در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تأکید شد: کشتی کیلکا در مازندران خریداری می شود/ رفع فوری مشکل حمل و نقل صادرات مرکبات

در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تأکید شد:

کشتی کیلکا در مازندران خریداری می شود/ رفع فوری مشکل حمل و نقل صادرات مرکبات

 

نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران در اجرای ماده ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار با حضور استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، مدیران بنگاه ها و فعالین اقتصادی مازندران در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مازندران، ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در این نشست درباره خرید کشتی کیلکا گفت: اگر بخش خصوصی به دنبال خرید این کشتی است ما آمادگی داریم این موضوع را پیگیری و حمایت کنیم.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی آبزیان استان، بسیار توانمند و نیاز استان است که از این بخش حمایت شود.

فلاح جلودار ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)، اظهار کرد: بعد از برجام و البته با وجود برخی بدعهدی‌های آمریکا، اکنون برخی موضوعات توافقات هسته‌ای همچون عادی‌سازی روابط تجاری با اتحادیه اروپا، ابلاغ قانون موافقت‌نامه حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین ایران و جمهوری قزاقستان (این ابلاغ توسط رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد) و موضوع کاهش سود صادرات به یازده درصد، یکی پس از دیگری در حال اقدام است.

رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران، افزود: مشکلاتی که در مسیر صادرات داریم با کاهش سود به ۱۱ درصد و در مناطق محروم به هفت درصد، از پیش روی صادرکنندگان برداشته می‌شود، البته بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های مسئول هم باید پای‌کار باشند.

فلاح جلودار، با تأکید بر اینکه باید برای رفع موانع تولید و کسب‌وکار قدم‌های خوبی برداریم، تصریح کرد: خدا رو شاکریم که در استان اقدامات خوبی در جهت رفع موانع تولید برداشته‌شده است و امیدواریم در موضوع صادرات کیوی و پرتقال هم در سال جاری عملکرد رضایت بخشی را شاهد باشیم.

استاندار مازندران، ابراز داشت: آخرین آماری که در ارتباط با موضوع کسب‌وکار و میانگین نرخ مشارکت استان داریم نشان می‌دهد میانگین نرخ مشارکت در بهار سال ۹۴ حدود ۳۹.۵ درصد و نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصد بود ه است و درعین‌حال این رقم در سال جاری به ۴۹.۶ درصد برای نرخ مشارکت و ۹.۸ درصد برای نرخ بیکاری، رسیده است.

وی، افزود: جزو ۱۴ استانی هستیم که در سال ۹۵ در حوزه مشارکت و کاهش نرخ بیکاری، رشد خوبی داشتیم.

استاندار مازندران درباره موضوع جلسه و گفتگوی دولت با بخش خصوصی استان، بابیان اینکه اگرچه بخش‌های خصوص استان به لحاظ توانمندی آن‌قدر قوی نیستند و نتوانستیم بخش خصوصی توانمندی داشته باشیم تا در بخش صادرات ورود پیدا کند، افزود: نیاز استان مازندران است تا از بخش خصوصی آن حمایت شود لذا باید تلاش کنیم بخش خصوصی استان، به جایگاه بالایی در حوزه صادرات برسد.

فلاح جلودار، طرح حمایت دولت از صادرکنندگان را مورداشاره قرارداد و از رییس اتاق بازرگانی استان خواست تا آن دسته از صادرکنندگانی که نیاز به حمایت مالی و تسهیلات دارند، برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شوند.

 

تأکید بر حل فوری مشکل حمل و نقل صادرات مرکبات مازندران

 

عبداله مهاجر دارابی دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هم در این جلسه با اعلام اینکه برای صادرات مرکبات با مشکلاتی مواجه هستیم، تأکیدکرد: مسؤولان ملی نسبت به رفع مشکلات حمل و نقل مرکبات اقدام کنند.

وی از برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی ۶۰ هزار تن مرکبات مازندران در ایام پایانی سال خبر داد.

وی تصریح کرد: این موضوع در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و این موضوع مورد موافقت قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ارتباط با قیمت مرکبات استان مازندران، خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی مناسبی که برای صادرات انجام شده قیمت نارنگی ژاپنی به کیلویی یک‌هزار و ۷۰۰ تومان بالای درخت رسید.

وی اضافه کرد: به دلیل هزینه‌ای بالای تمام شده و حضور دو رقیب دیگر غیر از ایران امکان صادرات نارنگی ژاپنی در بازار روسیه در حال حاضر وجود ندارد ولی برای پرتغال می‎توان برنامه‌ریزی منسجمی انجام شود.

مهاجر خاطر نشان کرد: بخشی از صادرات کیوی انجام شد، ولی برنامه‌ریزی برای سرعت بخشی صادرات این محصول انجام شد.

وی با اعلام اینکه تا حدودی مشکل در حمل و نقل مرکبات وجود دارد، افزود: این موضوع نیاز به پیگیری جدی مسئولان استانی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به مشکلاتی که انبوه‌سازان استان دارند، افزود: این مجموعه به دلیل ایجاد اشتغالی که انجام می‎دهند نیاز به کمک و همراهی دارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در ارتباط با مشکلات آبزیان استان، یادآور شد: مشکلات آبزیان استان بسیار زیاد است، بخشی از مشکلات با همکاری مدیرکل دامپزشکی استان حل شده است.

مهاجر یادآور شد: از ۷۰ هزار تن ماهی تولیدی استان ۵۴ هزار تن مربوط به ماهیان گرم آبی است که تولیدکنندگان مدعی هستند که ماهی را کیلویی ۸ هزار تومان از آنها خریداری می‎شود ولی کیلویی ۱۵ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‏‌گیرد که نیاز است برنامه‌ریزی برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران ،پیشنهاد داد: برنامه‌ریزی برای دسترس قرار دادن ماهی مصرف کنندگان در برنامه کاری قرار گیرد./

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *