ای ویژه می بایست در موضوع مرکبات صادرات و رنگ آوری آن با نمایندگان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، اتحادیه مرکبات، اتاق بازرگانی، نماینده سورتینگ داران و نیز نماینده استانداری تشکیل و نتیجه آن عملیاتی شود./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *