“مشوق های صادراتی عامل مهم توسعه صادرات استان”

نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران عنوان کرد:
” مشوق های صادراتی عامل مهم توسعه صادرات استان ”
امیر میران در گفت‌وگو با واحد خبر اتاق بازرگانی مازندران، با اشاره به مشکلات صادرات مرکبات استان، گفت: محقق نشدن صادرات مرکبات استان را نشات گرفته از عواملی نظیر نداشتن بسته بندی مناسب، نبود پایانه حمل و نقل بین المللی، فراهم نبودن امکان حمل و نقل مناسب، نرخ سود تسهیلات برای سرمایه در گردش و بالا بودن تعرفه های گمرکی است.
وی با بیان اینکه مشوق‌های صادراتی مناسبی برای بازار مرکبات در نظر گرفته نشده، اظهار کرد: از سال ۹۰ تاکنون مشوق صادراتی درنظر گرفته نشد در حالی که همین مشوق‌های صادراتی در ایجاد انگیزه افراد برای صادرات تاثیر دارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران نداشتن برندی کارآمد در صنعت مرکبات مازندران را یکی از عوامل عدم توفیق در صادرات دانست و افزود: الویت‌های صادرات در بازار جهانی نسبت به گذشته تغییر یافته، نمی‌توان با تجارت سنتی به دنبال بازار فروش بود، چند تاجر مازندرانی وجود دارند که هرکدامشان حداکثر می‌توانند سالانه یک تا سه هزار‌تن مرکبات به کشورهای آسیای میانه و همسایه‌ها صادر کنند،  در صورتی که کشور روسیه در سال ۵۰۰ هزارتن مرکبات وارد می‌کند که متاسفانه هیچ تاجر ایرانی قدرت تامین تقاضای آن بازار را ندارد.
میران با تاکید بر اینکه تامین دائمی مرکبات برای صادرات الزامات خود را دارد، خاطرنشان کرد: اگر مازندران بخواهد در جهان واقعی در عرصه صادرات مرکبات موفق عمل کند، باید صاحب یک برندی شود که همیشه بالای ۱۰۰ هزار تن مرکبات سورت شده صادراتی آماده تحویل داشته باشد. البته برندی که هزینه‌های قابل توجه ای برای آموزش نیروهای انسانی اش پرداخت کند تا در عرصه جهان بماند.
وی با اشاره به ورود اتاق بازرگانی مازندران در بازار مرکبات، اظهار کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به واحد‌های تولیدی به منظور حضور در این بازارهاست که اتاق بازرگانی مازندران با شناسایی بازار مناسب در روسیه و کشورهای cis  به دنبال تقویت صادرات مرکبات مازندران است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با نشست مشترک اخیر این نهاد، استاندار مازندران و مدیران بنیاد برکت کشور، اشاره کرد و گفت: فلسفه‌ی وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، و از آن نظر که محرومیت مازندران همیشه در پس لباس زیبای طبیعت پنهان مانده، این بنیاد به مازندران ورود نکرده بود که با پیشنهاد استاندار مازندران در این نشست قرا به سرمایه گذاری این نهاد در امر مرکبات استان شد.
میران با اعلام امضاء تفاهم‌نامه مشترک میان اتاق بازرگانی مازندران و بنیاد برکت، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته میان مدیران استان و بنیاد برکت قرار بر این شد تا این بنیاد در دو طرح کوتاه مدت و بلند مدت در مرکبات مازندران سرمایه‌گذاری کند.
وی در ادامه افزود: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای سال اول به منظور صادرات به روسیه و کشورهای CIS اقدام به خرید ۴۰۰هزار تن مرکبات و کیوی مازندران خواهد کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران در تشریح طرح بلند مدت بنیاد برکت در مازندران، بیان کرد: در تفاهم‌نامه امضاء شده میان اتاق بازرگانی مازندران و بنیاد برکت قید شد که این بنیاد یک کنسرسیوم برای مرکبات استان ایجاد کند تا یک برند اقتصادی کارآمد و معتبر به منظور صادرات مرکبات و کیوی مازندران در سال‌های بعد راه‌اندازی شود.
میران در پایان این تفاهم نامه را یک موفقیت بزرگ در رونق صادرات محصولات کشاورزی استان دانست و گفت: باید از پتانسیل ایجاد شده به نفع استان بهره برد تا از این پس مرکبات مازندران با برندی واحد و معتبر در سطح منطقه و جهان دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *