رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران مطرح کرد: بسترسازی صادرات توسط اتاق بازرگانی رقم خورده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران مطرح کرد:
بسترسازی صادرات توسط اتاق بازرگانی رقم خورده است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه موانع تکراری در حوزه صادرات مازندران وجود دارد، اظهار کرد : مشکل مربوط به حقوق گمرکی هنوز وجود دارد وبه دنبال برطرف سازی این چالش می باشیم . عبداله مهاجر گفت: ایران با توجه به تفاهم نامه های بین المللی می تواند با تعرفه گمرکی پایین با کشورهای اوراسیا توسعه صادرات داشته باشد اما این فضا هنوز برای کشور ما رقم نخورده است .
تعرفه گمرگی مهم ترین مشکل پیش رو صادرات
وی حقوق گمرکی را مشکلی مضاعف برای صادرکنندگان مازندران دانست و گفت: تعرفه گمرکی برای دیگر کشورها یک چهارم مبلغی است که از تجار ایرانی می گیرند و این تعرفه ۲۰ درصد روی قیمت تمام شده کالا به خصوص محصولات کشاورزی تاثیرگذار است.
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان مازندران با اشاره به حمایت های استاندار در توسعه صادرات استان گفت: استاندار مازندران با جدیت پیگیر حل مشکل صادرکنندگان است و باید دانست برخی از موانع پیش رو به دست دولت حل می شود.
وی افزود : اتاق بازرگانی مازندران به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی در جهت رفع موانع صادرات استان قدم های جدی برداشته و در این راستا جلسه های متعددی با دولت و مسئولان کشور روسیه و ایران برگزار کرده است اما تا به الان حل همه مشکل حاصل نشده است.
مهاجر با ابراز امیدواری برداشته شدن مشکل  تعرفه بالای گمرکی روسیه ، اظهار کرد: قرار است در این باره، آذر ماه امسال نتیجه نهایی را اعلام کنند و ما به آن خوشبین هستیم.

حل مشکل حمل و نقل کانتیری از روسیه
رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ادامه به مشکلات حوزه حمل و نقل صادراتی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه استاندار مازندران حمایت خوبی اعمال کرد و با جدیت وی توانستیم از مهر ماه امسال جواز ورود خودروهای برگشتی روسیه به مازندران را کسب کنیم که ۱۵ درصد در کاهش هزینه های تولید و صادرات تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه امسال حدود سه میلیون تن تولید مرکبات داریم، تصریح کرد : این حجم از تولید بستری مناسب برای صادرات می خواهد و باید در جهت توسعه آن بستر های لازم را به وجود آورد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان مازندران گفت: در جهت کاهش مشکلات بانکی صادرکنندگان، سفری به روسیه داشتیم و با سفیر جمهوری اسلامی نشستی را برگزار کردیم که تماس های صورت گرفته با بانک های روسی و ایرانی توسط سفیر، توفیق های خوبی را در جهت حل مشکلات پیش رو به همراه داشت.
وی با بیان اینکه امیدواریم امسال صادرات خوبی به روسیه داشته باشیم، گفت : قطعا اتاق بازرگانی متولی صادرات است اما وظیفه آن بعنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی فقط بستر سازی است. مهاجر تاکید کرد: ما می توانیم بازاریابی کنیم و بخش های خصوصی کشورهای هدف را با بخش خصوصی داخلی مرتبط کنیم اما حل مشکلات زیرساختی صادرات در اختیار اتاق بازرگانی نیست و مربوط به دولت می باشد .
مهاجر خطاب به صادرکنندگان گفت : در بحث صادرات نمی شود که از قیمت تمام شده صحبت نکرد و باید نوع کالا و بسته بندی آن در اولویت قرار گیرد چون ذائقه مصرف کننده هدف بازار یابی و سهم بری از بازار می باشد.
وی صادرکنندگان را موظف به فعالیت های جدی در تولید کیفی دانست و گفت : باید ظرفیت تولید را بالا ببریم و از نظر علمی به سطح کشورهای توسعه یافته برسانیم .

قیمت تمام شده دغدغه اصلی
نماینده پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه قیمت تمام شده دغدغه اصلی ما است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی زمینه را برای صادرات مهیا کرده لذا دولت باید در جهت کاهش قیمت تمام شده ورود پیدا کند.
وی گفت: از طریق رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی در روسیه و اتاق مسکو از اتاق بازرگانی مازندران خواستند که ظرفیت صادراتی استان را در حوزه محصولات کشاورزی اعلام کنیم .
مهاجر در ادامه افزود: ما نیز اعلام کردیم استان مازندران ظرفیت و آمادگی صادرات ۵۰۰ هزار تن پرتقال و نارنگی و ۱۰۰ هزار تن کیوی را دارد.
برخی رسانه ها در مورد عملکرد اتاق دروغ نگویند
وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از مطالب منتشر شده در برخی رسانه های استانی گفت: از رسانه های استان انتظار داریم مسائل را بدون منطق و بی دلیل به چالش نکشند و از دروغ  و تهمت زدن در مورد عملکرد اتاق بازرگانی مازندارن دوری بجویند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندارن خاطر نشان کرد: به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی، پذیرای نقد منصفانه و واقع بینانه تمامی رسانه ها هستیم و می پذیریم که با باید جدیت در امر توسعه صادرات داشته باشیم اما بسیاری از مشکلات پیش رو به دست دولت مردان حل می شود و در اختیارات اتاق بازرگانی نیست.

مهاجر افزود: آن چیزیی که وظیفه ی ما بوده است در حد توان خود انجام داده ایم ، بستر سازی صادراتی برای استان از وظایفی بوده که تا حدود زیادی رقم خورده است.

ضرورت توجه دولت به پرداخت مشوق های صادراتی
وی خواستار توجه دولت به توسعه صادرات از طریق پرداخت مشوق های صادراتی شد و اظهار کرد: برای توسعه صادرات، دولت باید شرایط ویژه ای از قبیل مشوق های صادراتی و تسهیلات کم بهره در نظر گیرد تا بتوان به توسعه صادرات امیدوار بود.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: با بسترسازی های صورت گرفته توسط اتاق شاهد صادرات خوبی به روسیه و کشورهای منطقه خواهیم بود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *